ASUS er nogle FJOLSER - godt MB søges

Bundkort / CPU d.  21. august. 2009, skrevet af 2rb1rimmer
Vist: 891 gange.

2rb1rimmer

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2009 11:59:15
Svar/Indlæg:
13/3
Hej,

Jeg jager (desværre forgæves) et godt bundkort, som har esata connectors og som rent faktisk kan hot swappe i en åben Windows session.

Mit Asus P5E WS Pro er oversolgt, idet Asus hævder, at deres Marvell controller, som styrer de to esata porte kan hot-plugge, men det er desværre ikke tilfældet - og Asus er pisse-ligeglade med det faktum. Hermed en sviner til dem for uhørt ringe support og vilje til at bytte over til et fungerende produkt ...

Er der nogen af jer, som har positive erfaringer med et bundkort til formålet? Det skal være en ny(ere) model, som jeg kan bruge sammen med min E8400 og min DDR2-ram (det ville jeg jo nok kunne finde ud af at opgradere til DDR3)?

På forhånd tak og god weekend til alle!

- Torben
noxon

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2009 12:53:53
Svar/Indlæg:
3321/21
Har du enabled AHCI i bios op og installeret windows efterfølgende ?

Ellers kør esata over intel chippen, der følger da nogle stik med til sata>esata mener jeg ?

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2009 12:56:28
Svar/Indlæg:
3332/33
Kan du ikke lige ændre overskriften ? Det er ufattelig useriøst at se sådan en titel.

2rb1rimmer

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2009 13:14:12
Svar/Indlæg:
13/3
#2 - Overskrifter fænger, og du røg da også ind og skrev en kommentar. Jeg står dog ved, at Asus fejler ved ikke at anerkende fejlen ved deres Marvell controller, som ikke egner sig til hot-swappen, sådan som de ellers lover. Så overskriften består. Lad nu være med at ødelægge din fredag over det 🙂

#1 - Godt råd. Har dog prøvet en ren install med AHCI slået til. Det fungerer heller ikke. Kan se på Google, at problemet ligger i Marvell controlleren. Der er vist ingen, som har kunnet få det til at fungere. Vil dog prøve det med at køre esata over Intel chippen, hvis jeg kan. Det er fastmonterede esata porte, som sidder bag på rear panel. De kan vist ikke omdirigeres, eller ???

HM

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2009 13:25:35
Svar/Indlæg:
213/53
Håber sandeligt det med Marvell kontrolleren ikke gælder tilsvarende for Jmicron ,.. har lige købt et Asus P6T, med eSATA stik på boardet, og jeg skal bruge alle intel-
portene på raid,..

2rb1rimmer

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2009 13:29:02
Svar/Indlæg:
13/3
#4 - kunne desværre godt se sådan ud. Google er fuld af forum posts med folk, der har tilsvarende problem med deres Marvell-baserede esata connectors. Det skal dog understreges, at Marvell controlleren fungerer fint, sålænge dine enheder er tilsluttet og har strøm, inden du booter op. Så genkendes de fint.

Seneste bud fra Asus Nordic (det er vist i Sverige) er, at de har sendt min problembeskrivelse til deres R&D afdeling i Shanghai for tilbagemelding. Håber ikke, det kommer til at tage en evighed.

Nå - men tråden gik jo på at få et godt bud på et fungerende bundkort, som KAN håndtere esata hot-swapping.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2009 13:37:03
Svar/Indlæg:
2870/65
Kan da fortælle, at jeg har 2 WS boards (forskellige) fra Asus, hvor esata heller ikke er så dynamisk som Asus gerne så dem. Der skal en genstrat af maskinen til, før esata disken bliver fuldt genkendt.

Har en ekstern HDD-bosk som kan køre både på USB2 og Esata. Når jeg bare tænder boksen med Esata kablet på, hoster disken frem i Diskmanageren...men enden bliver, at den ikke dukker op...med mindre at der genstartes.
Er boksen så tændt inden POST, er der ingen problemer.

Den ene server kører/booter med SAS-diske, så jeg kan reelt set ikke se, at en ren installation med AHCI vil gøre nogen forskel.

Asus har et par andre fejl på deres produkter (f.eks. manglende driver understøttelse), så det burde ikke komme som en "overraskelse" at der smutter noget for producenterne ind imellem.

2rb1rimmer

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2009 13:41:19
Svar/Indlæg:
13/3
#6 - Det er eksakt samme måde, jeg tilslutter mine eksterne sata diske med eksakt samme resultat til følge.

Jeg har derfor lagt en hård linje overfor Asus, idet jeg mener, de sælger en feature, som ikke er tilstede. Jeg har forlangt en fuld reimbursement fra dem alternativt en ombytter til et kort med en fungerende hot-plug funktionalitet. Jeg tror dog desværre ikke på succes ...

Kender du et mb, som rent faktisk KAN hot-swappe på esata portene?

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2009 13:41:53
Svar/Indlæg:
3332/33
#3 Jeg skal nok lade værre med at ødelægge min fredag med det, men hvis du tror det går ud på at fange folks opmærksomhed med sådan en lignende overskrift, så er du gal på den 😉

2rb1rimmer

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2009 13:44:47
Svar/Indlæg:
13/3
😉 ... det er muligt, men det tyder jo ikke på, jeg er eneste med den oplevelse, og foreløbigt er tråden da velbesøgt.

Kan du selv bidrage med lidt feedback til emnet: kender du et MB, som kan det, jeg efterlyser?

God weekend!

HM

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2009 14:09:04
Svar/Indlæg:
213/53
Asus annoncerer deres produkter med hot-swap såvidt jeg husker, og det er for en
stor dels vedkommende direkte løgn, og det er ikke kun achi der ikke er inablet, for mig der netop har købt et P6T-SE og en sandberg esata ducking station NETOP for at
kunne bruge dem sammen til hurtig back-up af video-filer kan det betyde at P6T er uanvendeligt HVIS altså Jmicron herpå har lignende problemer. Hele kongs-tanken var jo netop hot-swap, hvis der skal bootes hver gang jeg skifter disk så kan det være lige meget, vi taler om HD-vdeo-filer an-mass, så USB holder ikke en meter, og de 6 x intel stik er fuldt reserveret for raid (ville faktisk ønske der var flere)

Gad vide om man kan få et løst kort med eSATA der bare virker ?

2rb1rimmer

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2009 14:46:59
Svar/Indlæg:
13/3
LaCie laver 2 kort, jeg kender til - tjek evt. deres hjemmeside. Om de virker i praksis, ved jeg ikke - men jeg er da principielt også imod at skulle investere i det, når mit bundkort lover at kunne det. Jeg betaler jo ekstra for de features.

#1 - Har netop læst, at Intels ICH9R chipset ikke understøtter hot swapping, så dit ellers udmærkede bud er vist ikke løsningen.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2009 14:49:47
Svar/Indlæg:
3332/33
#8 Ved ikke med det esata halløj, men hvis du leder efter gode bundkort så er Gigabyte og MSI da helt klart værd at nævne. Da jeg skulle finde MB her i sommers var de to kandidater helt klart Gigabyte og MSI med nogle gode kvalitets bundkort.

Til vores minidiskussion: 😛
Jeg synes bare det er VIRKELIG barnligt at hænge Asus ud på den måde blot, fordi DU har et problem med dem 😉

2rb1rimmer

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2009 14:53:31
Svar/Indlæg:
13/3
🤡 🙂 ... jamen jeg er VIRKELIG barnlig og forbeholder mig retten til at synes, at Asus er nogle fjolser. Jeg beder jo ikke dig have sammen holdning, vel? Ordet i síg selv signalerer netop en holdning og ikke en kendsgerning.

Jeg tror også godt, Asus tåler, at jeg har den mening om dem. Deres fredag fortsætter vist også med formindsket styrke 🙂

Lad den nu ligge, Tenkin - jeg ændrer ikke overskrift.

Men tak for buddet med Gigabyte og MSI. Jeg kigger på det. Har du evt. en model, du kan anbefale? Skal være til Socket 775.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2009 15:44:35
Svar/Indlæg:
3332/33
#13 Altså umiddelbart ville jeg foreslå dig at kigge på sidens anmeldelser af bundkort for at se om der er noget der falder i din smag 🙂 Ved ikke lige hvad der er pokkers godt til Intel i øjeblikket, da der har været så meget fokus på AMD.
Men prøv lige at give anmeldelserne et kig. 😉 🙂

Edit:
Nu har jeg kun lige kort kigget det her igennem, men det var da et bud:
http://hwt.dk/literaturedetail...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tenkin d. 21-08-2009 15:47:10.

loopstr

Ny Skribent
Tilføjet:
22-08-2009 00:35:34
Svar/Indlæg:
494/66
#0 hvad hvis du smutter i egenhedshåndtering og opdaterer, så burde de virke uden at skulle reboot ? Det har virker for mig hvertfald

2rb1rimmer

Superbruger
Tilføjet:
22-08-2009 08:20:33
Svar/Indlæg:
13/3
#15 - Virker ikke her. Det var noget af det første, jeg forsøgte. Marvells 61xx controller understøtter tilsyneladende slet ikke hot swapping, selvom Asus påstår det.

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2009 14:16:54
Svar/Indlæg:
713/74
prøvede lige på mit gigabyte ds3r med ich10r og det virker fint (seagate 7200.11)

@moc

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 11:07:42
Svar/Indlæg:
34/0
Samme problem her, altså det med HOTSWAP, havde et A8N SLI DELUXE før, der kunne jeg HOTSWAPPE alt det jeg ville. Nu bruger jeg hverken raid aller andre finurligheder, mine Hd sidder i sata stikkene på bundkortet og en af dem går til en ICY BOX som jeg så brugte til at HOTSWAPPE med, men nu virker det sku ikke efter jen har skiftet til ASUS P6T V2 DELUXE ☹ , men jeg har fundet et lille program som hedder ´HOTSWAP´og det virker upåklageligt, så nu HOTSWAPPER jeg til den store guldmedalje 🙂 . Mvh.@moc
´Har du noget vigtigt for
i morgen,
så kør forsigtigt idag´