Jeg skal prøve - mest fra hukommelsen:
"Hvad er Det Gode, iflg. teksten, ikke?" - det gode er idéerne/Solen. Så det ikke-Gode må være skyggerne - altså fænomenerne, det alle mennesker kan se. Endnu mere ikke-Godt må det være at bekæmpe det Gode. Og egentlig er kopierne af idéerne, altså de figurer, som skaber skyggerne, heller ikke Gode.
Egentlig er det ikke-Gode bare det, som ikke er sandt - ifølge Platon er det Gode og det Sande fuldstændig det samme - og på samme måde er det usande og det onde også det samme.
"Hvilken sammenhæng er der mellem idé og fænomen (= ting)?" - Så vidt jeg husker, handler sollignelsen og hulelignelsen om det samme. Og det går ud på, at ude i idéernes verden er virkeligheden - her er den virkelige sol, her er den virkelige hest, den virkelige hund, og så videre. Et sted i landskabet er der så en hule - og i den hule er der et bål (en kopi af solen) og nogle kopier af de andre idéer - en figur af idé-hesten og idé-hunden, og nogen, der går rundt med disse figurer. Mellem bålet og hulens endevæg er der så en mur, og bagved denne mur sidder vi mennesker lænket fast og kigger ned på endevæggen. På endevæggen ser vi lyset fra bålet og skyggerne fra figurerne - vi ser altså skygger af kopier af virkeligheden. Men vi har aldrig set andet, og derfor tror vi, at skyggerne er virkeligheden. Altså, fænomenerne er skygger af kopier af idéerne.
Hvorfor er synssansen "mere" end de andre sanser? - Den er jeg lidt mere i tvivl om - men så vidt jeg husker, er synet ekstra værdifuldt, fordi det er det, vi skal bruge for at opdage, at fænomenerne kun er skygger. Vi skal befries fra lænkerne, og så skal vi vende os om og se bålet og figurerne. Det tager lidt tid, før vores øjne har vænnet sig til lyset, men derefter vil vi være i stand til at se sandheden om fænomenerne. Og efter noget tid vil vi også kunne se solen uden for hulen, og gå ud og se idéernes verden.
Og vi kan kun bruge øjnene til at indse dette. Man kunne forestille sig, at man med ørerne godt kunne høre andre fortælle om idéerne - men man ville først selv kunne indse sandheden ved at bruge øjnene.
Kan det bruges?
*edit* Hvorfor sletter du dine indlæg?
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Stensgaard d. 26-08-2009 22:10:30.