-> #3
PhysX er en del af nVidias CUDA, en udviklingsplatform (programmeret i C-sproget), der tillader udviklere at gøre brug af GPU'en til at aflaste CPU'en.
En af de funktioner er, som du er bekendt med, PhysX. ATi (og Intel) har en lign. funktion, der hedder "Havok Physics". Det er den mest udbredte fysikmotor, ud over PhysX.
De fleste spil gøre brug af et proprietært design, hvormed PhysX og Havok slet ikke kommer på tale. Et godt eksempel herpå kunne være "Call of Duty 4 - Modern Warfare" og "Crysis".
Om det betyder det store kommer meget an på hvad du forventer af dine spil. Enhver "ekstra"-funktion, der kan være med til at højne spiloplevelsen, må være op til den enkelte at vægte.
PhysX, Havok Physics osv. er blot eksempler på "fælles"-sprog, inden for fysikberegning i spil. Indtil nVidia og Intel finder ud af at flette fingre, der er absolut ingen grund til at satse på den ene teknologi, udelukkende.
Personligt går jeg ikke så forfærdeligt meget op i det. PhysX er blot en ekstrafunktion, som kan gøre nogle effekter flottere. Du skal stadigvæk bruge et middelgodt grafikkort, for at få det flotte pixels op på skærmen. De kommer ikke af sig selv 🙂