Anbefaling af lydkort - musik primært

Diverse d.  18. august. 2009, skrevet af Just
Vist: 662 gange.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2009 20:24:51
Svar/Indlæg:
576/64
Til brug sammen med primært Bose QuietComfort® 2 og en gang i mellem Z-5500 fra Logitech. Mit gamle Audigy 2 er PCI og kan derfor desværre ikke sidde i mit ASUS P6T6 WS Revolution.

Jeg lytter primært til musik, spil og film er af mindre betydning.

Jeg har kig på ASUS Xonar Essence STX (1399 KR) og AUZENTECH X-FI FORTE (1129 KR).

Hvilket af de to vil i anbefale?
Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2009 22:09:26
Svar/Indlæg:
2620/327
Af de to ville jeg nok vælge Auzentech - de skulle vist kunne gøre noget rigtig godt ud af Creative's chips.

Men hvis jeg var dig, ville jeg også tage et kig på Audiotrak - der får man virkelig meget vellyd for pengene. De laver vist ikke noget med PCI Express, men til gengæld har de nogle lækre USB lydkort. Jeg har selv tænkt mig på et tidspunkt at skifte mit ellers udmærkede Audiotrak Maya ud med Prodigy Cube: http://www.xs-sound.dk/data/pr...
Den er oven i købet billigere end dem, du selv nævner.

Det kan kun klare stereo, men det lyder også, som om det er det, du går mest op i. Og til musik er det jo også smartest med udstyr, som er beregnet til stereo, ikke surround. Men den har jo også optisk og digital udgang, så du kan sætte dine Z-5500 til og stadig få surround.

test123

Overclocker
Tilføjet:
18-08-2009 22:31:37
Svar/Indlæg:
1017/8
#0 Vil tilslutte mig #1 vedr. Audiotrak , de laver fremragende lydkort,

en af drengene havde og har stadig http://old.edbpriser.dk/Produc... , som er et rigtig fint lydkort , han opgraderede til dette http://old.edbpriser.dk/Produc...

og det er simpelthent super, (ikke pci-e) men som #1 påpeger er der USB modeller

Audiotrkan kan klart anbefales

edit/

der kan evt. købes pci-e til pci adapter

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af test123 d. 18-08-2009 22:35:29.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2009 22:56:50
Svar/Indlæg:
4120/115
Hvis du kan skrue budgettet op på 2000kr. så er Cambridge DacMagic, med upsamling nok det bedste til pengene lige pt.

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
19-08-2009 00:06:10
Svar/Indlæg:
1001/5
Hvis jeg var dig, så ville jeg gå efter det bedst der fandtes.

http://www.xs-sound.dk/data/pr...

HT Omega laver de bedste lydkort, når de tkommer til musik. Der findes ikke noget bedre til computere.. så er det bare hvad du har råd til 😛

Just

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2009 00:16:38
Svar/Indlæg:
576/64
#1 >> Ideen med USB tilslutning tiltaler mig. Jeg har en Lenovo T61P bærbar, og som på alle andre bærbare er der ALT for meget støj på onboard lydkortet til min smag. Så på det punkt er dit bud jo nok det bedste da jeg kan bruge det eksterne USB-lydkort på både stationær og bærbar.

#2 >> Til mit behov, vil jeg få noget for de ekstra 1200 ift. #1's anbefaling? Har jeg mulighed for at tilslutte headset eller computerhøjtalere direkte i den DacMagic?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Just d. 19-08-2009 00:32:41.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2009 09:28:05
Svar/Indlæg:
2620/327
#5 Ifølge folk på hifi4all.dk skulle DacMagic være lidt bedre end Prodigy Cube - men ikke ret meget. Begge modeller bruger chips fra Wolfson.

Men det ser faktisk ikke ud til, at man kan koble headset til den DacMagic: http://www.hifiklubben.dk/prod...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2009 15:46:15
Svar/Indlæg:
4120/115
Det er nærmest en paramter du ikke kan bruge til noget, for der er så mange andre ting der er langt mere aktuelle, end hvilken DAC kreds der bliver brugt!
Desuden arbejder DacMagic med 2stk. DAC kredse, hver i balanceret mono.

Men forcen ved DacMagic er helt klart dens upsamplings egenskaber, og den avancerede software kompensation den foretager. Det er bestemt ikke hverdagskost på udstyr, til selv 3 gange den pris.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af micma18 d. 19-08-2009 15:46:51.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2009 16:25:04
Svar/Indlæg:
2620/327
#7 Jamen, jeg har skam også kun hørt godt om DacMagic. Men det samme gælder egentlig Prodigy Cube. Desværre har jeg ikke læst ret mange sammenligninger af de to.

*edit* faktisk har jeg nu, ved nærmere søgning, også fundet mindre positive udtalelser om DacMagic: http://www.hifi4all.dk/forum/f...
En af dem mener fx, at hans HT Omega Claro+ interne lydkort lyder klart bedre...

Jeg har ikke selv hørt hverken DacMagic eller Prodigy Cube, men har læst en del om begge, og hælder umiddelbart mest til Cube'n - selvfølgelig mest på grund af prisen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stensgaard d. 19-08-2009 16:57:17.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2009 18:25:00
Svar/Indlæg:
4120/115
Nu kender jeg ikke Cuben, men den ser også rigtig fornuftig ud på de stumper der sidder i den. Men det er jo også to forskellige produkter, hvor Cuben mere er et traditionelt lydkort, og DacMagic nok mere er en DAC frem for egentlig lydkort.

Og den kritik der er inde på hifi4all, den er også helt korrekt, men du finder bare ikke bedre løsninger til de penge... Og det er da også nogle af de ting der moddes oftest. Der fås endda komplette upgrade pakker til DacMagic, med nye opamps og afkobling, hvis man er lidt ferm med et lodde jern.

Det skal også lige understreges, for at rydde lidt op i forvirringen. DacMagic understøtter den såkaldte USB Audio Device standard, hvilket vil sige at du bare kan plugge den i, og så spiller den. Både Windows, Linux, æble og PS3 for den sags skyld.
Men det betyder også at man må tage til takke med 16bit og maks. 48khz. samplerate.

Jeg går personligt meget op i musik, og lossless formater osv., og jeg ejer altså kun ÉT nummer der har større opløsning/samplerate end det!

Så det er altså ikke fordi man afskriver sig en helt masse på det område! Og læg dertil upsamplings mulighederne i DacMagic (og det virker bare!) Bruger teknikken i min 740C cd afspiller hver dag (Dog med min Lyngdorf TDA2200 som konverter) til seriøs lytning, og har da også en DacMagic til mit head-fi setup.

Og selv om man måtte have en ubendelig lyst til at have 24bit mulighederne, så kan den selvfølgelig også fodres direkte med et S/PDIF, både som optisk og coax. Og endda stadig med upsamplings funktionen, hvis signalet er mindre end 24bit/96khz.
Men rent teknisk, så er S/PDIF ringere en USB....

Men det kunne være lidt sjovt at se en sammenligning imellem de to apparater! 😉