Er du nervøs for klimaet?

Litteratur d.  14. august. 2009, skrevet af red_martians
Vist: 860 gange.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
14-08-2009 14:34:07
Svar/Indlæg:
7881/1165
Club3D har svaret på jeres bekymringer. De laver grafikkort der spare op til 40% strøm

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2009 14:40:14
Svar/Indlæg:
2072/117
Måske ikke klimaet, men mere ens økonomi?

Strøm koster penge.... 😉

Kaffe

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2009 14:48:19
Svar/Indlæg:
422/10
kabelføring over til naboen hjælper på det problem 😀

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2009 14:57:40
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg vågnede sgu helt op der. (det kræver efterhånden en del, bare til almen orientering 😉 )

Men..*suk* Gammel, alt for gammel, vin på nye flasker. Hvem gider at købe et 9800 nu? Det vildeste, 250, er en omdøbt *jeg kan sgu ikke finde rundt i NVIDIAS navnerod*, så det er heller ikke så spændende.

Men: gode takter om ikke andet. Nu mangler vi bare at se nogle relevante kort, med samme idegrundlag. De får sgi ikke skudt nogle gamle cores af til mig, uanset om de så sender en æske chokolade med 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 14-08-2009 14:58:09.

Nightcover

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2009 15:13:57
Svar/Indlæg:
620/11
GTS250 er en forbedret udgave af 9800GTX+ som er en forbedret udgave af 9800GTX som er en forbedret udgave af 8800GTS 512mb.

Men altså, min holdning er: Så længere price/performance er god og det virker, så er jeg ski lige glad, hvor gammelt det er

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2009 15:16:58
Svar/Indlæg:
3329/182
#3 Tro mig, der findes en helt særlig målgruppe for de grafikkort der.

Herhjemme ved mig kalder jeg dem "hyklere" 🤣

Min mor havde så travlt med at ævle og bævle om at hun kun vaskede tøj på 30 grader for at spare energi at hun helt glemte at hun kørte rundt i en Jeep der går 8-10km/l (diesel).

Min pointe: Det kan godt være vi spare et sted, men så har vi bare et kæmpe forbrug et andet sted vi ikke kan/vil skille os af med.

Nightcover

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2009 15:25:14
Svar/Indlæg:
620/11

Så du mener hellere vi lige så godt kan fyre den helt af i stedet for at spare de steder vi nu synes vi kan?

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2009 15:35:45
Svar/Indlæg:
3329/182
#6 Tror du skal se det i et lidt større perspektiv 😉

Mængden af energi til husbehov er slet ikke en af de store syndere. Derimod bruger vi ekstrem meget energi, mener det er i omegnen af 30-40% af verdens energi på skibsdrift. Herudover går der en hel del til flydriften - så til opvarmning af huse.
Måske det var der vi skulle starte?

98% af de folk der sidder på det forum her, ville jo vælge datidens teknologi indenfor grafikkort frem for de tre de har udviklet der. Når man så kun spare noget der måske kunne blive til noget på den allermindste model, hvad er så pointen i det? Kontorbrug, hjemmebrug? - Har vi ikke allerede onboard til det?

Tja... det er sgu bare mine 50 cent 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af epi^zepto d. 14-08-2009 15:36:41.

Nightcover

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2009 15:38:12
Svar/Indlæg:
620/11
Tja er enig. Det ville være løst, hvis den energi vi borgere fik allerede til at starte med, var lavet uden at svine naturen til :)

Toft123

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2009 15:55:06
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg er egentlig også enig. Men almindelige husstande kan jo vinde på kortene ved en lavere elregning. Jeg går ret meget op i mine apparaters forbrug, da jeg er allergisk overfor tælleren på mit elskab - der nu sidder på vejen ind i seng hver aften (yrk!)

Det er ikke meget det batter i det samlede forbrug, men hvis man sætter en pc sammen af en Phenom II 905e og sådan et "grønt" grafikkort, er man da godt på vej mod et lavere elforbrug, og dermed også en lavere elregning.

Nu mangler de bare at lave "grønne" plasmaskærme, se det vil være en revolutionerende opfindelse!

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2009 15:58:24
Svar/Indlæg:
2127/11
#4 Jeg takker for rundvisning i NVIDIAlejren 😛

#4 Dit eksempel med din mor er lidt morsomt. På den anden side.. Hvis nu man faktisk er vild med den skide Jeep, men på alle andre områder sørger for at spare hvor man kan, gør man stadig mere end flertallet. Hun kunne gøre mere, hvis hun droppede amerikanergryden, men der skal vel også være plads til lidt personlighed 🙂

Jeg kan godt følge dine tanker i #7, men mange bække små du ved. Når min pc kører med rimeligt skrald på, siger den elmåler jeg har lånt af elselskabet, at jeg bruger for 1800kr/år, og lige nu - hvor den bare står og kører Winamp og Outlook + browser - fyrer jeg for 1200 kr af. Det kunne da være lækkert at skære ned på de tal, og miljøet ville næppe heller klage 😉

Nightcover

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2009 15:58:39
Svar/Indlæg:
620/11
Nu bruger plasma jo efterhånden ikke møj mere end LCD. Gør de?

NKristensen

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2009 16:28:23
Svar/Indlæg:
45/0

Excile

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2009 17:23:08
Svar/Indlæg:
128/39
@ 7

Det er godt nok den største omgang vås jeg længe har hørt..

Skibsdrift står for mellem 1-2% af verdens CO2 udledning.. Det er latterligt lidt, ifh. til hvor meget "vi får ud af det"..

Verdens store synder er afbrænding af kul. Det sviner så meget at det gør helt ondt, men det er samtidig billigt.. så ingen vil af med det.. Kul står for 30-40%.. Den afbrænding sker selvfølgelig fordi nogen har brug for strøm, heriblandt også hustande. Det er korrekt af det er industrien der er den store synder der, og at hustande ikke tæller helt lige så meget.

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2009 17:53:20
Svar/Indlæg:
3329/182
#13 Er det? 😀

Eftersom 90% af varer og gods transporteres via skibsdrift, tror du så ikke 1-2% er lige lavt nok sat?

Alene i Danmark er tallene for udlednings af CO2 gasser, som det jo i bund og grund handler om:

Skibsdrift: 38,6%
Energi- og vandforsyning: 22,9%
Landbrug, fiskeri og råstofudvikling: 12,1%
Privat forbrug: 8,5%
Industri: 6,5%
Bygge, handel, hotel, restauration, finansiering og forretningsservice: 6%
Anden transport: 5,2%

Kilde: http://www.climateminds.dk/res...

Jeg ved at det ikke er det totale billede af hele verden, men igen når 90% af verdens gods transporteres via skib skal du godt nok længere ud på landet for at bilde nogen ind at tallet er så lavt som 1-2% når vi snakker CO2 udvikling 🙂

Jeg har set et skema over det totale billede, jeg har også forsøgt at finde det igen og arbejder stadig på det. Mener bestemt ikke det afviger særlig meget fra ovenstående for hvor vi afleder CO2 for at varme vores huse er der andre der nedkøler deres huse.

**Update** Min indlæg her skal ikke ses som værende flabet 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af epi^zepto d. 14-08-2009 18:32:59.

Excile

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2009 19:32:20
Svar/Indlæg:
128/39

Ja, og sorry hvis jeg også lige virkede lidt flabet før..

Det er klart at tallene ser sådan ud for Danmark. Vi er trods alt et mini-mini land, samtidig med at vi er nogen af verdens største spillere inden for skibstransport.
"Alene Mærsks handelsflåde udleder hvert år 34 millioner ton CO2. Det svarer til over halvdelen af den samlede danske CO2-udleding i 2006 på 52,5 mio. ton CO2." kilde: http://www.information.dk/prin...

"CO2-emissionerne fra international skibsfart udgør i dag 3-4 % af den samlede globale udledning, mens udledningen fra
international luftfart tæller 2-3 % af den globale udledning. "
kilde:http://www.kemin.dk/da-DK/COP1...

Jeg ramte lidt forkert ja, men størrelsesforholdene passede nogenlunde (:

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Excile d. 14-08-2009 19:32:46.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2009 19:57:02
Svar/Indlæg:
5474/39

Du skal så huske det tager mindre fragte vare til vand end, på landjorden...

Det skulle kun bruge en 10 gange så lidt til havs end til lands, dog typisk kommer vare også langvejs fra når det er med sø vejen. 😕

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 14-08-2009 19:58:07.

Excile

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2009 21:32:13
Svar/Indlæg:
128/39

Netop, derfor skal vi have så meget transport ad vandvejen som muligt..

"Diskussionen" gik imidelertidig på hvor meget skibstransport stod for af den samlede globale udledning.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2009 10:44:48
Svar/Indlæg:
1317/46
#5 sjov historie.

Som flere nævner så er flydriften en stor synder, og her kommer der et lille "energi spare eller noget" spare paradoks.

Når familien Strøm bygger (eller ombygger) hus i dag, bliver bygningerne pakket godt ind således at de bliver ekstremt effektive, efterfølgende køber familien en lille billig bil, der kører lang på literen(hvilket også er billigt). Udstyret i huset er alt A-mærket, der har selv sneget sig en computer ind på kontoret som er anbefalet af elsparefonden og dermed kun lige og lige kan trække en syvkabale.

Alt i alt sparer Strøm en masse energi og en masse penge som de har stående på kontoen. Omside oprinder den dag som bliver begyndelsen på sommerferien og det skal fejres med en rejse til Thailand eller USA, hvordan mon de kommer frem til deres feriedestinition?

De flyver, så med et er alle de penge de sparet ved at være energirigtige gået til en kæmpe energisynder, så alt i alt ender de med at levere et elendigt CO2 regnskab, til trods for deres næsten energirigtige liv.

Energibesparelser handler ikke kun om indretning, men også om hjerne, hvis de penge man sparer går til luksus, så ender de hele i dobbeltmoral og forhøjede vandstande.

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2009 11:06:00
Svar/Indlæg:
3329/182
#15 Ser ud til at du får ret, men hvis man så man skal tro climateminds.dk så vil brændstofforbruget stige til det dobbelte i 2020, så er vi oppe på små 10% - det er sgu også meget 🙂

#18 Nemlig, folk er så vilde med at spare i hjemmet at de fuldstændig glemmer sådan noget, og lufttrafik er jo den største synder når det angår CO2 udledning.

Så i mine øjne vil et sådant produkt som de grafikkort her, hvor besparelsen er så lille ikke være noget der kan mærkes.

Næh selv det at tvinge os til at slukke fjernsynet, musikafspilleren, pc'en osv. om søndagen og "GÅ/cykle" i kirke, det ville heller ikke give en besparelse der kan mærkes hvis bare vi gør det i Danmark.

Energien er her, vi kan ikke undvære den, vi gider ikke gå på kompromis med vores levestandard, men syntes til gengæld at naboen bader 4,4765754 minutter for lang tid hver dag. Dobbeltmoral!

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af epi^zepto d. 15-08-2009 11:07:35.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2009 11:43:25
Svar/Indlæg:
1317/46
#19 jeg har ikke noget i mod at folk at sparer på strømmen, det er der ikke noget i vejen med, men energi og CO2 besparelser skal ses som en helhed og ikke kun det der foregår i huset, hvilket #5's mor er et glimrende eksempel på. Det er da meget fint at spare energi i huset, men når man samtidigt kører rundt i en stor firhjulstrækker, så sparer man en lille smule et sted og sviner af helvede til et andet sted. Problemet er at folk husker de gode ting, så de føler sig hellige efter at at have sparet noget CO2 vha et miljørigtigt hus, men glemmer efterfølgende at:

firhjulstrækkere, oksekød, flyrejser, søgning på google(det bruger også meget strøm), de eksotiske frugter i frugtkurven, at de bæredygtige træmøbler fra indonesien(som både forarbejdes, transporteres på lastbil, skib og lastbil) alt sammen er CO2 som du og andre slipper ud for din skyld. Så mangler vi også produktfremstilling, fabrikker bruger også energi. I bund og grund er det en videnskab at være CO2 lav/neutral. Hvis man står og mangler et gtx250 og ovenstående ikke er meget dyrer end et standard, så er de da selvfølgeligt det bedste køb, men tænk dog om uigennemtænkt miljørigtighed kan nemt ende som en elefant i porcelænsforretnings kælder, alt ser fint ud på overfladen, men...

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2009 11:50:59
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg syntes, der bliver ser meget negativt på tingende.

Det er jo ikke alle mennesker, der vælger flyve på ferie. Der er da mange mennesker, der vælger blive hjemme i år. (hvilket jo er godt for miljøet) Jeg syntes er lidt sørgeligt er mange SAS fly ikke skulle blive fyldt helt op. (hvilket også er med til større CO2 udslip) Det nok havde været bedre finde en løsning, så det ikke er halvt tome CO2 ossende fly på vingerne. Der er også mange, der kun køre en person rundt i en bil. (hvilket også kunne gøre mere miljø rigtig) Dog er det offentlig transport ikke bedste løsning. Et andet problem er nok også det folk gerne vil have mad så billigt som muligt. (hvilket nok også kan med føre et større CO2 udledning på grund af fragten)

Tja alle de gamle biler der køre rundt i Danmark nok nogle af dem skulle have mere miljø rigtig motor.

Syntes det er Spild af CO2 hvis man tager masser mad til Skotland. Regner med de er primitive mennesker, der lever der over. 😕

Syntes det er spild af CO2, når folk køre ned får deres bil lavet i Tyskland...

Der også syntes green peaces planer med smide sten ud i vandet er spild af CO2... :'-(

Hvis Moral er godt, så må dobbelt moral jo være dobbelt så godt.... 🤣
Tja mine synspunkter.. vil smide jupitor day- empty space på....

Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Shadowhunter d. 15-08-2009 12:25:54.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2009 14:40:31
Svar/Indlæg:
1317/46
#21 jeg har lige været i skotland, de virkede nu ikke primitive.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2009 19:12:05
Svar/Indlæg:
5474/39
flot land var bare dum måde vi gjor det på dengang... Med tage mad med der over når man kunne købe. Der måtte jeg så bøje mig for demokratiet....(flere tallet) 🙂

Nogle meget Flinke piger de har der over.... 🙂 Kun godt være sted jeg kunne find på arbejde, hvis skulle søge job i udlandet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 15-08-2009 19:13:10.

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2009 14:29:31
Svar/Indlæg:
2072/117
#23 Flinke, men grimme 😀

Scandinavien!