Hvis man ser bort fra gamer-segmentet, hvilket ATi nok nødigst vil, så er Matrox jo lysår forud for ATi i denne sammenhæng. Men jeg tror nok snarere, at det er noget med: I stedet for flere MHz (tommer), går vi over på flere kerner (skærme).
Spændende, bestemt.
-> #13
1080p er, 2k. Man går ud fra den horisontale opløsning. Dvs. 1920x1080 er - tilnærmelsesvis - det man ville kalde for 2k. Skal vi være rigtigt pernittengryn, så refererer 2k til en pixelopløsning på 2048 horisontale pixels. 4k er så 4096, osv. og fremdeles.
En 2k opløsning henviser til 2048x1080 pixels. 4k henviser til 4096x2160, og resten kan man vel regne ud.
En skærm der viser, eksempelvis, 1280x1024 pixels, giver en opløsning på 1.3 megapixels.
Det kan godt ske, at jeg bevæger mig ud på dybt vand nu, men ofte, så bliver film skudt og efterbehandlet i en højere opløsning end mediet det senere skal udgives på. Bl.a. 35 mm film, har en opløsning på 2k eller 4k, alt efter interpolering. Det er derfor også den direkte årsag til, at vi ser en lang række ældre titler blive udgivet som high definition.
"Rumrejsen 2001" (eng: 2001 - A Space Odyssey), blev - så vidt jeg husker - skudt med 70 mm film. Af andre film, skudt med denne type, kan nævnes: "Ben Hur", "West Side Story", "Lawrence of Arabia", "My Fair Lady", "Sound of Music" og "Battle of the Bulge".
En stor del af disse, har senere set en relancering i high definition. Ser man eksempelvis en DVD-udgave af "Rumrejsen 2001", vil den optiske kvalitet ikke fornægte sig. Den står klart mål med nyere DVD-titler som eksempelvis "Ice Age 2", "Cars", "Pirates 3" for da slet ikke at nævne "Star Wars Episode 3" 🙂