#10 Jeg kender adskellige systemer hvor der er 8GB RAM eller mere, hvor alle 8GB RAM bliver udnyttet, så der går ikke år før vi kan udnytte 8GB RAM, det gør vi allerede nu.
64bit OS er kommet for at blive. Microsofts nye server operativ system Windows Server 2008 R2 kommer KUN i 64bit, deres Exchange 2007 (mail system) findes kun i 64bit (32bit findes, man der er ingen support i drifts miljøer), deres nye SQL2008 kommer såvidt jeg husker kun i 64bit og mindsandten om Office 2010 ikke også bliver lavet i en 64bit udgave.
Private har nok problemer med at udnytte 8GB RAM, sådan lige nu og her, der er jeg tildels enig med dig.
Personligt kører jeg ikke andet end 64bit, min spand har kørt 64bit Vista de sidste 2½ år og jeg har ikke haft nogle problemer og i den tid har jeg opgraderet fra 2GB RAM til 4GB RAM til 8GB RAM.
Til spørgsmålet om der er en performance forbedring ved at skifte til 64bit.
Ja, det er hvis applikationen/spillet er designet til at køre i 64bit og udnytte 64bit instruktioner. Hvis applikationen er 32bit, så tvivler jeg på at der er ret meget performance at hente på et 64bit OS kontra et 32bit OS, fordi 32bit applikationer bliver nærmest virtualliseret når det kører på et 64bit OS, lidt ligesom 16bit applikationer bliver virtualliseret når de kører på et 32bit OS.
Har du 4GB RAM eller derover, så skift til 64bit OS, så er du 100% sikker på at få fuld udnyttelse af dine RAM på OS niveau.