1 Enig. Jeg vil ikke selv køre sli/crossfire, men for dem der vil, er x58 smart.
2 Definér klart stærkest. Så vidt huskes endte i7 og PHII 955 op med et lige antal sejre, da HWT testede dem. Der ud over, er det værd at bemærke, at en del tests, der i blandt en miniudgave lavet af vor egen Grupen90, peger på, at AMD leverer bedre framerates (højere min. framerate), i de højere opløsninger hvor vi jo spiller.
3 Hvad vil du bruge det til? Pt er der nogle situationer hvor den almindelige bruger, har lidt fordele ud af at smide 8gb i sin maskine. Skal vi vædde en kasse god humle på, at lang tid inden vi får brug for 32gb ram, så understøtter alle relevante platforme det?
4 AMD Overdrive (Windows program, for dem der ikke skulle vide det) kan autoclocke. Så bli'r det ikke meget nemmere.
Tag ikke fejl, du har - med undtagelse af pkt 2, min fulde opbakning til det du skriver. Problemet er bare, at det for det meste - med undtagelse af pkt 1 - er hamrende ligegyldigt de næste år. Altså med undtagelse af rammene, hvis man skal køre server på skidtet.
Nå men, tilbage til #0 og din forespørgsel: Hvad har du tænkt dig at bruge maskinen til, og hvad prioriterer du? Her er nogle løse tanker, om nogle af de stumper du skal ud og have fingrene i. Andre vil ha' en anden holdning til dem, og det er fint nok. Vi er forskellige, og prioriterer forskelligt 🙂
Mht harddisk: Enig i hvad der allerede er skrevet. Sweetspottet ligger ved 1TB diskene, men 1,5TB ligger ikke langt der fra hvis du vil have sådan en bad boy. Selv har jeg valgt en Seagate 7200.12, fordi den har 500GB's plader, og dermed teoretisk en højere hastighed. Kvik er den, omend min vist næppe afslører sit fulde potentiale pt. Den ligger på 103-5MB/S iflg HD Tach. Når først under 100MB/S ved 700MB, så alt i alt flytter den nu røven ret godt. Den siger heller ikke et klap btw. Mine gamle diske larmer markant mere end den her. Bevares, den er ophængt i elastikker, men alligevel. Dejlig disk, en overvejelse værd.
Kabinet: Du lader til at falde for de rene linjer. En mand efter mit hjerte. Kig dig omkring blandt Silverstones andre kabinetter, samt overvej Lian LI. Vil du ha vandkøling i, er Cooler Master acts 840 en overvejelse værd. Koster omkring 1500kr, og har plads til en triple rad i toppen.
PSU: Ocz Modxstream Pro 500-700watt eller en Cooler Master Silent Power M600. Hold dig fra andre modeller end den nævnte, af CM modellerne. Jeg er ikke selv opdateret mht psu'er, så jeg refererer en pm jeg fik sendt for ikke så lang tid siden. Man må jo lytte til de brugere der får prøvet tingene 😉 Personligt er jeg u-vild med Corsair. Alt det bøvl man har læst om coilwhine, og så har jeg selv en, og er en af de mange der er utilfredse med støjen fra blæseren på den. Tjek Corsairs forum, hvis du er i tvivl om det er et almindeligt problem.
Jeg er ikke nok inde i grafikscenen pt heller. Normalt anbefaler jeg ATI, fordi de understøtter den seneste forbedring af Directx 10 (aka 10.1). Men deres høje idle forbrug gør, at jeg nok ville overveje et NVIDIA kort alligevel. Imo får du ikke nok for pengene, ved at købe topkortene. Så hellere købe noget middelklasse nu, og have lidt på kistebunden, til når DX11 kortene bliver interessante. Sweetspot er imo ATI 4890, eller NVIDIA 275. Jeg er godt nok pænt imponeret over NVIDIA 285, og 280 for den sags skyld. IMO koster de bare for meget, ift den ydelse du får for under 1500 med de to jeg lige nævnte.
Går du AMD-vejen, er det DFI's bundkort der anbefales. Om andre kan samme trick kan jeg ikke udelukke fuldstændig, da folk jeg kender, endnu ikke har testet dem alle. Men DGI's fx790 kan justere idlestrømmen til cpu'en, hvilket er skide smart. En god ven af mig kørte en 955 @ 3,8GHz, med C&Q enabled. Man kan få software der skulle gøre det samme, men det koster dels cpu-kraft, og så skal kompatabiliteten med OS osv jo oså spille. Jeg har endnu ingen erfaring med disse programmer, men hav muligheden for bios-styret strøm på DFI'erne. Det er utvivlsomt den bedste løsning. NB: Hvis i derude kender til andre boards der kan det samme, må i endelig smide en kommentar desangående 🙂
CPU, hvis du vælger AMD: Jeg ville nuppe 955'eren. Synes ikke 965 er merprisen værd pt.
That's about it i guess. Ingen konkrete anbefalinger, men en masse pladder. Skal du ha dig en i7, må andre tage over. Dem har jeg ingen personlig erfarig med, ud over at mjeg har lunet mig ved en i ny og næ 😛