Ny skærm: Anti tearingtest oline/gode råd?

Diverse d.  25. august. 2009, skrevet af Johnny
Vist: 391 gange.

Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 16:12:21
Svar/Indlæg:
2127/11
Hey folks. Jeg skal have mig en ny skærm, men butikker der udstiller skærme, har jo ikke spil installeret, så man kan se hvordan skærmen er ift tearing. Kender nogle af jer til en fiks måde at tjekke for dette enerverende problem på? Alternativt: Kan i anbefale en skærm der er god på dette område?

Jeg har pt en Samsung SM 2494LW hjemme, og den er storslem. I stedet for at besvære Komplett, som har leveret fantastisk service i sagen, mere, må jeg ud og finde mig et alternativ. Flere herinde anbefaler Samsung T220/240 har jeg bemærket. Er det en mulighed? Jeg vil helst have en 24", men kan i fald der er vægtige argumenter derfor, overtales til en 22".

Edit: Jeg er ikke så vild med triple buffering og vsynch. IO hvert fald ikke som det virker på Samsungen jeg har stående. Det giver småhak, især når jeg bevæger mig til siden. Et problem jeg ser mange har.


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 25-08-2009 16:14:12.
Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2009 16:25:21
Svar/Indlæg:
3233/128
Tearing har ikke noget med skærmen at gøre. Det er et forhold mellem fps og hz på skærmen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Miccim d. 25-08-2009 16:25:30.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 16:38:16
Svar/Indlæg:
2127/11
#1 Det er en sandhed med modifikationer. I en del tilfælde, bl.a. Samsung, har fabrikanter måttet opdatere softwaren i nogle af deres skærme, for at få dem til at køre ordentligt.

I mit konkrete tilfælde, 2494LW, virker skærmen langsom i det hele taget. Hvis man eksempelvis panorerer langsomt over et landskab, kommer der interessante bølger på skærmen, og den virker tit modvillig overfor hurtige retningsskift. Dette uanset om jeg kører 35 eller 100fps.

Grundprincippet i hvad tearing går ud på, har jeg styr på. Har læst en del om emnet. Men det ændrer jo ikke på, at nogle skærme tilsyneladende er bedre end andre. I hvert fald vurderet ud fra hvad man kan læse i forskellige fora.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 16:43:03
Svar/Indlæg:
818/58
#0 Ja tearing slipper du af med ved at slå vsynch til.

Du tænker nok på artifacts grundet høj responstid? Samsung T-serien er okay uden at være uovertruffen. Læs evt. artikel om T260 her: http://hwt.dk/literaturedetail...

Du kan også vente lidt og se om nogle af de nye 120 Hz skærme er forbedret hvad angår responstid. Jeg har ikke lige selv fulgt så meget med på den front.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af scheea2000 d. 25-08-2009 16:46:08.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 16:59:13
Svar/Indlæg:
2127/11
#3 Lige netop. Skærmen er for langsom, selvom den er listed som en 5ms. Det giver dels bølgerne i billedet (også når jeg vsyncher), og decideret lags hvis jeg hurtigt ændrer retning i et spil.

Men: Det er mere end vsynch i det her. Drivere kan eksempelvis gøre det, og jeg har set folk der først får tearingproblemer, efter at have skiftet grafikkort. Da tearing både virker med for lave og høje framerates, vil jeg tillade mig at udelukke mulligheden for at et meget kraftigere grafikkort har fremprovokeret problemet, ved at rende hurtigere end skærmens genopfriskningsrate. Samme gælder når jeg læser, at nogle skærme med en ny software, er holdt op med at lave de problemer.

En lille, og ikke særlig god, video af mine tearingproblemer. Det er i BF2, med en framerate på omkring 90: http://tinypic.com/player.php?...

Er i gang med at læse testen, og umiddelbart lyder den skærm til at være mange gange bedre end min.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 25-08-2009 17:05:56.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 17:11:04
Svar/Indlæg:
818/58
#4 super video!

Jo højere frame rates du har, jo mindre tearing får du. Men med al respekt, tror jeg stadig at du har vsynch slået fra - jeg er næsten 100% sikker! 🙂

Check både i driver (forced off), driverprofiler og i spillet at det er slået TIL. 🙂


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 17:26:19
Svar/Indlæg:
2127/11
#5 Du har ganske ret. Ingen vsynch i den video 🙂 Jeg skulle vise fyren fra Komplett hvor slemt det var. Jeg forsøgte også at filme bølgerne med vsynch, men mit gamle 5MP digicam leverede ikke varan på det område.

I øvrigt: Vsynch alene synes jeg er noget forbandet skrammel. Jeg kører et program der hedder D3DOverrider i stedet. Det forcer triple buff og vsynch på alle spil, i stedet for - som driverne tillader det - kun triple buff i Opengl apps 🙂 Triple buff er bare kedelig på den måde at forstå, at spil der ellers kører smooth, får nogle enerverende lags. Vsynch alene = meeget værre 😛

Jeg har selv luret på 120HZ skærmene, og venter utålmodigt på at Flatpanels.dk skal teste Samsungmodellen. De har annonceret at en test er på vej for længst, men rider tydeligvis ikke samme dag som de sadler 😛 Desværre kan jeg ikke vente ret længe. Der er returret på skærmen jeg sidder ved.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 17:33:00
Svar/Indlæg:
818/58
#6 nåååå okaaay, nu er jeg med 🤣

Ja, enig med dig ang. triple buffering er nok det eneste rigtige, mens vsynch kun skal være på, hvis dit gfx kan holde dig over min. 60 Hz i alle situationer.

Ja, vi må hellere også se at få spændt ballerne og få kigget på de nye skærme fra Samsung og LG (ikke 120 Hz) m.v..


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 17:42:57
Svar/Indlæg:
2127/11
#7 Ærlig talt ja.. At komme i gang med at få testet nogle spændende skærme 🙂


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 18:10:35
Svar/Indlæg:
2127/11
Lidt at se på, for dem der overvejer en Samsung SM 2233RZ: http://www.youtube.com/watch?v...

Den er god, markant bedre end Dell'en den sammenlignes med, men der er stadig et stykke vej desværre.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2009 19:09:33
Svar/Indlæg:
3233/128
Ja for det kan du se med din egen 60hz skærm jo. Din video i #4 er alene det dårlige grafikkorts skyld, ikke andet. Min manskine gør det samme i 1920 x 1200 med alt på, men skruer jeg ned så forvinder det helt. 5ms er også alt for langsomt til at spillle på, men det er en helt anden sag. 🙂


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 19:37:44
Svar/Indlæg:
2127/11
#10 Skke da noget sludder. Der er sgu ikke noget i vejen med mit grafikkort. Men for lige at begrave den en gang for alle: Jeg har skam prøvet at halvere opløsningen, og smide alt på low. Det er prøvet i flere spil, uden at det har gjort den mindste forskel. Det du ser i videoen, er god gammeldags tearing.

5ms er for langsomt? Jeg har nu set en del 5ms skærme blive anbefalet. Men fair nok. En del af mit indledende spørgsmål er: kan i anbefale mig en skærm der er hurtig. Tearing satser jeg ikke på at kunne komme af med, men skærmen skal i det mindste være så kvik, at jeg kan holde ud at spille på den. Hvad er dit forslag?


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2009 20:10:17
Svar/Indlæg:
3233/128
nej der er ikke noget i vejen, det er bare langsomt. Fair nok. Prøv ar smide serious sam på og spil. Det laver intet tearing. Som beskrevet i 10 så virker det for mig.


Skærm? flatpanels.dk så kan du få hjælp til skærm :)


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-08-2009 20:46:16
Svar/Indlæg:
15982/637
5ms er mere end spilbart, og jeg skulle ikke undre mig hvis din skærm reelt kører 25-30ms netop fordi producenterne oplyser ms som æbler og pærer.

Min egen SS 245B (6ms g2g) som ikke er den nyeste længere synes jeg er kanon, og image tearing er meget minimal selv med v-sync off. Det er nok den første skærm jeg kan spille mine WW2 flysims på fra cockpit mode og se propellen dreje uden at top og bund af skærm kører helt sindsygt asynkront.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 25-08-2009 20:46:49.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2009 21:01:59
Svar/Indlæg:
3233/128
#13 Det er jeg helt klar over men jeg gad ikke starte en ny diskussion om dette emne....


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2009 21:25:51
Svar/Indlæg:
2127/11
Godt at se at siden var så hurtigt kørende igen. Nåede sgu lige at blive lidt bekymret der.

#13 Som allerede skrevet, kørte jeg 90 fps i den video. Det er altså ikke langsomt. Men der ud over: Mit 3850 er ikke solgt endnu, da jeg venter på at dx11 kortene kommer på gaden. Skal lige se hvad det er for noget. Men til den tid ryger mit trofaste gamle kort altså også. Om det så bli'r til fordel for nogle af de kort vi allerede har på markedet, eller et spritnyt dx11, må tiden vise. Nu man er gået op i opløsning, skal der lidt mere til 🙂

#14 Jeg takker. Et konkret forslag fra hvad jeg ved er en rimelig kritisk bruger. Den slags kan jeg bruge til noget 🙂

Samtidig er du jo en af dem der siger det samme som jeg: at der er forskel på skærmene. Selvfølgelig er der det. Samsung 245B er trods sin, i denne verden, høje alder hermed sat på listen over modeller jeg skal holde øje med.