Er SWEDOL stadig godt til gamle biler?

Hyggehjørnet d.  30. juni. 2009, skrevet af jmose
Vist: 5712 gange.

jmose
 
Moderator
Tilføjet:
30-06-2009 16:23:06
Svar/Indlæg:
3863/538
Hey

Har lige købte en "ældre"...Nå, ja gammel Opel Kadett e fra 1988, som skal bruges frem og tilbage på arbejde...

Olien på motoren var mere sort end en vis legmesdel på en sort mand..så den har jeg lige skiftet..

så var det jeg kom i tanke om at min eks-svigerfar altid hældte SWEDOL på i motoren på hans gamle Opel hvert andet år.

Kan det stadig betale sig?
tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 16:29:09
Svar/Indlæg:
20170/383

Der er skrevet bibeltykke bøger om hvorvidt disse additiver hjælper eller ikke hjælper på en bilmotor. Diverse bilmagasiner har også gennem tiderne testet forskellige additiver. Oftest med samme klare resulat = spild af penge.

Så derfor, spar de 2-300,- Swedol koster og køb nye vinduesviskere til bilen, eller evt en lidt bedre olie.

At olien er sort gør nok ikke så meget, så får du jo al det gamle snask med ud 🙂
Den nye olie du hælder på bilen vil nok også lynhurtigt blive meget sort.


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 16:31:05
Svar/Indlæg:
2958/84
Jeg ved ikke lige hvad det er, min den gamle, han hælde først en en billig olie på og kørte så en 5-10 km. hælde den fra igen og kom en kvalitets olie på, på den måde fik han lige skyledet motoren igennem.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 16:33:58
Svar/Indlæg:
20170/383
#2

Rigtig mange bilejere (mest halvgamle mænd🙂 ) har altid en masse ideer om lige præcis hvad de mener er bedst for en motor med olieskift osv.

Det kan sjældent betale sig at diskutere sådanne ting med disse folk 😛 hehe..

Jeg har da godt nok hørt om denne metode før. Men tvivler på at det gør nogen forskel.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 30-06-2009 16:37:07.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
30-06-2009 16:34:36
Svar/Indlæg:
3863/538
#1 Jeg "nulrede" lige olien imellem 2 fingre...Den var nærmest helt "grynet" - et klart tegn på at den trænger til skift...


#2 OK. Tak for tip.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 16:44:16
Svar/Indlæg:
8947/160
Køb en god "tyk" olie til din kadett. Ikke noget fint 5/50 letløbspis. Men en god tyk til "ældre" motorer. Det er bedre end swedol til din bil.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 16:46:08
Svar/Indlæg:
20170/383
#5

Helt enig 😛
Duckhams grønne fra Bilka 🙂


Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 16:48:12
Svar/Indlæg:
2353/24
Ved faktisk ikke om det decideret "kan betale sig", men hvis det får motoren til at gå/lyde bedre, sker der nok ikke noget ved at prøve.. Selv ikke de kritiske ingenører på ing.dk har noget negativt at sige om produktet.. http://ing.dk/debat/6853


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Coctail d. 30-06-2009 16:52:41.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
30-06-2009 17:04:52
Svar/Indlæg:
3863/538
#5 Already ahead of you.. 😛 Har lige smidt 15W-40 på motoren i "bat-mobilen" 😉

Iøvrigt tjek lige denne gut....

http://www.theautochannel.com/...

Det er fandme da vildt!!! 😲


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 17:39:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Sådan er det ofte med (gamle) velholdte maskiner. De bliver bare ved 🙂


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 17:51:08
Svar/Indlæg:
2620/327
Jeg må så indrømme, at jeg er lidt fan af Swedol 😳

Da jeg havde min Golf GTD fra '87 med omkring 500.000 km på tælleren (motoren dog kun omkring 300.000, mener jeg), gjorde Swedol ret stor forskel - jeg syntes, den kom til at gå bedre - men det er jo en subjektiv vurdering, som også bare kan være indbildning. Men den kom til at køre 1-2 km længere pr. liter diesel - og det var da noget, jeg kunne måle.

Da jeg fik min nuværende Berlingo HDi fra 2001, som havde kørt 200.000 km overvejede jeg længe, om den også skulle have samme tur. Jeg bestemte mig for at prøve. Her var der selvfølgelig ikke det store at mærke subjektivt - men stadig har det givet ca. 1 km ekstra pr. liter diesel (fra 16-17km/l til 17-18km/l). Det er selvfølgelig fuldstændig uvidenskabeligt og uden dobbelt blindtest og så videre. Det er bare mine erfaringer.

For øvrigt vil jeg mene, at man skal køre med den tyndeste af de olier, som manualen foreskriver - medmindre bilen bruger meget olie. Jeg bruger selv 5W-40 til Berlingoen, og brugte 10W-40 til Golfen. En billig udgave, godt nok, men den overholder de specifikationer, som manualen kræver. Det er en smule dyrere i indkøb at bruge en tynd olie, men det kan også spare lidt brændstof, og olieskiftet kan udskydes lidt længere. Og så kører bilen bedre, synes jeg, og starter bedre i koldt vejr - men det er igen en fuldstændig subjektiv vurdering.

En sidste ting - min gamle mekaniker anbefaler, at man holder sig til det samme mærke olie til hvert olieskift, især hvis bilen bruger en del olie. Hans erfaring var, at så bruger den mindre olie.

Kort sagt - jeg synes, du skal prøve det, når motoren har kørt mere end 200.000 (det går jeg ud fra, den har 😀 ). Det er ikke sikkert, det gør en forskel på netop din bil, men som de andre siger, er det ikke farligt - og jeg vil mene, at der er en god gevinst, hvis du er heldig.

*edit* Hvis der overhovedet sker noget med brænstofforbruget, så kan det godt være, det først sker efter 5000km - men det holder så til gengæld mindst 50.000 km, før der skal ny Swedol til.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stensgaard d. 30-06-2009 17:58:45.


rosty
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 17:52:06
Svar/Indlæg:
910/91
havde en corsa fra 87, som tikkede en del fra knatakselen... der hjalp det en del den fik swedol


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 18:03:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Jeg holdt en detaljeret kørebog da jeg havde min Golf (II '86 1.6 GTD). Subjektivt, så følte jeg også at den gik bedre. Mere "ren" lyd og den føltes lidt kvikkere (så kvik som sådan en bil nu kan være).

"Videnskabeligt", så fik jeg også et bedre brændstofforbrug. På en god uge, kunne jeg nemt runde 20-22 km/L - men så skulle det dælme også være en god uge. Forskellen var, som regel, på 2-3 km/L.

Det er jo ikke vildt meget, men når man kører +1.000 km om ugen, så tæller hver en krone jo 🙂

Om tilfældet vil være det samme for jmose skal jeg dog ikke kunne sige. Min fatter er gammel mekaniker, og eftersom jeg ikke aner en dyt [høhø] om biler, så vælger jeg som regel at høre efter hvad han siger. Selvfølgelig havde den gamle ret.


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 18:20:21
Svar/Indlæg:
1341/56

der er også http://www.rvs-tec.dk/ , det er ikke et addictiv...

men det danner en form for keramik de steder hvor motoren er mest slidt

kan købes her http://weboil.dk/


det lyder for godt til at være sandt..., men har endnu ikke fundet andet en gode erfaringer på om det på nettet... har dog ikke selv prøvet det, selvom det kraftigt overvejes til min mc...


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 18:38:33
Svar/Indlæg:
20170/383
#13

keramik i motoren!! lyder ikke rart 🙂


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 18:41:15
Svar/Indlæg:
1341/56

#14
det danner sig de steder hvor der er friktion, så det havner de rigtige steder... men læs lidt om det.... lyder egentligt ok... og har somsagt ikke fundet andet end gode erfaringer rundt omkring...


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 18:44:03
Svar/Indlæg:
20170/383
#15
ikke i min motor 🙂

Men jeg er også bare gammeldags. Tror ikke rigtigt på de hersens additiver i en motor. jeg holder mig til en god motorolie 🙂


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 18:46:18
Svar/Indlæg:
1341/56

#16
det er jo ikke et additiv 😛

men forstå dig som godt... leder også efter en eller anden jeg kan prakke det på inden jeg prøver det på min egen motor... for hivs det virker så godt som folk siger, hvorfor er det så ikke mere brugt kan man jo spørge sig selv.....


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 18:52:03
Svar/Indlæg:
2620/327
#16 Der er da masser af additiver i god motorolie 😉 😛


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 18:53:02
Svar/Indlæg:
20170/383
#18

ja ja sømand, så langt er jeg godt med 🙂 😛
Jeg mener selvfølgelig YDERLIGERE additiver ... 😎


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 30-06-2009 18:53:18.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
30-06-2009 19:07:50
Svar/Indlæg:
3863/538
--> Alle..

Jeg kan se at der er delte meninger om det...Bilen i tale har gået 229.000 km, så den er hører ihvertifald under kategorien "gammel bil"!

Det jeg især hæfter mig ved er at næsten alle nævner bedre koldstart. Bilen her starter sådan set fint også om morgenene. (nu ved jeg jo ikke hvordan det ser ud efter nattefrost) Men skal lige have at leve af i et minut - ligesom for at pumpe ordentligt igennem. Herefter har den en fin motor gang.

Den er med indsprøjtning til kaburatoren - så jeg hælder egentlig også lidt til et andet gammel mekaniker råd...Nemlig at rykke luftfilteret af og give den gas et minut....herefter smides en dansk-vand lige ned i karburatoren og der gives gas igen....Sådan...Så er karburatoren fri for sod...(og jeg burde dermed være fri for at give lidt gas indtil den er igang)


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 19:10:32
Svar/Indlæg:
4310/364
#20

Syntes ikke du skal bunde en danskvand ned i din motor. Slet ikke en benzin motor. Men tjek dine slanger og lign. Den burde ikke lade benzinen falde tilbage når den er slukket.


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 20:18:24
Svar/Indlæg:
7241/274
Rvs er super godt jeg har brugt det i en del år og det virker kanont søg på google om det det giver selv meget gamle motore nyt liv igen men det skal anvendes nøjagtigt som der står ellers virker det ikke .
Min Saab 9000 2.3T den fik en 2 trins tur og det resulterede i ca 11hk mere målt på rullefelt og en bedre motor gang og økonomien fik også et hak opad det resturere motorens kompression til det samme eller lidt mere end fra ny af.


Karsten-B
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 21:16:02
Svar/Indlæg:
1248/70
Hæhæ,

"Rigtig mange bilejere (mest halvgamle mænd ) har altid en masse ideer om lige præcis hvad de mener er bedst for en motor med olieskift osv"

har i læst jer selv i #5 og #6, .... 😀 😀 - De halvgamle mænd, er det så også jer?

Hvis i spørger nogen, som har både teoretisk og praktisk erfaring/viden vil i få at vide, at lige præsis den med "tyk gammel olie" duer til gamle biler og fuldsyntetisk olie til nye biler, den ikke holder i virkeligheden.

--------CB



#24
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2009 22:53:06
Svar/Indlæg:
1399/43
#20
ja prøv du vandtricket,så garenterer jeg for at du skal have ny toppakning på 😉
vandet kan ikke være i forbrændings kameret og hvor er det nemmest at komme ud, ja igennem toppakningen.

Det du skal gøre er at stille motoren med forhøjet tomgang og så hælde danskvandet ligeså stille med i kaburatoren ,ikke mere end motoren kan æde det uden at gå i stå,det der sker er at kulsyren i danskvandet sprænger koksaflejringerne væk.
Der er også nogle der siger man kan hælde en øl i olien og lade bilen køre i tomgang i 20 min. og så derefter skifte olien.


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
02-08-2009 15:57:32
Svar/Indlæg:
3863/538
Ja, nu gik hwt.dk jo ned midt i vores diskusion her... 😐

Men jeg besluttede mig for at prøve skidtet af..Efter nøje at have studeret dunken, hældte jeg det på og fulgte anvisningerne nøje..

Jeg har indtil videre kørt godt og vel 400km med SWEDOL i motoren.

Ingen forbedringer indtil nu.


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2009 09:27:22
Svar/Indlæg:
7241/274
Swedol virker ikke der er ingen test eller beviser for at det virker de adetiver der er i swedol er der i olier i dag så det er nytteløst at bruge det