Linux.

Software d.  31. august. 2009, skrevet af AberdeeN
Vist: 561 gange.

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2009 14:52:55
Svar/Indlæg:
327/125
Hey hwt.
Jeg har i en periode gået og tænkt over at prøve linux da jeg er ved at være ret træt af windows og syntes jeg trænger til noget nyt!

Men jeg har ikke rigtig så meget forstad på det og ved enlig heller ikke om mine programmer vil virke på det. Så jeg søger lidt hjælp til at finde noget vide omkring det!

Jeg bruger min compurter rigtig meget til billed redigering, tegne(logoer, baggrunds billeder osv.) og kodning af html (alt inde for mediegrafiker faget og Adobes programmer) spil, film, mails og alt det andet tidsfordriv.

Vil der være nogen fordel ved at skifte eller vil det være at "skyde sig selv i foden"? vis ja eller nej hvorfor/hvorfor ikke??

På forhånd tak!

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2009 15:09:40
Svar/Indlæg:
5474/39
Nej, vil mit bud være da køre med windåze programmer.

linux med vindåze programmer vil ikke være en optimal løsning. Så skal du selv til smide penge i crossover. Eller køre stimulator, så kan lige så godt beholde windåze.

Linux er mest Open scource programmer, desvære.... 😕
Linux med Windows programmer kræver du ved hvad du laver..
Med vine kan du køre Office, måske nogle andre små program. Meget krævende programmer vil aldrig køre i en mulator...

Det er også langtid siden sidst har kørt med Linux. Kan være lavet bedre emulator siden sidst jeg kørte med det... 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 31-08-2009 15:17:33.

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2009 15:12:16
Svar/Indlæg:
327/125

Ville det være besværligt at køre stimulator??
For har kigget på noget videoer af linux og jeg må nok indrømme jeg er blevet ret forelsked i de fede grafiske muligheder der er for at bygge sit desktop op på :)

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2009 15:17:34
Svar/Indlæg:
1471/40
Hent en såkaldt "Live-CD" distribution og prøv dig frem.

Ubuntu er den version de fleste begynder med.
http://www.ubuntu.com/GetUbunt...

Der kan skrives, og er skrevet lange bøger om fordelene og ulemperne ved Linux. 😀

Skal jeg prøve at, opsummere egne erfaringer:

+ Stabilitet, fleksibilitet, sikkerhed, hastighed og pris

- Ikke alt hardware er understøttet, kan være anderledes at sætte op, der er langt flere til rådighed til Windows platformen ( I langt de fleste tilfælde, er de værktøjer og programmer der findes til Linux af meget høj kvalitet,)

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2009 15:19:42
Svar/Indlæg:
5474/39
Det er jo bare program, det kommer til æde krafter fra din computer. I mine øjne er det lidt skyde sig selv i foden... Lidt i stil med have 2 OS kørende på samme tid...

Linux er nice nok dog skal man ikke rode ved alt. Har set hvad der skete for en kammerat fra byen... 🙂 Mac vil nok aldrig køre med, så heller Linux med Mac layout.

Skete det han var nødtil formatere computeren, fordi han rodet lidt for meget i koden. Dog mere viden om Linux end jeg har...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 31-08-2009 15:25:32.

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2009 15:26:30
Svar/Indlæg:
327/125
Den såkaldte Live-cd kan den køre selv om jeg har windows liggende? og vil den ødelægge noget vis det er? eller kan jeg bare brænde den ud og smide den i og prøve og vis det ikke er noget for mig så bare reboote og starte windows op igen og ingen sakade er sket?

#2 okey, Det ikke noget man kan få til windows?

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2009 15:37:01
Svar/Indlæg:
5474/39
Du bare brænde den ned på en cd, så reboot fra cden. Så trykker du på Prøv oset. Så vil se lidt hvad det er for et os. Det er du har valgt. 🙂

Selve cden ødelægger ikke noget så længe du bare vælger prøve det, men kan nok ikke installer noget med OSet kørende i prøve mode...

gratis emulator kaldt wine... skulle lige nogle guides ude på nettet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 31-08-2009 15:38:20.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
31-08-2009 15:39:00
Svar/Indlæg:
4033/364
Well en del windows programmer kan køre i wine. Ellers skal man prøve nogle af de mange programmer , en del af dem fås også til windows. Fx gimp.
Ubuntu er du godt sted at starte , så kan man altid gå over i andre distroer som man kan tilpasse mere.

Zero

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2009 15:45:57
Svar/Indlæg:
96/13
Hvis du gerne vil prøve ubuntu så kig her : http://www.ubuntu.com/getubunt...

Det installere du på din win maskine, så kan du køre både win og linux. Det er en nem og god måde at lære ubuntu på, uden at du smadere din win maskine total :)

Jeg brugte det selv i starten for at se om ubuntu ( linux ) var noget for mig. I dag har jeg installeret ubuntu på begge mine bærbar mv. :)

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2009 15:48:53
Svar/Indlæg:
327/125
#8 fedt :).. Skal man tage hensyn til vilken en man vælger alt efter hvor mange ram man har osv??

er der evt en side hvor man kan se hvad der virker og hvad der skal bruge ekstra programmer ?

Zero

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2009 15:52:24
Svar/Indlæg:
96/13
#9 du skal hente det som hedder WUBI :)

Og et godt link er altid enten www.ubuntu.com eller www.ubuntudanmark.dk

Zero :)

Zero

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2009 15:53:16
Svar/Indlæg:
96/13
#9 jeg bruger selv Wubi på min stationær pc derhjemme da jeg nogen gang er nød til at bruge nogen programmer mv i linux, pga arbejde. Også er det at let at køre op i linux i stedet for win. :)

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2009 15:57:10
Svar/Indlæg:
327/125

Nu downloader jeg denne. Ubuntu 9.04 Desktop (the latest version): Includes the latest enhancements and is maintained until 2010

Som er en iso fil vis jeg lige så rigtigt, så skal den bare brandes og smide i eller skal den installeres på anden måde ?

Zero

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2009 16:13:35
Svar/Indlæg:
96/13
#12 du kan gøre det på en smart måde hvis du gerne vil bruge den :)

Hvis du har flere diske i din computer, og har mulighed for at lave en ekstra partition, så gør det, og installere ubuntu der på.

På den måde kan du køre dual boot, det vil sige at du har din normale win installation og en ubuntu installation. Når du så booter din pc op, vil du kunne vælge om du vil køre win eller ubuntu.

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2009 16:21:47
Svar/Indlæg:
327/125
#13 det kender jeg godt til (ud over da jeg prøved med win 7 sammen med vista gik det ret galt)

Men kan jeg installere ubuntu på mit D: drev ? eller skal det også ligge på C: som er master.?

Og lige for at banke det ind i mit hoved sp intet går i fisk :) jeg brænder ubuntu ud på en cd og booter den op for at installere?

Zero

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2009 16:24:09
Svar/Indlæg:
96/13
#14 Du skal bare lave en partition som du gerne vil installere på fx E: når du så smider din brændte ubuntu cd i, så vælger du blot den partition du gerne vil installere på når den kommer og spørger efter det

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2009 16:31:52
Svar/Indlæg:
327/125
Kan jeg lave en partition med ubuntu cd'en eller skal jeg bruge min vista cd ?

Zero

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2009 16:35:59
Svar/Indlæg:
96/13
#16 kan ikke lige huske om du kan gøre det i ubuntu når du installere, jeg plejer at lave den inde i win, når jeg køre dual boot :)

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2009 16:41:50
Svar/Indlæg:
327/125

Hvordan gør man det fra win ? vis der lige er en hurtig forklaring :).. (ved godt det mange spørgsmål sorry!)

janportugal

Overclocker
Tilføjet:
31-08-2009 17:27:42
Svar/Indlæg:
64/0
@AberdeeN

Inden du går i gang med noget som helst burde du søge lidt på nogle sider der har med Linux at gøre.

Der findes udmærkede begynderguider til de fleste større distributioner.

Ubuntu er en god distribution at starte med.

Der er masser af lister over open source-alternativer til de forskellige Windows-programmer.

Hvis du brænder en live-cd, booter du op på den og kan så se om det er noget der tiltaler dig.

Mht. hukommelse skal du ikke bekymre dig - ifølge din profil har du 8 GB ram. Selv har jeg kun 1 GB og har aldrig haft brug for mere end halvdelen.

Linux genkender væsentligt mere hardware out-of-the-box end f.eks Windows nogensinde har gjort - alt andet er noget forbandet sludder. Problemet er at der ofte går noget tid fra det nye hardware kommer på markedet indtil der er et kernemodukl klar til Linux, da de fleste leverandører skriver drivere til Windows-kernen.

Kig ind på LinuxIn: www.linuxin.dk
Der kan du finde svar på mange af dine spørgsmål.

Held og lykke!

Zero

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2009 17:52:32
Svar/Indlæg:
96/13
#19 god info der, og du har helt ret i det som du skriver til ham :)

#18 Højre klik på denne computer, og vælg administrere. Herinde går du ind i disk håndtering. Du skal blot være opmærksom på at når du gør dette, så gør det på en disk som er helt clean, da du jo sletter alt data på den :)

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2009 18:05:40
Svar/Indlæg:
327/125

Super god info tak!:)
Jeg har nu bootet fra cd'en og sidder og kigger lidt i det, men jeg kan ikke rigtig faa mine gfx driver til at aabne da den siger det ikke er den rigtige code.. NVIDIA-Linux-x86_64-185.18.36-pkg2.run hedder filen saa sidder og leder efter hvordan den kan komme til at aaben den..

Hehe det fOrste jeg lAEser er at man ikke kan installere Nvidia driver naar man kOre bare prOver det.. :(

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af AberdeeN d. 31-08-2009 18:09:52.

janportugal

Overclocker
Tilføjet:
31-08-2009 20:36:48
Svar/Indlæg:
64/0
Hvis du vælger at installere Linux - og din harddisk har masser af plads - skal du lige defragmentere et par gange først. Windows har det jo med at sprede filstumper ud over det hele.
De fleste større distributioner kan krympe dit C:-drev, hvorved Linux kommer til at ligge sidst på disken (de fleste af jer Windus-folk har vel kun C:-drev ?)

Under alle omstændigheder er det klogt at tage backup af vigtige filer - der er dog aldrig hændt noget for mit vedkommende - men det ville da være ærgerligt.....

Linux behøver IKKE at ligge på første partition eller harddisk. Hvis du evt. har mulighed for at smide en gammel IDE-harddisk på ca. 10 GB i din computer kan du bare installere på den.

MEN det vigtigste er lige at "læse lidt på tingene først"

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2009 16:41:09
Svar/Indlæg:
327/125
Har fået lagt det ind på en hdd for sig selv og det køre fint :).. Er der nogen programmer evt andre ting man bare må have ?? og hvordan med spil og så vidre kan man få det til at virke med wine ??

ELBO

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2009 16:50:47
Svar/Indlæg:
363/26
hmm , ndiswrapper skal du nok have, det er til trådløst på bærbare .

ELBO

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2009 16:54:56
Svar/Indlæg:
363/26
og, avant window manager, hvis du vil have en mac-dock.

AberdeeN

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2009 17:08:42
Svar/Indlæg:
327/125
nu sidder jeg er prøver at se om jeg kan få photoshop til at virke med wine, det åbner godt nok men kan ikke trykke på noget eller lukke det ned. Har linux lige som windows ctrl+alt+del hvor man tvinger lukning af det program ?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2009 19:09:39
Svar/Indlæg:
4310/364
Du har en helt forkert tilgang til tingene hvilket kun er naturligt når man er opvokset med Windåze. Jeg har selv haft en svær indlæring med hensyn til linux. Det er så svært ikke at tænke på windows når du prøver at bruge ubuntu for første gang. Man kan ikke bare hente en driver og installere den på den måde du nu prøver på. Det kan ihvertfald ikke i de fleste tilfælde. Men du er nød til at google en masse. Bare tag dig god tid. For der kommer noget træls læsning. Jeg elsker selv linux. Men det tager lidt at lære.

Men prøv at installere "Playonlinux". Det er en Frontend til wine. normalt bruger man wine gennem terminalen. Men for dem der har svært ved det, er der blevet lavet frontenden "playonlinux", sådan at du bare kan trykke dig igennem det meste. Mener faktisk også den understøtter photoshop.

Her http://www.playonlinux.com/en/... har du et link så du kan komme igang. Har ikk selv ubuntu på min stationær da jeg har lidt problemer med at få det ind.

Du skal bare ind på mit link og så vælge ubuntu. Og så følger du bare anvisningerne for "Jaunty" hvilket er din version af ubuntu. Nye releases får altid nye navne. Den før hed "Hardy".

Held og lykke. Skriv hvis det fucker helt op.

ELBO

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2009 19:13:13
Svar/Indlæg:
363/26
26#, du kan putte en genvej til din top-bar, som hedder "Force quit", som - sjovt nok - lukker programmet . Højre-klik på top-bar, valg "Add to panel", og så kommer den på listen 🙂

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2009 19:16:35
Svar/Indlæg:
1471/40
GIMP er faktisk et fornuftigt alternativt til Photoshop, indlæringskurven er nok lidt mere stejl, men det er et utroligt kraftfuldt program.

ELBO

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2009 19:16:53
Svar/Indlæg:
363/26
29#, agree

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
02-09-2009 06:22:50
Svar/Indlæg:
4033/364
Husk at i synaptic package kan man nemt installere programmer.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2009 16:05:13
Svar/Indlæg:
4310/364
Og hvis man har vildt svært ved ubuntu kunne man prøve "linux mint". Det er lavet over ubuntu. Men endnu nemmere at bruge.