Tilbageblik på Zalman CNPS 9500 AM2

Luftkøling d.  02. september. 2009, skrevet af Gripen90
Vist: 1032 gange.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
02-09-2009 23:27:21
Svar/Indlæg:
15982/637
Mini-anmeldelse af Zalman CNPS-9500 AM2.

Et tilbageblik på en oldtimer for at se om den stadig kan ...

Billede 1:

Ofte ligger fokus med en vis selvfølge på de nye produkter på markedet med en forventning om, at de gør deres arbejde mere effektivt end de gamle køleløsninger. Men nogen gange sker det, at de gamle løsninger slet ikke var så tossede endda, hvilket har sikret dem udsædvanlig lang levetid og endda givet dem nye kompatibilitets mærkninger. Disse produkter kræver et gensyn!
I denne forbindelse vil jeg se på en virkelig "old timer" i køler branchen, ikke bare af navn men også model. Tilbage i 2005 introducerede Zalman nogle helt udsædvanlige CPU-kølere som sidenhen blev noget nær et ikon for Zalman. Det var en innovativ og helt ukendt metode at designe cpu-kølere på og hurtigt fik denne nye type CPU-køler kælenavnet "Sunflower".
Den "sol blomst" jeg vil se på i dag, hedder Zalman CNPS 9500 AM2, og lad os se om den knap 3år efter sin introduktion stadig er en solstråle historie i kølerparken.

CNPS 9500 AM2 køleren er identisk i materiale opbygning til de tidligere 9500'er serier, men denne køler blev lanceret sammen med nVidia's nForce 500 chipset "back in the day", og den har fået en lille specialbehandling. Selv om det ikke virker som om ved første øjekast, så er CNPS 9500 AM2 en kobber køler, men som er godt og grundigt forkromet (nikkel). Det giver den et meget koldt og metallisk udseende, næsten som en del fra en Terminator T101. Selve køleren har en 92mm transparent blæser monteret, som er udstyret med grønne LEDs, hvilket giver køleren et endnu mere futuristisk feel.
Yderligere er der en mærkat på hvor der står "nVidia" og "Zalman" på.
Køleren er voluminøs i sin størrelse og vejer ca. 530gram, men den er designet til at køle ved lav rpm og minimum støj.

Billede 2:

En Zalman FanMate 2 controller er inkluderet, så du har adgang til direkte blæserstyring og kan justere køleren fra 2600rpm til 1350rpm. Dog vil jeg indskyde at min køler kørte med en max rpm på ca 2385rpm, men Zalman skriver også +/- 10%.
Ved 2600rpm (2400rpm) kan køleren anes i ens system, men den er langtfra larmende. Med laveste rpm på ca 1300rpm er den praktisk talt ikke til at høre i systemet. Men faktisk så skal man ikke ret langt ned i rpm, før jeg vil påstå, at den næsten ikke kan høres. Ved blot at justere min fanspeed 200rpm ned på ca 2200rpm, så kunne jeg ikke længere høre blæserens hvislen i systemet, og faktisk kunne jeg ikke rigtig høre forskel om den kørte 1350 el. 2200rpm.

Specifikationer:
Manufacturer: Zalman
Model No.: CNPS9500 AM2
Materials: Chrome plated copper base, heatpipes and fins.
Fan Mfg: Zalman ZM7GL
Fan Spec: 1350-2600RPM +/- 10%, 12V, 0.35A
Fan Dim: 25x92x92mm
Heatsink & Fan Dim: 112x125x85mm
Weight: 530 grams
Includes: Fanmate 2 and mounting clip, thermal compound

Som sagt er CNPS 9500 en ældre sag og var oprindeligt kun tiltænkt AMD's socket AM2. Men den har vist sig at holde fast igennem flere CPU typer, og på Zalmans hjemmeside er den i dag opgivet til at kunne køle alle AMD's Phenom II CPU'er. Det vil jeg tjekke !
Køleren har 3 heatpipes, der er bøjet i 8tals form, og som effektivt giver en effekt som havde den 6 heatpipes! altså det hævder Zalman. lad os nu se.

Tilbehør.
Zalman kølepasta, monteringsbøjle, FanMate 2, monteringsvejledning, case sticker.

Billede 3:

Og selvfølgelig CNPS 9500 AM2

Bunden af køleren ser rigtig plan og fin ud.

Billede 4:

Monteringen af køleren var super nem, det er nok den nemmeste køler jeg til dags dato nogensinde har monteret. Det tager 15-30sek afhængigt af hvor fumle-fingeret man er.

Billede 5:

Testen.
CNPS 9500 AM2 har noget af en opgave at løfte, da den skal overtage pladsen fra min Arctic Cooling Freezer Xtreme i HTPC'en, hvilken er en køler, der er kendt som yderst effektivt og til små penge. Den er noget større og har en 120mm blæser og 8 heatpipes, så CNPS 9500 AM2 kommer på prøve!

Yderligere monteres den i et HTPC kabinet Silverstone Lascala LC17, som principielt er et midi-atx lagt på siden, men airflow har stadig sine begrænsninger i disse kabinetter, så køleren kommer virkelig på arbejde.
Som test benytter jeg OCCT 1hr burn-in test, da jeg finder, at dette program får CPU'en til at afvikle det maksimale antal watt samtidig med at stabilitets tjekke systemet. Jeg kører 2x 1hr tests i træk, så det er 2 timer med fullburn på CPU'en og max varme afgivelse i kabinettet.

Køleren er sat til at køre 2250rpm, som efter mit øre næsten ikke er til at høre.

Billede 6:

Billede 7:

I stedet for Zalmans egen kølepasta bruger jeg Arctic Silver 5. Da denne type kølepaste har en bearbejdnings tid på ca 200timer inden det optimale heat transfer sker, måtte jeg dog snyde lidt. Derfor optager jeg kun resultater på anden OCCT kørsel, da jeg gav den første time til at få AS5 til at arbejde sig på plads.

Systemet.
Ingen kære mor til CNPS9500 AM2, så vi starter ud med overclock resultater lige fra starten.
Silverstone Lascala LC17 case
AMD Phenom X3 II 720 2.8@3.4GHz (17x200mhz, 1.425vcore)
2x2GB Kingston HyperX P8500 CL5@800Mhz
2x MSi N275GTX TwinFrozr OC 896MB SLi c.666/s.1476/m.1161MHz
Samsung SH-S223F DVD±RW
Samsung SpinPoint F1 640GB, SATA-II 300, 16MB cache, 7200RPM
Corsair TX850
Windows Vista Premium 64bit SP1 DK

OCCT testen

Max load.
Efter ca. 5min. topper OCCT testen mht varme afgivelsen og Zalman CNPS 9500 AM2 ligger stødt på 49*c. Her ligger CPU temperaturen og svinger lidt ml. 48~49*c i samtlige 56minutter inden de sidste 4min. bruges til idle monitoring.

Idle. Jeg lader systemet stå indtil CPU temperaturen ikke falder længere. CPU-køleren idler omkring 39*c, hvilket er et flot resultat.

Time to idle. Det tog CPU-køleren 7min 34sek. at idle fra 49*c til 39*c, altså et 10*c temperatur fald. Det var dog især de sidste par grader der tog tid da selve faldet fra 49*c til 44*c gik relativt hurtigt, mens faldet fra 44*c til 39*c gik mere "gradvist". 😉

Dommen.

Det var med en blanding af forventninger og skepsis, at jeg skiftede min Arctic Cooling Freezer Xtreme ud, men jeg var nødsaget til det da køleren simpelthen var for høj til at låget kunne lukkes på kabinettet, så en midlertidig løsning (læs 4mdr) med at holde låget hævet indfandt jeg mig med.
Nu skulle det være slut og Silverstone HTPC'en skulle kunne lukkes, og med en frihøjde på 13.5cm fra socket til kabinet låg var der ikke mange muligheder, og især ikke til en AM3 CPU og da slet ikke en overclocket en af slagsen i sådan et kabinet.

Zalman CNPS 9500 AM2 er præcis lille og kompakt nok til at passe ind i sådan et system fandt jeg ud af, og jeg ville da også acceptere en temperaturstigning med sådan en køler, når den nu var mindre end Freezer Xtreme.
Dog er al skepsis gjort til skamme, og jeg må så sandelig sige, at Zalman CNPS 9500 AM2 stadig efter 3år er en solstråle historie i kølerparken og gør sig fortjent til "Sunflower" betegnelsen.
Køleevnen er stadig fantastisk, og den har bevist at den nemt kan køle AMD's Phenom II CPU'er - også i overclocket tilstand.:thumbs:

Zalman CNPS 9500 AM2 kan anbefales til HTPC systemer ! og den lave "time to idle" tid er en stor fordel i disse systemer hvor varmen gerne skal ud hurtigst muligt.

Billede 8:

Tråden blev redigeret 7 gange, sidst af Gripen90 d. 03-09-2009 08:41:59.
VDK

Superbruger
Tilføjet:
02-09-2009 23:58:32
Svar/Indlæg:
163/6
Fin anmeldelse :)

Kører selv min X3 720 @ 3.4Ghz med en 9700 LED (ved ikke om den er en lige så gammel køler, men den supporterer ihvertfald en masse forskellige CPUer). Idle temperatur ligger en 6-7 grader over stuetemperaturen og load cirka en 15 stykker over ved 1600 omdrejninger, hvor køleren er ret lydløs som du også siger :)

Jeg klager heller ikke

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
03-09-2009 07:18:18
Svar/Indlæg:
1471/40
Fremragende arbejde 😀

Et klart 12 tal herfra.

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2009 07:31:31
Svar/Indlæg:
1915/57
Super test gripen. ikke første gang jeg læser en test du har skrevet,men det er som det plejer. Grundigt og velskrevet 🙂

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2009 13:39:50
Svar/Indlæg:
650/57
Den klarer sgu jobbet godt i sådan et kabinet, må man da sige 😉