XP på ny "Vista-Bærbar" (panik)

Software d.  29. august. 2009, skrevet af HM
Vist: 732 gange.

HM
HM

Superbruger
Tilføjet:
29-08-2009 19:54:01
Svar/Indlæg:
213/53
Hej !

Min datters ny-indkøbte HP Compaq Pressario PQ60 næsten total død nu

http://www.elgiganten.dk/produ...

Tilsyneladende et virusangreb efter hun undlod at opdatere avast 😩

Nu er der Panik !!! (hun er lige startet på jura-studiet)

Har allerede spilt for meget tid på "rense-forsøg", og ønsker kun ren installering nu

Vista var hun ikke tilfreds med, så tanken faldt os ind at downgrade til XP

Er dette noget man umiddelbart gør på nævnte maskine ???

(eller vil der følge en milliard problemer med drivere osv, den jo er ret ny)

Har ikke kunnet google et tilfredsstillende svar om "xp-downgrade"

Og iøvrigt mener hun ikke der fulgte en Vista CD med da hun købte
kan det virkelig passe ? skal man bestille en fra microsoft eller hvad ?

(vi leder videre i skrivende stund)

tak for ethvert svar

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af HM d. 29-08-2009 20:04:41.
Nik92

Superbruger
Tilføjet:
29-08-2009 20:24:25
Svar/Indlæg:
338/59
du kommer desvære nok til at støde ind i driver problemer. Ellers kig herinde http://forum.notebookreview.co... der er muligvis lavet nogle drivere.

Men jeg har erfaring med hp, at man skal selv lave en disk og de er lige glade med dig hvis du ikke har lavet en selv.

håber i får løst jeres problem

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2009 11:26:51
Svar/Indlæg:
736/274
Som hovedregel ved nye bærbare, skal man selv via værktøjer brænde installationsskiver ud, hvilket folk ikke altid får gjort.

Har tit undret mig over dette. 2-3 skive af en produktionspris på måske 2 kr stk er latterlig at spare væk.

T

HM

Superbruger
Tilføjet:
03-09-2009 09:38:20
Svar/Indlæg:
213/53
Tak for svarene ,.. og en lille update om sort uheld:

1. Modellen hedder CQ og ikke PQ ,.. men never mind ,.. ganske rigtigt var det IKKE nogen CDer med overhovedet, embalagen er deponeret 100 km væk, og jeg afventer alle papirer der lå i æsken før jeg går videre med sagen, det vil take en uge

2. Som sagt er der panik, jeg havde luftet over for min datter at når man er 100 pct afhængig af sin computer er man i princippet nødt til at have 2, og det lærte vi så på den hårde måde, den første opgave på universitetet skal aflevere om under 2 uger og vi har simpelthen været nødt til at gå ud og købe endu en for 2 dage siden

3. Vi har begge ønsket os en af de helt små bærbare, dog med brugbart display, hende for at kunne have den i tasken når den "store" ikke er nødvendig, og mig for at kunne tage den med under rejser til back up af foto og video undervejs etc, så vi har splejset om en Samsung NC20, den er sindsygt lækker inden for sine grænser
, dejligt med en god gammel XP i forhold til Vista, vi holder den "ren" og installerer kun det mest nødvendige, openoffice, og noget foto-redigering

4. I nat kom så hendes sambo fuld tilbage til deres dele-lejlighed, lænede sig højrystet hen over bordet, og spildte et helt glas juice ned i den nye NC20, den
er her til morgen stadig død, datteren er nu ude og købe endu en NC20, og har
sagt til sin sambo at hun må erstatte computeren, det er så bare heldigt vi har penge til at købe nr 3, en ny maskine der har været frugtsyre i gider vi naturligvis ikke, jeg ved som elektronikmekaniker godt hvad det betyder, surt show,..

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af HM d. 03-09-2009 09:41:23.

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2009 09:50:58
Svar/Indlæg:
650/57
Det har ikke lige frem været den mest heldige periode, måske skulle hun få en forsikring på den nye bærbar.

Mht den gamle med virus, det kan lade sig gøre at komme af med det. Det første du gør er at downloade.
Spybot search & destroy
Ad-aware
CW-shredder
AVG anti-virus

(Evt HijackThis, men rådfør dig inden du begynder at fjerne noget)

Når det er gjort slukker du for det trådløsenetkort i bærbaren, ellers trækker netværks kablet ud hvis di bruger det.

Så installerer du ovennævnte programmer og lader dem alle køre een gang igennem.
Når det er gjort starter du PC'en op i fejlsikret tilstand og gør det samme igen.
Når den færdig genstarter du og booter op på normalvis og kører det hele en allersidste gang.

Når det er gjort kobler du dig på nettet og lader disse programmer hente deres opdateringer.

Herefter lader du Spybot search & destory til altid at være aktiv og kører sit "Tea timer" program, det er super effektivt mod mal/spyware. Herefter lader du også AVG kører som den primære anti-virus.

Ad-aware og CW-shredder kan køres en gang på ugentlig basis for at tjekke pc'en.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Galvatron d. 03-09-2009 09:52:08.

HM

Superbruger
Tilføjet:
03-09-2009 10:10:06
Svar/Indlæg:
213/53
#4 Tak for svaret, jeg kikke på det når jeg får den CQ60 i hånden igen rent fysisk, men udmeldingen er desværre at den til sidst var så medtaget den ikke engang kunne starte i fejlsikret tilstand, det er også derfor jeg hælder mest til en ren installation, og mangler i så fald en vista-skive, og diverse drivere fra hp,...

Jeg må håbe på hjælp fra elgiganten, hp, microsoft,.. for at tilvejebringe tingene om ikke andet, vi har jo trods alt betalt en oem-licens til netop den maskine

Det der med at installere XP er nok for vanskeligt, desværre,..

Angående beskyttelse så køre hele resten af familien med avast, samt nat-routere med hardware-firewall tændt, dette har virket perfekt for os alle, så det fortsætter vi med som daglig beskyttelse, men hele "sikkerheden" er naturligvis skærpet, og det
er opmærksomheden om back-up også, der er købt en ekstra extern hard-disk til datteren, selv er jeg også igang med de helt store diske i sata-docking-station

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af HM d. 03-09-2009 10:18:12.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
03-09-2009 10:42:07
Svar/Indlæg:
5039/109
Du kan jo installere windows 7. Man kan desværre ikke downloade RC udgaven mere, men man kan stadig hente licensnøgler hos microsoft. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg kan godt brænde en skive ud til dig, har både 32 og 64 bit liggende.

HM

Superbruger
Tilføjet:
03-09-2009 11:25:41
Svar/Indlæg:
213/53
#6 Tusind tak for venligheden 🙂 PM sendt

loopstr

Ny Skribent
Tilføjet:
03-09-2009 15:05:22
Svar/Indlæg:
494/66
Fordi der ikke er en skive med til HP bærbar er fordi der er en d partition hvor der ligger en recover. For at tilgå denne skal du trykke Ctrl+F11 ved bios skærm, den renser dit c drev fuldstændig og får pc´n tilbage som dengang I fik den.

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2009 15:20:29
Svar/Indlæg:
736/274
#8 Korrekt, men D partition ligger på samme drev som C partition. Hvis HD dør, eller begge partitions bliver angrebet af virus, er du fucked.

Få brændt de installationsskiver. Det tager måske en time og koster 5 kr. Opbevar dem sikkert.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2009 18:37:06
Svar/Indlæg:
4120/115
Glem alt om at downgrade enhver form for Vista home (både basic og premium).
På HP/scumpaq der er der vist kun én chance under første opstart, til at vælge hvilke system og sprog man ønsker at køre ind!

Hvis den er udstyret med en business eller ultimate version, hvilket jeg tvivler på? Så kan man alternativ nok købe sig til et downgrade kit hos M$, og uden at I må hænge mig op på det, så koster det vel i omegnen af 3-400kr. Og består nok bare af en XP installations disk. Vista keyen skal bare bruges til at installere med, og det tricky kommer under aktiverings processen, hvor man skal aktivere over tlf. for at få en XP key...

Skiverne er ikke altid med længere, og er især sparet væk på de billige modeller! I stedet ligger der et preload image på harddisken. Normalt skal man bare trykke på en eller anden F tast under opstart for at komme til recovery menuen. (Se manualen)

#6 / #7
Er det nu klogt at installere en beta version der aligevel udløber... ?