strømbesparende, stille, spille pc - købe

Diverse d.  02. august. 2009, skrevet af Drunken
Vist: 625 gange.

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2009 12:03:08
Svar/Indlæg:
1107/258
kan man få sådan en???
budget er ikke det store.. 5K plus minus. har mus skærm keyboard,,

hvad ville i anbefale. skal bare kunne trække f.eks. sims3, anno1404 og det kommende diablo på full details. så er det rimmelig going for mig 🙂

men kan det lade sig gøre ? den skal være ret ofte tænt.. havde tænkt mig at lave den tilgængelig som en ftp til venner og mig selv når jeg er ude.. og skal være i soveværelset derfor må den gerne være stille 🙂

brugt pc er også en mulighed. fortrækker dog der er garanti på da hardware har det med at gå i stykker når jeg kigger på det ^^
besse

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2009 12:37:33
Svar/Indlæg:
1326/83
Du kan ikke få en strømbesparende pc samtidig med at den skal trække det kommende Diablo.
Ellers kan du købe sådan en her og have stående som ftp. http://old.edbpriser.dk/Produc...

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
02-08-2009 12:42:15
Svar/Indlæg:
4438/91
Man kan sagtens købe billigere boxe med FTP features.
Men som #1 skriver så er strømbesparende og Diablo III nok i hver sin ende af skalaen. Med det sagt så kan du sagtens få en lækker maskine for 5k. Og hvis du går på kompromis nogle steder så kan der sikkert nok også blive råd til en FTP Box også.

Den her har jeg hørt godt om http://old.edbpriser.dk/Produc... .. Men det kan godt være du skal ofre lidt mere og gå efter en med torrent feature også.

Det gir stadig min. 4k til en gamer. Kig i køb/salg her inde. Der kan du godt lave en go handel. Ellers gi lyd hvis du vil ha nogle bud på h/w til en gamer maskine.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af da9els d. 02-08-2009 12:50:13.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2009 12:59:20
Svar/Indlæg:
5750/124
Ellers kan du kigge på topdata, du kan evt. spørge dem om du ikke vil installere maskinen med lydsvag køling 😉 Men som #1 skriver, så er strømbesparende og high-end næppe noget der hænger sammen...

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2009 13:17:25
Svar/Indlæg:
5474/39
Som mange af de andre er inde på er det svært få computer til klare de to ting.

Mit bud havde nok været noget Nvidia Ion. Du vil ikke få computeren til kunne trække de mest krævende spil... (slet ikke på højste indstillinger) (fin strøm forbrug)

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 02-08-2009 13:18:41.

jmose

Moderator
Tilføjet:
02-08-2009 16:04:42
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg tror godt det kan lade sige gøre...Men det kommer til at koste knaster...

Køb en 65W Intel Quad core eller E8400/E8500
Kæmpe køler på.
Hurtig 2.5" sata disk
Læg dertil et 9600GT med en bedre køler på. Et 9600GT kan laves passivt.

Det bliver ikke den vildeste gamerrig. Men den kommer ikke over 150W i load.

Toft123

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2009 17:17:02
Svar/Indlæg:
1600/230
Godt forslag i #5:)! Et forslag fra den anden lejr kunne være:

-et bundkort med 780g chipsæt evt. i microatx
-en Phenom II 905e cpu (sluger 65w maks., ligesom Intels quadcore processorer - er dog nok ikke helt så ydelsesstærk, men det er et gæt)
-Maks. to klodser ram. Nogle gange er man heldige at finde nogle seriøst gode ram, der kan overclockes ved lavt voltforbrug
-En WD green harddisk. Den har et lavere omdrejningstal end andre "normale" harddiske, men den bruger til gengæld ikke så meget strøm. Jmoses forslag om en 2,5" disk er også godt -måske bedre. Jeg ved ikke hvilket forslag, der bruger mindst strøm.
-Et af de nyere green-kort fra nvidia. De fås uden ekstra strømstik, så de modtager strøm direkte fra bundkortet.

Jeg kan da også foreslå et kabinet mage til mit eget, et Lian Li pc-a05b. Der er udmærket luftgennemstrømning, det er i aluminium, og den ene blæser kan skiftes ud med en 120mm Scythe 8db (kan ikke huske modelnummeret på stående fod).
Evt. kiggede jeg også på et Silverstone Temjin TJ08, der er ren microatx, men hvor der også er plads til en 120mm i begge ender. Så vidt jeg ved, kan man skifte begge blæsere til Scythe deri.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Toft123 d. 02-08-2009 18:56:47.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
02-08-2009 18:09:41
Svar/Indlæg:
4438/91
bakker #6 op. evt. SSD for at spare endnu mere på strømforbrug og mindske varmeudviklingen. men så kommer prisen som et issue :-S

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2009 21:26:58
Svar/Indlæg:
1107/258
mange råd- tak for det. hmm.. altså-- vidste det var et tough job at få en "high end" pc og samtidig strømbesparende. men bruger en pc mindre i idle af strøm hvis f.eks kun harddisken arbejder med torrents eller andet lign ? så er det også til at leve med.
og igen. så meget kommer D3 vel heller ikke til at kræve ? ligefrem highend gear til det virker da voldsomt ? 🙂
SSD er nok udelukket da det virker for dyrt., hvor mange år skal pcén køre før det er tjent ind ??? hehe
men anyway, strømdelen skal ikke gå på kompromis med ydelsen. vil kunne trække de spil i high settings. dog ikke full HD... så bare den ikke støjer,,
kan være med sådan nogle NAS ting at torrents og lign kan kører der. nok billigere mht strøm ^^

og satser også på først at købe (hvis nyt) når W7 udkommer som Retail.

så hvis nogle har et bud på en pc der kan trække D3 til 5K så er det da fantastisk. specielt hvis delene kan købes samme sted 😉 og gerne med fysisk butik i hovedstads regionen.

Toft123

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2009 22:00:45
Svar/Indlæg:
1600/230
#8 Det er svært at vurdere hardwarekravene til D3, når der ikke er noget konkret på banen endnu, men det forlyder at spillet skulle være ret krævende.

Hvis du er mest til en samlet pc, der yder godt, kunne du prøve at google Jmoses og mit forslag mod hinanden og finde ud af, hvad der egentlig er det smarteste.

Jeg har selv prøvet at bygge en lignende pc, da radeon hd38xx serien var det største, og det synes jeg egentlig er lykkedes mig ret godt, men jeg er ikke fuldt ud opdateret på nyeste hardware. Dét jeg ved, er dog at man kan finde flere stykker hardware, hvor producenten har gjort et godt stykke arbejde ud af at få en god ydelse ud af et lavt wattforbrug.

Jeg har ikke sat mig ind i grafikkortene, men så snart "green" mærkaten er på, ved man at producenten gør et godt stykke arbejde ud af at spare på strømmen. Prøv evt. at google rundt på at sammenligne mellem en "green" harddisk og en 2,5" harddisk.

Quadcore processorer, der maks. forbruger 65w, er i sig selv noget af en præstation, når man ser testresutater af ydelsen på en amd 905e sammenlignet med de mere strømslugende 9xx processorer. Jeg vidste ikke at Intel lå i samme område mht. forbrug, så det er vel bare hvad dit temperament er mest til. Jeg vil anbefale google igen for at finde fordele og ulemper ved begge parter.

Hvis du vælger at bygge en platform op omkring DDR2 ram, ville det være en god idé at se om du kan finde et par "gamle" Crucial Ballistix. Der er nogle med en speciel ramchip, der overclocker fantastisk godt uden at få tilført flere volt, dvs. bedre ydelse med et lavt forbrug. Jeg kan ikke huske hvad chippen blev kaldt, men måske andre kan?

Angående grafikkort, er det jo et kæmpe plus at man kan få rimeligt højtydende kort uden strømstik. Pci-express porten kan kun tilføre et kort et vist antal watt, mener det er omkring 70, så hvis full load på et gpdt kort er under det, er det da intet mindre end rigtig godt! Kortene findes på edbpriser, men jeg kender ikke de præcise modelnavne, og ved ikke om det kun er Nvidia der har lavet sådanne kort.

*edit* Jeg fandt ud af, at GTS250 er det kraftigste kort man kan få med "Green" betegnelsen. Så vidt jeg husker, yder det noget nær et 8800gts/9800gtx, men jeg er ikke sikker

Når du kigger på kabinet, er det altid en god idé at se på luftgennemstrømningen. Hvis du vælger en passiv løsning til dit grafikkort, er "mit" kabinet (pc-a05b) ikke en god løsning. Indmaden i kabinettet er opbygget anderledes, og luftgennemstrømningen løber mest fra bagerste køler, der suger luften ind, og hen til fronten. Dvs. det meste vitale hardware bliver kølet godt, men grafikkortet må selv kunne sørge for at få en bid af kagen. De gode ting ved kabinettet er, at det er meget småt, men samtidig kan huse et atx-bundkort - og så er det efter min mening det mest stilede kabinet man kan få 😛

*edit* Ved serverbrug er det kabinet måske ikke helt tosset alligevel, for udsugningsviften sidder foran harddisk(ene), dvs. der skabes et konstant airflow der kan hjælpe med at køle disk(ene) ned.

Jeg forsøger ikke at reklamere for mit eget kabinet som sådan, men at fortælle at der er mange forskellige faktorer man kan tage med i overvejelserne, når man overvejer et kabinet.

Af blæsere kan jeg da anbefale dig at købe et kabinet der kan tage så stort som muligt - de larmer mindst, med højst ydelse. Jeg har selv en supergod blæser til at tage luft ind i kabinettet, købt af Soundwave her fra siden. En Acoustifan AFDP-12025.
Husk på, når du vælger blæser, at alle blæsere kan reguleres i hastighed. Nogle gange er det en bedre idé at tage en blæser, der larmer mere og har en høj ydelse, og så sætte en modstand på kablet for at få hastighed og dermed lydniveau ned, i modsætning til lavere hastighed fra fødsel, men også lavere output. Jeg mener at www.silentpcreview.com har nogle gode gennemgange af stille blæsere.

Til sidst vil jeg råde dig til at have så få stykker hardware i maskinen, som muligt. Flere stykker hardware betyder højere strømforbrug, så det er vigtigt at kunne begrænse sig. Hvis man f.eks. kan køle en pc godt med to blæsere, er det mindre strømforbrug end ved fem eller seks. Desuden kan du også ofte slå flere funktioner fra i bios, som bundkortproducenten mener du skal bruge. Oftest kan tweaks på den facon googles ved de enkelte bundkort.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Toft123 d. 03-08-2009 15:11:45.

Toft123

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2009 13:28:59
Svar/Indlæg:
1600/230
Lidt tilføjelser til posten, der pludselig blev lidt lang. Jeg fik vist skrevet mig varm 😛

Link til overvejelser om hardwarekrav til D3:
http://www.battleforums.com/fo...

Link til forum, der har som speciale at behandle støjsvage løsninger:
http://www.silentpcreview.com/...

Link til opbygning af Lian Li Pc-a05b med gode billeder OG en vejledning til at skifte frontblæseren. Det har jeg også overvejet at gøre, så det var hjælp til selvhjælp 😀 :
http://episteme.arstechnica.co...

Endnu et link til kasse, Temjin TJ08:
http://www.pcper.com/article.p...

Måske kommer der flere på i løbet af dagen. Jeg håber du kan bruge råd og links!

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2009 14:43:36
Svar/Indlæg:
908/160
et super stille kabinet IMO er et Antec P180 Mini (microatx)
det er et stort microatx.
men det er meget støjsvagt.
kører med 2 raptors + 3 andre diske
500 W antec neoHe + TRUE med 8,7 db 120mm
+ standaad 200(250?)+120 mm køler

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2009 15:42:51
Svar/Indlæg:
1107/258
hmm tak for det 🙂 så kan jeg gå lidt og overveje og læse info omkring..

ps Antec kabinetter er nok at fortrække da jeg syntes de er ret flotte! så godt bud det P180 - men igen. man kommer nok ikke til at se kabinettet som sådan anyway ^^