Lydproblemer på surround. Dæmpede stemmer.

Diverse d.  05. september. 2009, skrevet af Timozzdk
Vist: 713 gange.

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2009 15:41:32
Svar/Indlæg:
1636/115
Hej Guys.

Har et problem med mit Samsung HT-XQ100 surround.

Når jeg afspiller DVD - Blueray eller spiller PS3 med lyd igennem systemet, så er stemmerne meget meget lavere end lydefekkterne.

Feks. en scene i en actionfilm hvor de står og snakker, så kan man ikke høre en skid, så skruer man helt op. Så 2 sek efter sprænger der noget i luften og lyden er MEGA høj. Sådan er det både i film og spil.
For at skære det ud i pap, talescenerne er meget lavere end actionscenerne.
Og i spil, hvor der er voice-over på noget, så er det meget meget lavt.

Hvad har jeg glemt at opsætte rigtigt?

Sådan her ser dyret ud;
http://www.samsung.com/dk/cons...
besse

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2009 15:47:54
Svar/Indlæg:
1326/83
Prøv at skru op for Center højttaleren.

oban666

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2009 16:10:19
Svar/Indlæg:
1440/318
Er du sikker på at alle stik sider ordenlig i ? 😕

burningbenja

Overclocker
Tilføjet:
05-09-2009 16:56:18
Svar/Indlæg:
201/28
jeg havde det samme problem med mit surround, men der var slukket for højtalerne på bassen (har en hvor højtalerne sidder fast i bassen). det er altså kun bassen der siger noget

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2009 16:57:51
Svar/Indlæg:
1636/115
1# Hmm altså alle højtalere står på +0, så det ik fordi der er nogen der er skruet mere op end andre.
2# Alle stik sidder fint 😀

Nu har jeg så lige set Ironman på blueray, og der var ingen problemer. Meget mystisk. Må lige prøve lidt frem og tilbage. Ved ik om det kan være noget med hvilket lyd system man vælger. Om man vælger dolby 5.1 eller dts 5.1. Fatter nada.. 😎

xystos

Superbruger
Tilføjet:
05-09-2009 17:14:56
Svar/Indlæg:
293/5
Nu du nævner du har PS3 går jeg ud fra at både DVD, Blu-Ray, og spil oplevelser er fra denne. Hvordan har du koblet PS3 til din reciever?
Hvis du Bruger optisk kabel som er den rigtige metode til dit anlæg, har du så været inde og vælge det under Audio Settings i PS3 menuen? (regner med at du har det da jeg mener at du ikke ville kunne høre noget som helst medmindre dette var tilfældet, men er ikke 100% sikker, bare en tanke der strejfede mig)

Mht forskellen på Dolby Digital, DTS, DTS-HD og Dolby TrueHD er den primære forskel(hvis ikke den eneste, men vil ikke have 5000 audio geeks på nakken hvis jeg tager fejl) bitrate, og det burde derfor ikke have noget med lydniveauforskellen at gøre, medmindre at din reciever er indstillet forskelligt for hver audioformat

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af xystos d. 05-09-2009 17:18:43.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2009 18:55:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg vil indledningsvis sige, at jeg ikke anklager nogen for noget som helst 🙂

Hvis man downloader visse film, kan indstillingerne i div. codecs have noget at sige. Så jeg ved kke om det er dér hunden ligger begravet.

Dernæst ville jeg kigge på indstillingerne for receiveren/dekoderen. Om du anvender S/P-DIF, Coax eller alm. Phono, burde resultatet være det samme.

-> #5

Forskellen er, som du ganske korrekt påpeger, bit-raten der oftest udarter sig i en mere dynamisk lyd.

Mht. valget af optisk, så er det nok ikke noget jeg selv ville gøre. Personligt foretrækker jeg så lidt signalbehandling mellem kilde og output, som overhovedet muligt.

Når man kører med optisk, vil der ske en "unødvendig" konvertering, der sjældent håndteres særlig godt.

Kilde -> Digital/optisk -> "Transport" -> Optisk/digital -> Digital/Analog -> Forstærker

Hvis man vælger coax el. HDMi vil der være et (eller, reelt set to) led mindre.

Kilde -> "Transport" -> Digital/Analog -> Forstærker

Men som du selv siger, så er det i petitesse-afdelingen, men jeg ville alligevel lige påpege det 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 05-09-2009 18:56:06.

xystos

Superbruger
Tilføjet:
05-09-2009 19:21:26
Svar/Indlæg:
293/5
Nu er jeg absolut ikke guru i lyd, men tog bare udgangspunkt i OP's reciever og da den hverken kan tage HDMI, eller coax, så er optisk den rette måde i dette tilfælde, desuden har PS3 kun HDMI og optisk.

citat fra min tidligere post : "Hvis du Bruger optisk kabel som er den rigtige metode til dit anlæg" 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af xystos d. 05-09-2009 19:22:02.

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2009 19:31:25
Svar/Indlæg:
1636/115
Hello igen...
5# Bruger ps3 som afspiller. Har HDMI til tv og optisk til reciever. Og alt er tændt og sat til. Har lige downloadet batman demoen og hvor der bliver snakket i introen, er det meget lavt igen.
Lydindstillingerne er sat til optisk, det gjorde jeg lige da jeg fik det for at sikre mig den bedste lyd. Og mht. til hvilken lydformat, så vælger jeg altid mellem dolby 5.1 og dts 5.1 hvis de er der. Og der skulle ikke være noget indstillet forskelligt der.

6# Det er ikke divx filer, det er rent DVD/BR på skiver. Og lydproblemerne er det samme i spil.
Men på et tidspunkt skal jeg da have lagt alle mine film ned på harddisken på ps3(hvis man kan) da jeg ik kan finde ud af at streame fra min PC hvor alle mine film lægger på. Har heldigvis stadig gemt alle mine skiver.
Men hvis man skal rippe sine film ned på harddisken på ps3 hvilken format skal man så vælge? For 120GB er ikke meget. På min computer har jeg godt nok bare lagt dem over som alm. dvd filer, for der er masser af plads, så kan jeg os afspille dem med menuer osv.
Og jeg bliver nød til at bruge optisk kabel fra ps3 til reciever for at få surround, og HDMI fra ps3 til tv for at få billede, eller er der andre måder at gøre det på?

Tak for alt hjælpen forresten.

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2009 19:35:42
Svar/Indlæg:
1636/115
7# Min reciever kan godt tage HDMI, men kun som output 🙂
Og KUN det ene HDMI stik, så det burde være den eneste rigtige måde for mig.

Nå men fuck det, så får jeg da lidt motion med fjernbetjeningen når jeg skal skrue op og ned i hver scene. Kan være vi kan opfinde en ny idrætsgren for filmnørder med asma. Ikke at jeg er nørd eller har asma 🤣

red_martians

Moderator
Tilføjet:
05-09-2009 19:42:23
Svar/Indlæg:
7881/1165
Synes lige du skal tjekke om der kommer lyd ud af din center-højttaler. evt. som andre skriver se om der er skruet op for den. Det kan du gøre i menuen(det skal der være, og det er der selv på logitechs computerhøjttalere)

xystos

Superbruger
Tilføjet:
05-09-2009 19:47:17
Svar/Indlæg:
293/5
Jeg har aldrig selv brugt det, så kan ikke hjælpe dig med opsætning, indstillinger etc, men dette program http://ps3mediaserver.blogspot... skulle sætte en media server op på din pc så du kan streame de mest anvendte codecs til pc over din ps3. Jeg fraskriver mig alt ansvar ved anvendelse af dette software da jeg som sagt kun er stødt på det over forskellige fora etc.

er der en reset funktion på dit anlæg? kunne måske være en eller anden mystisk indstilling der gemmer sig under noget andet? Det virker lidt mærkeligt at du kan få fin lyd fra bluray film, men ikke fra DVD film og spil?

der er også en liste under audio setting på PS3 med lydformater den må benytte sig af, du kan se i din manual til recieveren hvilke frekvenser og lydformater den understøtter, og så konfigurere listen så den stemmer overens med din reciever(hvis den ikke allrede gør det).

EDIT: Det er sandt at du har en HDMI-out men jeg skrev som jeg gjorde fordi at du ikke har mulighed for at tilslutte eksterne enheder til din reciever via HDMI. den HDMI-out er desværre kun lavet for tilslutning til dit fjernsyn for den indbyggede DVD afspiller, den kan formentlig også sende lyd til dit fjernsyn, men det er du vel ikke interesseret i da du jo givet har nogle bedre enheder i dit nyindkøbte HT-XQ100

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af xystos d. 05-09-2009 20:02:24.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2009 19:51:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Jeg er heller ikke en guru i lyd, men ville blot påpege mine forbehold for optisk signal, til trods for at det er den eneste (så vidt jeg kan se) indgang på hans anlæg 🙂

-> #8

Jeg ville bestemt holde på, at det er et spørgsmål om indstillinger 🙂