Hvilket USB lydkort til HiFi

Diverse d.  07. august. 2009, skrevet af PartyPhreak
Vist: 1179 gange.

PartyPhreak
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2009 15:41:44
Svar/Indlæg:
208/51
Jeg er ved at bygge et forstærkersæt, og i min forforstærker, vil jeg gerne indbygge en USB DAC (USB Lydkort) så jeg kan få bedre lyd, end via det indbyggede lydkort i min bærbare.

Hvilket giver bedst lydkvalitet?

Jeg skal kun bruge det til 2-kanals stereo...

ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2009 20:40:57
Svar/Indlæg:
1058/59
Lydkvalitet er jo altid et spørgsmål om mange ting... men jeg er blevet meget overrasket over dette lydkort http://www.edbpriser.dk/Produc... - det giver meget bedre kvalitet end hvad jeg havde forventet. Det har også rigtige phono terminaler - og ingen støj (som jeg har lagt mærke til).

Jeg har også et internt der har kostet 3 gange så meget, i samme serie. Det interne når ikke det eksterne til sokkeholderne, når det gælder musikkvalitet!

Ellers kig herinde - der har de mange spændende ting: http://www.xs-sound.dk/



PartyPhreak
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2009 20:52:01
Svar/Indlæg:
208/51
Hej ZnarF
Det lyder rigtigt godt, jeg havde nemlig kigget på Creative's Xmod - Men det er en smule dyrere end det du har linket til, så jeg nupper X-Fi'en du har linket til.

En kollega sagde at Creative's produkter ikke virker med Vista - Har det noget på sig? Syns det lyder mærkeligt, men jeg vil lave det universelt, så det altid kan tilsluttes en vista computer.

Og en sidste ting, virker det uden driver, eller skal der intalleres en driver først?


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
07-08-2009 20:56:54
Svar/Indlæg:
1450/40
#2 Det med at Creative's produkter ikke virker under Vista passer slet ikke, har kørt med mit X-fi xtreme gamer (lydkort) både i xp, Vista og også Windows 7 uden problemmer 😉
Havde kun problemmer i Windows 7 i starten, men det køre bare der ud af nu 🙂

Du skal med 90% sikkerhed installere en driver på xp før at den virker.
Vista / Windoows 7 kan muglighvis godt bruge det uden driver, da den måske kan finde en på nettet selv, men er ikke sikker, og for at du kan få mest ud af dit kort, er det bedst at hente og installere både driver og programmet til produktet, på deres hjemmeside 😉


PartyPhreak
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2009 20:59:30
Svar/Indlæg:
208/51
Jeg var vist for hurtig..

XS Audio Prodigy Cube er da lige hvad jeg skal have fat i... Den er noget dyrere men den lyder god :D


PartyPhreak
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2009 21:17:46
Svar/Indlæg:
208/51
Cyberb - Nej jeg regnede godt med at det lød for mærkeligt, men du kender den slags kloge kollegaer, man siger ja og okey, bare for at slippe af med dem :D

Jeg har lige bestilt et AudioTrak Prodigy Cube - Så står den vist på pasta med ketchup i aften... og imorgen.. 😛


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2009 08:43:16
Svar/Indlæg:
2620/327
#5 Jeg kører selv med Audiotrak Maya 5.1 MKII i min HTPC, som er koblet til anlægget - og det er jeg rigtig glad for. Men jeg har lige præcis også overvejet at skifte det ud med Prodigy Cube - du må lige give en melding om, om det er godt til HiFi 🙂


PartyPhreak
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2009 09:08:05
Svar/Indlæg:
208/51
#5 Det skal jeg nok..

Der går nok en måneds tid inden mit projekt er helt færdigt, men jeg skal nok teste det på mit nuværende anlæg inden...


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2009 09:31:16
Svar/Indlæg:
4120/115
Til hifi, så kig evt. efter et Silverstone ensemble eb01. I sig selv måske ikke vild imponerende specs. Men til gengæld overholder det USB audio device standarden (= ingen tredjeparts drivere) Samt du kan bruge eks ASIO4ALL osv. til at gå udenom k-mixeren i windows, virker uden problemer!

Dertil skal lige understreges at D/A konverteren i den for det første er en hæderkronet Burr-Brown, og dernæst har en Dynamic Range på 100dB. Hvilket er mere præcist end 16bit rent faktisk giver mulighed for... Så alle informationerne bliver hevet ud af signalet!
Svagheden i EB01, hvis man kan kalde det, det? Det er operations forstærkerne, som måske ikke er de mest eksotiske på markedet... Og det faktum at man på USB bussen kun har 5v. til rådighed, hvilket gør det svært at lave +/- spænding der er stor nok til at lave en udgang der har et neutral niveau på 0v.
Derfor sidder der desværre en overførsels kondensator for at blokkere for alt DC på signal udgangen. Det er lidt uheldigt i hifi sammenhænge, men Silverstone har gjort det fint og den kondensator se benytter lyder faktisk ganske ok, og har en stor nok værdi til, selv de laveste frekvenser kommer med!

Silverstone står ikke alene med disse problemer, og EB01 er faktisk en af de mest elegante løsninger jeg har set!


Og uden at gøre reklame på nogen måder, så har jeg selv produceret nogle klasse A udgangstrin, til efter-montage i EB01, som kan forsynes med 5v. fra USB bussen. Det eliminere både operations forstærkerne og overførselskondensatoren. Uden det går på kompromis med funktionaliteten, og er usynligt ude fra!
Har kun fået rosende ord med på vejen, fra dem der har købt løsningen! Så selvom det aldrene EB01 ikke har guldranede specs. eller måske er lagervare alle steder, så er det altså ikke udgået endnu! Og det har helt sikkert hifi potentiale!




Og hvis du vil ofre lidt mere, og måske gøre din cd afspiller en stor tjeneste. Så er der jo ogsp Cambridge DAC magic fra hifiklubben! Rigtig fint produkt med et lignende USB interface som i EB01, stadig overholder USB audio device standarden (maks. 16bit/48khz./stereo)
Den mega fordel kommer ind der, hvor DAC magic begynder at upsample signalet i en nasty analog devices blackFin DSP processor, med Q5 software fra anagram technologies. Det betyder i praksis at dit 16bit/44,1 signal bliver boosted til 24bit/96khz. med avanceret analysering og kompensation for de matematiske uligheder (96 / 44,1 = ulige)
Og det skal lige indskydes, at det VIRKER bare! Imponerende at de kan finde flere detaljer ud fra sådan en analyse, men det kan de altså... Det er manipulation, men de går da ikke ind og direkte ændre signalet som eks. X-fi's Crystalizer gør.
På Cambridge audio findes der et omfattende whitepaper, under 840C cd afspilleren. Det er i princippet samme teknologi der bliver brugt i DAC magic, bare skrabet en smule....

DAC magic har også nogle rimelig gode Wolfson DAC's (2stk.) men byder til gengæld på nogle lidt visne operationsforstærkere. Samtidig har den også de omtalte overførselskondensatorer: Men cambridge er kloge, har har brugt nogle gode kondensatorer, og endda bypasset dem med en mindre/hurtigere plastikfilm kondensator som sikre at de højeste frekvenser ikke bliver glemt.
Udemærket løsning og meget bedre kan nok ikke forventes i den prisklasse!

DAC magic er mit bedste bud lige pt. men så må du slippe 2000kr.
Men så kan den også bruges som ekstern DAC for din cd afspiller osv.


PartyPhreak
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2009 20:29:11
Svar/Indlæg:
208/51
Micma - Tak for den nørdede version :D Jeg havde dog bestilt Prodigy Cube..

Den kom så idag... Og er du sindssyg en forbedring, satte først noget Kate Perry lign på, der var ikke den store forskel, måske pga kildematerialet, men dog noget bedre og fastere bas.

Så satte jeg "Metallica - One" på... WOW! Det er helt vildt så meget det har givet... Og lige nu kører det endda bare på "direct" igennem min gamle Pioneer forstærker...

Glæder mig helt vildt til at få bygget sættet færdigt. Forforstærkeren er næsten færdig, mangler kun at få monteret Cube'n... Så skal jeg igang med effektforstærkeren..

Tak for hjælpen med jer, der har givet input... 🤡