Male aluminium

Case-modding d.  18. august. 2009, skrevet af nutman
Vist: 1404 gange.

nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2009 06:25:15
Svar/Indlæg:
397/35
Jeg skal til at male mit Lian Li kabinet indvendigt og er i tvivl om fremgangsmåden. Alu'en er ikke eloxeret, såvidt jeg da kan se, så mon ikke bare jeg kan male direkte ovenpå, uden at skulle slibe et evt. beskyttende lag væk først?

Jeg har prøvet at male nogle dele fra et andet Lian Li kabinet, som en test. Jeg affedtede først med husholdningssprit - ja, jeg HAR læst, at det giver en hinde af en eller anden slags, men der er ingen, der skriver om det har negativ indvirkning på malingen, så jeg ville prøve at gøre mig mine egne erfaringer. Jeg har så foreløbigt givet det 1 lag med Plastikote Mat Sort (kan b.la. købes i Silvan) og det ser allerede udmærket ud - så jeg er faktisk på nippet til at bare smække et lag mat klarlak ovenpå og så sige "Det var det!", men begår jeg en fejl på denne måde?

Vil malingen boble op senere?
Er 1 lag for lidt?
Skulle jeg have affedtet med andet end husholdningssprit?

Jeg leder efter erfaringer fra folk, som rent faktisk HAR prøvet det her før, så hvis du kun har en teori, vil bede dig undlade at kommentere i denne tråd. Teorier har jeg nemlig masser af selv. ;)
hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2009 09:52:14
Svar/Indlæg:
2845/99
#0

Ja du har allerede lavet mange fejl før du rent faktisk er begyndt (skal ikke tages negativt men positivt)

Dit Lian Li kabinet er med 400% sikkerhed anodiseret for at skabe en slid og stød stærk overflade, denne skal slibes væk hurtigt og fra den sidste omgang du giver med sandpapiret (herefter kan du nok godt bruge hussprit (har jeg ikke selv prøvet) men ellers kan man købe noget rigtigt affedtningsmiddel næsten over alt... thansen, mindre maler butikker osv.... (Sandpapiret skal bare være noget fint korn 600 eller sådan)) giver du det inden 15 minutters tid en gang med grunder (det er faktisk her hele resultatet kommer til at dumpe eller bestå)

Når grunderen så er tørret ind tager du noget fint sandpapir igen og sliber overfladen glat (uden at slibe igennem det)

Giv det en gang med grunderen til.
Slib glat igen.

Nu kan du gå videre til hovedfarven du har valgt at bruge (det er værd at allerde her at overveje hvilken farve du vil opnå og hvilken effekt)

Jeg vil anbefale at male 5 gange med hoved farven.

Du skal huske at slibe imellem hvert lag (meget fint den her gang, brug noget vådslibepapir korn 1000 eller noget i den hur, det er så du kan fjerne diverse urenheder og appelsinhud som opstår når man spray maler og endeligt ikke slibe igennem hvert lag)

Når dette så er gjort kan du give klarlak, slib IKKE imellem hvert lag her, 2-3 lag er mere end rigeligt.... Hvis du endeligt vælger at slibe imellem hvert lag skal du være opmærksom på du kan opnå et rigtigt flot resultat eller ødelægge det hele og begynde forfra....

Må lige skrive hvis det er helt hen i hegnet så skriver jeg det gerne om....

Gammel freestyle maler 🤡
Du kan eventuelt købe klarlak på dåse med glimmer i som giver et meget flot resultat hvis du er til sådan noget....

Med denne fremgangsmåde vil jeg garantere dig et ekstremt flot resultat og et resultat som overlever længere tid end dit kabinet....


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af hansen2605 d. 18-08-2009 09:55:34.


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2009 18:35:23
Svar/Indlæg:
397/35
Tak for det meget grundige svar og jeg kan jo kun sige "HOLY FUCK!!!".

Jeg orker altså ikke 10 lag lak - det virker ekstremt meget overkill og da jeg i mellemtidem har læst mange indlæg (både danske samt udenlandske), hvor folk bare har affedtet for dernæst at give den 2 lag sort lak og til slut 1-2 lag klarlak, vil jeg prøve at følge dén fremgangsmåde.

Men jeg takker meget for svaret. Du har sgu' styr på det!


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2009 17:32:02
Svar/Indlæg:
397/35
#1: Nå, tror jeg vil bruge dit tip alligevel. Bare ikke med så mange lag og ikke slibe mellem de sorte lag maling, for det skal males matsort, så det må gerne have et ikke-så-blankt look.


Link
 
Overclocker
Tilføjet:
24-08-2009 18:10:24
Svar/Indlæg:
36/3
Mat sort...ja den bliver så blank hvis du lakerer bagefter....ved billakering sliber jeg da imellem hvert lag lak 🙂


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2009 18:13:49
Svar/Indlæg:
2845/99
#4

Billakering har også en lidt anderledes sammensætning end en normal spray dåse...

Man kan købe lak til matte overflader for at beskytte overfladen....

Det er klar lak du tænker på 😉


totalgamer
 
Overclocker
Tilføjet:
24-08-2009 18:16:26
Svar/Indlæg:
512/6
Jeg er næsten færdig med at male mit ATCS840, og man behøver ikke alle de lag.. Du behøver heller ikke at slibe.. Jeg gav det 2 - 3 lag, og det ser skide godt ud. Det er jævnt og farven er sku lækker.

Ialt har jeg brugt under 250 kr for maling + grunder + sandpapir. Det er godt nok et røverkøb, for det ATCS840 er kæmpe stort. Men 2 - 3 lag med maling og 1 - 2 lag grunder, så får det et flot resultat.


Link
 
Overclocker
Tilføjet:
24-08-2009 18:25:57
Svar/Indlæg:
36/3
#5
Skal ikke gøre mig klog på alle slags lak....bedste råd prøv dig først frem ...gerne på et `stykke alu....heller ikke helt nemt med de spray der....tyndt som vand modsat auto - industri maling...så hellere mange lag spray...end løbere
Knæk & bræk 😉


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2009 20:07:59
Svar/Indlæg:
397/35
Yes, planen var også mange tynde lag (2xgrunder/primer, 2xmatsort og 2xmat klarlak). Jeg sliber nok grunderen en smule med korn 800-1000, men ellers er det bare at sprøjte tynde lag på og så have tålmodighed til at lade det tørre.


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2009 20:45:30
Svar/Indlæg:
2845/99
#6

Du kan jo skrive herinde igen om et halvt års tid og så fortælle hvordan kabinetter ser ud, især inden i... snakker af erfaring 😉


totalgamer
 
Overclocker
Tilføjet:
24-08-2009 20:51:59
Svar/Indlæg:
512/6
9# Så får det en gang til :D Skal nok lige skrive, men det føles sku meget holdbart.. Jeg skal kun lige samle computeren, og så skal den jo bare stå.


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2009 22:27:36
Svar/Indlæg:
2845/99
#10

Ja men der sker stadig ting og sager inde i det kabinet....

Varme og kulde hele tiden, det er en slem kombi....