Opsætning af server med xp professional.

Software d.  17. august. 2009, skrevet af marc1985
Vist: 706 gange.

marc1985

Overclocker
Tilføjet:
17-08-2009 19:46:31
Svar/Indlæg:
11/12
Hej.
Har en server med windows xp professional installeret, som jeg gerne vil have sat op som medie streaming server, med iTunes, Videora og hvad der ellers kræves af programmer.
Problemet er bare at jeg aldrig har rodet med server-opsætning før, så jeg ved ikke hvor jeg skal begynde...
Den skal sættes op så jeg kan streame musik og film, fra serveren til en bærbare pc'er både inden men også udenfor lokalnetværket.
Jeg vil selvfølgelig gerne sætte den op så den er så beskyttet som muligt, i det den skal kunnes tilgåes via internettet...

Er der nogen der kan hjælpe mig ?
steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2009 22:07:28
Svar/Indlæg:
2870/65
I realiteten skulle du have haft et rigtigt server OS (Server 2003/2008/Linux).
En server er bedre til at "servicere" andre maskiner/brugere...men bortset fra Linux, koster det jo knapper.

Man kan godt bruge en XP pro til at streame file, men den kan max tage 10 brugere, så der er en begrænsning dér. Desuden vil du ikke kunne lave relle bruger-begrænsninger som du kan på en server (som reelt set er til for at styre brugernes rettigheder og de ressourcer som er på serveren).

For mig at se, vil du få en bedre sikkerhed og mindre belastning af din maskine, hvis du investerede i en NAS-disk (som den QNAP 119 Turbo NAS der er test af her på sitet lige nu).

Fordelen ved den er, at den bruger langt mindre strøm end en maskine gør. Har du brug for mere plads, kan du bruge nogle af de ekstra stik som er på sådan en NAS-ting...og så det vigtigste: Den er lavet til formålet!

Den kan samtidigt sættes til at lave flere virtuelle diske, så du kan sikkert afgrænse adgangen til dele af disken. Til sidst: den er billigere end en maskine.

Jeg er ikke i tvivl: Hvis jeg skulle streame ting, ville jeg vælge at slippe for en masse bøvl med opsætning, sikkerhed, strømomkostninger og hvad ved jeg...og købe sådan en fætter

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2009 08:13:46
Svar/Indlæg:
4120/115
XP kan faktisk mange af de ting du skal bruge, og hvis du ikke har brug for domæne / active directory funktionerne fra Windows server, så er det sku fint nok! (desuden kan XP opsættes til anonym adgang, det kan en windows server ikke (uden kode))

Og windows media playeren har den uPnP funktionalitet du skal bruge til at streame musik osv. ud på netværket.

Nu ved jeg ikke hvilken router du har, men nogle modeller har indbygget en VPN server, så du kan opsætte alle VPN tingene direkte i routeren, og få adgang til dit hjemme netværk med den indbyggede VPN klient i Windows, uanset hvor du er.

marc1985

Overclocker
Tilføjet:
18-08-2009 14:12:37
Svar/Indlæg:
11/12
#1: Startede ud med at købe en NAS, en ZyXEL NSA-220 Plus, men det viste sig at den IKKE kunne streame, men at man derimod blev nødt til at downloade det man skulle se/høre... Så købte en server med XP Professional, men nu har jeg så lidt (meget) bøvl med at opsætte den...
Ang. det med at man max. kan streame til 10 brugere, så er det intet problem idet den max. skal bruges til de samme 2-3 brugere...

#2: Har fået at vide, at jeg skulle benytte Videora og Handbrake til konvertering af video til et format iTunes kan afspille og så bruge iTunes til at streame musik og video...
Har en Netgear WPN824 router; det eneste jeg kan finde om VPN er: Supports 2 VPN pass-through tunnels (IPsec, L2TP, PPTP).

marc1985

Overclocker
Tilføjet:
21-08-2009 23:13:08
Svar/Indlæg:
11/12
Der må da være nogen herinde, der kan finde ud af skidtet...