Fremmede på mit netværk.

Hyggehjørnet d.  31. august. 2009, skrevet af NoNig
Vist: 831 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2009 16:44:58
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg ved ikke om hvorvidt det er lovstridigt, men jeg betragter det som indtrængen på privat område. Så en fra crew må lige sige til hvis vi er i en gråzone hér.

But here goes:

Jeg har, i et længere stykke tid, døjet med en noget kun... "ujævn" ydelse på min NAS. Den fungerer som den skal, men af og til er der lidt udfald eller hvad man nu skal kalde det. Jeg aner bjælde om netværk, NAS osv. og ved kun, at når lamperne blinker, så virker den. Hvis lamperne er gået ud, er den slukket.

Derimellem er min ekspertise noget kun begrænset, så jeg undskylder mine kluntede formuleringer på forhånd.

Anywho.

Som sagt, så har jeg døjet med en lidt ujævn ydelse. Her i weekenden gik det så helt i vasken, da jeg - hjemme fra min kæreste - forsøgte at streame noget musik til min computer (Mac OS X). Da jeg kommer hjem fra arbejde i dag, opdager jeg at min NAS er slukket/gået ud.

Det er aldrig sket før. Den har ellers stået tændt i et par måneder, og har ikke udvist tegn på ustabilitet ud over lidt "ekstra" travlhed.

Normalt bruger jeg den kun til streaming af film og TV-serier, samt selvfølgelig musik og moderat arbejdslager. Men jeg har, som sagt, oplevet lidt mere aktivitet end normalt.

Jeg får tændt for NAS'en og tjekker min log. Jeg kan se, at der har været op til flere mislykkede forsøg på at logge ind. Eller, den siger bare "login fail". Den smider samtidig en IP, bruger og computernavn - hvilket selvfølgelig kan være fake og alt det der.

Men, er der nogen mulighed for, at jeg kan "udelukke" disse login-forsøg og samtidig give mig selv og andre (indviede) muligheden for at logge ind "udefra"?

På forhånd tak 🙂
TommyN

Overclocker
Tilføjet:
01-09-2009 00:44:55
Svar/Indlæg:
232/16
Umiddelbart vil jeg sige nej, det kan du ikke.
Nu ved jeg ikke hvilken NAS du har, men måske den har funktion der kan blokere folk der forsøger at logge på flere gange mislykket.

Potteplante

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2009 09:12:39
Svar/Indlæg:
872/67
yay... NoNig svage punkt.. 🤣
hmmm der ikke in-byggede en firewall i din router så kan du vel bare blokere for hans ip ? eller blokere for alt og så tillad kun de steder fra de steder hvor du gerne vil ind på din nas..?

TheGreenFoX

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2009 09:31:19
Svar/Indlæg:
1897/51
Sker tit på FTP servere... Kan du ikke sætte et max antal login forsøg pr IP? (og derefter 10 min ban eller lignende)

Zero

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2009 09:39:46
Svar/Indlæg:
96/13
Ved ikke om du har mulighed for at ændre porten på din NAS boks så den ikke bruge port 21 mv.?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2009 15:48:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Det er sådan en QNAP TS-409 Turbo Pro what-ever-the-fuck thingie. Hva' hedder sådan en funktion evt. på engelsk? Noget alá "Block after n-number of failed logins"?

-> #2

Mjaeh. Altså, jeg har StofaNet. Dvs. = Jeg aner nada om hvad boksen ved stikket kan, ud over at der er trådløst i den 😳

-> #3

Jeg kan prøve at tjekke om der er en sådanne funktion. Men hva' så med de gange de lykkedes vedkommende at logge ind?

-> #4

Der står noget med port 21 et eller andet sted. Hvis jeg ændrer det til eks. port 1337, kan jeg så selv komme på min NAS udefra, og skal eks. iTunes kende til ændringen?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
02-09-2009 22:16:19
Svar/Indlæg:
4033/364
Kan du se på loggen om der var adgang til ftpen eller til administrationen af din nas?

Hvad hedder det udstyr du har fra stofa? (hvis det er en router er der måske mulighed for lidt forskelligt).

Normalt vil en simpel firewall regel gemme din nas bag en anden port , men stofa kører en slags lan (det gjorde de da jeg boede i århus..for 5 år siden) imellem brugerne så de ses ikke som udefra , men som lan. Så det kan også være at vedkommende prøver at komme på via windows logon og ikke ftp.

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2009 22:23:33
Svar/Indlæg:
4263/107
Hahaha jeg skulle bare lige ind og se noget af alt det pr0n du har liggende ❤ ❤ ❤

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2009 22:59:02
Svar/Indlæg:
3972/242
Aner ikke noget om nas, men kan man ikke lave en krypterings nøgle, så kunne dem der har adgange kan kom på? ligesom med trådløs netværk.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
03-09-2009 04:43:34
Svar/Indlæg:
4033/364
Typisk er der tre måder.
1. Ftp /ftps - normalt mulighed brugere / password, nogle gange også mulighed for gruppe styring.
2. Som windows share , så ens nas er i en netværksgruppe under netværk i windows. Ikke alle har mulighed for password (det er skidt når man får internet via lan som nogle bolignet og kollegienet)
3. Web / admin adgang så man kan styre indstillinger som fx hacket firmware.