Min erfaring med Media Portal

Media Center d.  12. september. 2009, skrevet af pete45
Vist: 1207 gange.

pete45

Superbruger
Tilføjet:
12-09-2009 23:35:13
Svar/Indlæg:
284/89
Jeg har siden mit MCE blev samlet og sat op i januar i år, kørt med Media Portal 1.

Jeg vil nu gerne dele min erfaringer med jer, da jeg selv har brugt denne side meget og det er altid rart at kunne give lidt igen. :yes:

Det gode;
Media Portal kommer med et ganske fornuftig design, der gør det let at brug/overskue, samt et flot grafisk layout.

Der er taget højde for at alt tekst godt må være noget større, på en tv-skærm, end på en computer skærm, da man jo oftes sidder længere væk.

Menuen er let at finde rundt i, dog noget langsomt, hvis man spørg mig.

Der er finde muligheder for opsætning af programmet. Dog kræver det, at man har lidt/noget PC viden/erfaring, især hvis man ønsker at tilføje eller ændre mapper.

Men når først det er gjort, så er det meget enkelt.

Den remote som fundet med mit tvtuner kort, virker perfect til Media Portal, og den er en af bare mange mulige remoter som programmet kan.

Det dårlige;
På trods af et ellers rimelig dyrt tvtuner kort, er det aldrig lykkes mig, at lave en optagelse via Media Portal, som bare kommer i nærheden af mine krav (og de er alså ikke særlig høje)

Selv med alt i højest/bedst kvalitet, var der hakker hvert sek. i alle optagelser. Gik det helt galt, kom lyden også gerne 2-3 sec forsinket.

Endvidere har mit Media Portal været utroligt ustabilt og havde meget let ved at fryse. Både ved afspilling af musik og film, såvel ved optaget tv.

Det uvisse;
Dette kan være både dårligt design af programmet, eller manglede viden, fra dem som sad 2 hele dage, 40cm fra skærmen og sagde mange sjove ord.

Installiation af Media Portal var let og hurtig, men da vi skulle få den til at finde tv-kanaler, blev det en helt anden snak. For den uerfarede (som vi var), var det alså ikke lige til, at få hverken computer eller media portal til at rette sig, efter det vi sagde 🤣

Så her ville lidt hjælp nok være kærkommen

Alt i Alt
Alt i alt blev jeg aldirg rigtig glad for Media Portal. Jeg var glad for selve mit MCE, men aldirg programmet der styrede det.

De mange nedbrud og de dårlig optagelse, blev til sidst for meget, og i dag (bogstavligtalt) røg Media Portal ud og blev erstatet af "PowerCinema" og "xbmc"

Allerede under en optagelse-test, har dette vis sig, at være en betydlig bedre løsning, ingen hak, lyden passer osv.

Begge programmer er også betydlige hurtigere end Media Portal. XMBC kommer dog med det ene minus, at skiften ikke er ret stor, hvilket er lidt æv på min blot 26" skærm, fordi jeg kun kan zoome 4% ind.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af pete45 d. 12-09-2009 23:35:50.
da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
13-09-2009 00:55:43
Svar/Indlæg:
4438/91
Tak for info ! jeg skal til at installere Media Portal på HTPC'en i morgen 🙂

pete45

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2009 08:15:05
Svar/Indlæg:
284/89
Det var da så lidt. Jeg håber at du får en bedre oplevelse med det, end jeg fik. For det har nu et godt design og layout.

Pungo

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2009 08:45:07
Svar/Indlæg:
781/56
Det skal dog siges at du kan ændre på, design layout på XBMC og få større skrift på menuerne osv. Så du skal bare lege lidt med det til du finder noget som virker for dig.

Bruger selv XBMC og er stor fan af det. Det duer sku bare.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
13-09-2009 08:54:43
Svar/Indlæg:
4438/91
Så er det nok XBMC jeg skal kaste mig over..

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2009 09:44:15
Svar/Indlæg:
818/58
#0 Tak for info

Det er ved at være noget tid siden jeg browsede igennem de forskellige htpc programmer, og på det tidspunkt var MP en beta og også ustabil. Det bedste jeg fandt i forhold til funktioner og stabilitet var BeyondTV.

Nu har jeg fået samlet en ny HTPC, så jeg tænkte at jeg skulle 'browse' igennem igen, som evt. kunne blive til en HwT artikel 🙂

Foreløbig har jeg tænkt på:

MedieCenter
Media Portal
BeyondTV
XBMC
LinuxMCE

...andre forslag?

Btw. skriv gerne dit hw og tuner, da det ikke er helt uvæsentligt. Nogle programmer understøtter visse tunere og dekodere bedre end andre 🙂

cyph3r_smurf

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2009 10:16:00
Svar/Indlæg:
825/30
Jeg kan kun sige god for MediaPortal, især hvis du ikke skal bruge det sammen med en tv tuner.

pete45

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2009 12:25:16
Svar/Indlæg:
284/89
ahh pungo lyder godt. Skal til både xbmc og powercinema lige påpeges, at jeg kun har leget med dem, siden i går 😀 men begge programmer lader til at virke helt problemfrit

men xbmc har ingen optager funktion, hvilket er vigtige for nogle. Derfor har jeg powercinema inde.

Mit MC ser sådan ud:
Corsair VX450W PSU
Corsair XMS2 2x1 gb RAM

Gigabyte GA MA78GM S2H bundkort
Samsung Spinpoint F1 1tb disk x2

Silverstone LASCALA LC20 kabinet (lidt stort, men rigtigt godt opbygget, med masser af plads, ved at pungo har samme kabi :yes: )

Hauppauge WinTV HVR-4000 tunerkort

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pete45 d. 13-09-2009 12:25:56.

pete45

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2009 12:27:20
Svar/Indlæg:
284/89
#5 PowerCinema, det kan du også tage med. Hvis du skal lave en artikel 😀

dRJAKE

Overclocker
Tilføjet:
04-10-2009 22:52:06
Svar/Indlæg:
53/7
Jeg ahr selv brugt mediaportal og brugt _MEGET_ tid med det.

Programmet er super nice. Dog begynder den at køre en smule sløvt med opdatering af billeder når man bladre på mine 4 TB den skal indexsere.

Jeg har desuden et par extra features som automatisk fordeling af filer, metadata og file info, samt andet lir :)

Glæder mig til at at lege med RAM disk til det ;)

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2009 09:56:40
Svar/Indlæg:
97/21

dRJAKE

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2009 10:54:42
Svar/Indlæg:
53/7
Update: Media portal, kører nu mega sløvt efter den skal indexsere 10 TB.

Tror jeg skal ud efter en ssd som systemdisk til alle de små billedfiler den loader