-> #0
Det svarer lidt til at spørge om hvilken Volvo der er bedst. Den røde eller den blå.
The point being, der er fanbois overalt og ingen har som regel noget fornuftigt at sige til et ufornuftigt spørgsmål (lidt som "pommes frittes sauce vs. salat-mayonnaise).
Hvorfor folk foretrækker det ene frem for det andet, kan kun stå for egen regning og det er svært generaliseret.
Hvorfor foretrækker jeg Windows?
- Fordi mange af mine licenser er købt til Windows.
- Udbuddet er større til Windows.
- "Alle" kender Windows.
Hvorfor foretrækker jeg Mac OS (X)?
- Fordi det kører bare, man skal ikke tænke så meget over tingene.
- Udbuddet er mindre, derfor er forvirringen mindre.
- Enormt intuitivt opbygget.
Hvis man skal komme med det overordnede salgsgas må det være, at folk vælger Mac fordi "det virker bare". Andre vælger Windows, fordi "det er der bare". De to systemer er, grundliggende, bygget ret ens op.
Lad mig komme med et eksempel der kan pointere hvad jeg mener.
Da mange har kørt med Windows XP i lang tid (måske endda er vokset op med det), vil skiftet til Windows Vista være "fremmed land" og derfor er man måske tilbøjelig til at være konservativ fra det øjeblik man starter computeren.
Selvom XP og Vista, grundliggende, kan det samme. Nemlig sørge for at du kommer på nettet, læser dine e-mails, game osv. så er det kun på overfladen de to operativsystemer adskiller sig fra hinanden.
Selvfølgelig er der alle de tekniske detaljer, og det er hér de forbandede fanbois kommer ind i billedet.
90-95 % af os, vil kunne opnå det samme med vores computere, om så vi kørte med Windows, Mac OS eller Linux. Nemlig, surfe på nettet, læse e-mails osv.
Udbuddet af spil til Mac OS er også ret godt, efterhånden, men igen. Hvorfor vælge en Volvo stationcar, når du skulle bruge en lastbil?
Det hele står og falder vel, i det større perspektiv, med hvorvidt og hvordan du skal bruge din computer.
At Mac i sin tid var "forbeholdt" det kreative segment skyldtes udelukkende Apples dominans inden for uddannelse på netop dét område. Mange kreative programmer (inden for foto, video og musik) kom først til Mac. Dengang var kompatibilitet et stort problem, og fordelen ved en unik og kraftig platform var åbenlys.
Microsoft er, med Windows, kommet godt efter det. Og medmindre de skider en lort på lagkagen kunne Windows 7 godt gå hen og blive en grim torn i øjet på Apple.
Vista/7 og Mac OS X (leopard/tiger) minder ret meget om hinanden... hvis vi ser på hvad vi kan med de to systemer.
Så, om hvorvidt det ene er bedre end det andet, svarer vel blot til valget mellem pest- eller kolera. Brunetter- eller blondiner osv.
Det ene valg er, ikke nødvendigvis, bedre end alternativet. Men folk vælger sommetider de mest sindssyge undskyldninger for at retfærdiggøre deres valg. Så problemet er ikke så meget valget, som det kan gå hen og blive det med tosserne der sværger og kæmper for at retfærdiggøre det.