Nu er videoen desværre fjernet, men jeg kan nogenlunde forestille mig hvad det går ud på.
Jeg ringer/snakker helst ikke i telefon når jeg kører. Det gælder både med- og uden håndfri. Telefonen ligger på/i midterkonsollen. Hvis den ringer ser jeg hvem det er. Såfremt det er en længere samtale, holder jeg ind til siden og snakker.
Normalt får folk bare en: "Jeg kører bil!" - måske med en undertone af irritation.
Mht. til sms, så er jeg ret ligeglad. Om jeg snakker med sidemanden/kvinden, er - for mig - det samme som at skrive en sms. Jeg kigger stift på vejen og stjæler mig til et splitsekund på skærmen.
Men!
Som regel, når jeg kører, så sidder min kæreste ved siden af, og så er det hende der tager af sig alt mobiltelefoneri 🙂
Jeg vil ikke sidde og være hellig. Vi er alle mennesker og opfører os vidt forskelligt i trafikken. Nogle er trygge ved ét, mens andre har en anden rutine. Sådan er det bare. Man kan forbyde, tillade eller straffe, sagen er bøf. Folk dør i trafikken, og så længe der er folk som kører i bil, vil der ske uheld.
Deraf navnet. Det er jo, går jeg da ud fra, ikke noget man gør med vilje.
Min søster blev påkørt for nogle år tilbage, af en ung nybilist der glemte at orientere sig, da han foretog et vognbaneskift på motorvejen. Hun slap heldigvis med skrammer, men bilen (en lille Alto) havde det ikke særlig godt.
Om den unge mand sad og sms'ede, talte i telefon eller onanerede er sådan set mig ligemeget. Der kan være en million årsager til at folk kører galt, ind i hinanden eller fjerner opmærksomheden fra trafikken.
Jeg håber bare, at jeg ikke er i nærheden når uheldet er ude 🙂