Kan installere XP men ikke Vista

Diverse d.  02. august. 2009, skrevet af Zirax83
Vist: 435 gange.

Zirax83

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2009 14:05:40
Svar/Indlæg:
73/8
jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg har kørt Vista i snart 5 måneder uden problemer.
I går fik jeg tilbudt et nyt ati gfx kort (4870 X2) af en kammi. Jeg satte kortet i og computeren startede op, men uden billede på skærmen. Da min PSU "kun" er på 550W tænkte jeg, at min PSU nok var for lille. Så jeg besluttede ikke at købe hans kort.
Så jeg satte mit eget 6 måneder gamle kort i igen, men lige pludselig ville computeren overhovedet ikke tænde. Efter en hav times roden, clearede jeg CMOS ved at fjerne batteriet, og det virkede.
Men så virkede mit windows vista x64 lige pludselig ikke. Fik BSoD. Jeg kan ikke huske ordlyden, men det var også lige meget, fordi jeg ville bare formattere og installere forfra.

Men det kan jeg ikke. Jeg har installeret en gammel windows xp og den virker fint, men lige så snart jeg sætter min Vista skive og prøver at køre install, går der lidt tid og så får jeg en ny BSod med en ny fejlmeddelse:

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage
to your computer.

if this is the first time you've seen this stop error screen,
restart your computer. If this screen appears again, follow
these steps:

Check to be sure you have adaquate disk space. If a driver is
identified in the stop message, disable the driver or check
with the manufacturer for driver updates. Try changing video
adapters.

Check with your hardware vendor for any BIOS updates. Disable
BIOS memory options such as caching or shadowing. If y0u need
to use safe mode to remove or disable components, restart your
computer, press F8 to select advanced startup options, and then
select safe mode.

jeg har 100gb ledig på c-drevet. jeg har tjekket at all kabler og kort sidder forsvarligt i.

På forhånd tak

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Zirax83 d. 02-08-2009 14:06:15.
kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2009 14:55:54
Svar/Indlæg:
3565/372
Lyder lidt som om din PSU har taget skade på 12 volt linjerne. Hvis GFX ikke får stabil/nok strøm kan Vista ikke kunne køre/starte op.

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2009 14:59:18
Svar/Indlæg:
1471/40
Jeg ved at det følgende virker langt ude, men det virkede for mig: 😲
Prøv at starte installationen uden at have tiltsluttet nogen usb-enheder overhovedet, og sæt dem først til bår det er nødvendig.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2009 15:42:33
Svar/Indlæg:
4310/364
#2 Det er overhovedet ikke langt ude. Jeg har et gammelt Rat og pedal sæt der gør at min computer nægter at boote. Så snart det er koblat fra kører det bare.

Den har ikke taget skade. For kan PSU'en ikke magte det lukker den bare ned. Den er lavet sådan. Enten så kan den, eller så kan den ikke.

Zirax83

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2009 16:21:01
Svar/Indlæg:
73/8
Jeg tror ikke jeg har forklaret det ordentligt :)

jeg har fået computeren til at boote og har også fået installeret windows xp med succes. Alt kører normalt lige bortset fra at jeg lige pludse¨lig ikke kan installere Vista på den.

Det med at den ikke ville boote, har jeg løst. Det løste jeg ved at resette CMOS.
Mit nye problem er at jeg ikke kan installere Vista på den mere. Jeg kan sagtens installere windows xp, hvilket jeg har gjort og den kører som den skal.

Håber det blev en smule mere klart ;)

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
02-08-2009 21:36:22
Svar/Indlæg:
1630/101
Jeg har lige prøvet det samme næsten.. formatter Vista Hdd med Xp skiven og derefter NY-installer vista - det er fordi den "gamle" version af Vista blokerer for en nyinstall. af den :'-( - jeg har lige spenderet en weekend med mit nye setup og der skete en hel del.. bl.a. dette.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tatoo1956 d. 02-08-2009 21:37:08.