#1 Det er kloning, ikke gensplejsning...
#0 Jeg vil lige kort, efter hvad jeg selv husker om skidtet, fortælle.
Gensplejsning er hvor man prøver på at påvirke en afgrød (oftest), eller bare et objekt til at undergå en forandring. Egentlig er det at man med vilje skaber mutationer og udvælger det bedst mulige frø (man laver tusinder af forskellige frø i en portion). Oftest gøres dette med Radioaktivitet over frøene på afgrøden, hvor efter man udvælger den med de bedste egenskaber. I dag kan man også gensplejse ved at indføre DNA og udtage DNA alt efter om man vil tilføje en god egenskab, eller fjerne en dårlig. Dette gør man i stedet for at lade naturen mutere, da dette tager meget lang tid.
Det er bl.a. gødningsfirmaer der arbejder med det, da de så skaber en ny gødningstype, eller sprøjtemiddel, som man enten gør afgrøden ekstra modtagelig over for, eller resistent over for. Det er samtidigt også noget som andre planter ikke optager næringen fra, eller dør af.
Problemerne er, at der vil altid være nogle omgivende planter som begynder at opføre sig som de gensplejsede, ved at de enten har overlevet, eller optaget lidt af næringen. Det spræder sig så til hele egnen, og inden man ved af det, så skal der nyt stof og nye gensplejsede afgrøder til.
Man kan også snakke om gensplejsede grøntsager, og det er hvor man har gensplejset afgrøderne til at vokse hurtigere, eller blive "ideelle"
Håber det hjælper.
Ellers må du lige sige til, skal nok prøve at tjekke en gang i mellem, mens jeg læser samf 😩
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 1EaR d. 21-06-2009 14:06:10.