Enig... uvidenhed er ikke en undskyldning for ikke at overholde loven, men burde grunden/motivet ikke tages med i strafudmålingen. Jeg debatterer om en lov der gør at man kan komme 7 dage ubetinget i fængsel for at have en mindre hobbykniv i lommen uanset grundlag/opførsel eller andre forhold der giver en et fingerpeg om personens intentioner, er rimelig.
Nu tænkte jeg ikke på udtrykket facisme i det politiske øjemed, altså facisme kontra demokrati, men mere ideologien bag som ofte er totalitær styre, men jeg kan stadig godt se at der var andre udtryk der havde været bedre såsom kynisk/hensynsløst eller ignorant jeg undskylder at jeg i farten udtrykte mig med forkerte vendinger.
Jeg er enig i at en våbenlov er på sin plads, men love er til for at opfylde samfundsnormer/principper og moraler.
Såsom, det er forkert at slå ihjel, for nu at tage et åbenlyst eksempel, ergo laver vi en lov der siger du ikke må myrde.
Det samme gør sig gældende med våbenlovgivingen. Ideologien bag denne er vel at man ikke må gøre andre eller sig selv fortræd, altså må du ikke have våben fordi de kan skade dig og andre. Vi laver en lov der siger at man ikke må gå med kniv. helt enig med denne lov. Men skal man være tro mod ideologien burde man så ikke vurdere forholdene i en sådan situation? Jeg fokuserer mere på grundlaget bag loven end jeg gør på selve loven. Han havde en kniv i lommen som han brugte dagligt på hans arbejde. Var hans motiv at skade andre? det er der jo ingen der kan vide, ud over ham selv, men forholdende som de er tilgængelige og beskrevet for os tyder på at han blot havde dem på sig fordi han ikke havde husket at ligge dem på sit arbejde, eller at han ganske enkelt ikke havde tænkt over dette. Det, for mig om ikke andet, virker som noget rigtigt mange af os ville kunne komme til i samme situation.
Skal en person som er iført mudrede vaders og er på vej ud fra en fiskesø i sin bil og som har en kniv til at ligge ved siden af 4 opsprættede fisk have samme straf som den der går med en kniv fremme og udtrukket på åben gade, snigende bag 2 turister med værdier? (for nu at gøre forskellen åbenlys)
Mht at blande racisme ind i det.
Jeg skrev blot de sidste linjer for at argumentere for hvorfor almindelig sund fornuft heller ikke ville virke. Dette var et hypotetisk eksempel og jeg brugte den situation jeg satte op fordi det var den første der kom til mig(så nu er jeg racist?) vi to(overlord) har åbentlyst forskellige meninger, og vi ville derfor ikke handle ens i visse situatiuoner. Så du havde måske vurderet, for nu at blive i emnet, at kniven var til fare for andre eller ham selv, hvor jeg måske havde vurderet at kniven var et værktøj som ikke blev set som andet i den tiltaltes øjne. Igen dette var et hypotetisk eksempel hvis lovgivningen havde været anderledes end den er og det var mere op til den enkelte betjent der stod i situationen.
Jeg forsvarer som sagt ikke at han havde en kniv i bilen, det var ulovligt. Men forholdende, som vi kender dem, taget i betragtning syntes jeg 7 dages ubetinget fængsel er urimelig, en bøde havde været mere på sin plads imo.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af xystos d. 02-09-2009 22:05:29.