Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2009 22:08:42
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all
Så er det tid til endnu en spam-tråd fra Yours Truly.
Denne gang vil jeg reflektere lidt over hvordan folk anser hinanden, eller, oprigtig talt. Hvordan jeg af og til undrer mig over folks måde at reagere på.
I sociale sammenhænge, fester, byture osv. færdes jeg oftest med to typer. Sjældent på samme tid, men oftest enormt udpræget. Denne tendens er ved at ændre sig, tror jeg, og det er nok heri min anskuelse skal findes. Så jeg vil, på forhånd, gerne undskylde hvis det bliver en anelse egocentreret og langhåret. Men hvis du/I har fulgt med så længe, så vil jeg da indlede med en forhåndsundskyldning af denne wall-of-text.
Så 'tldr' er forventet. But here goes...
For noget tid siden, stod jeg i den heldige situation at jeg kunne foretage et vigtigt valg for resten af mit liv. Det lyder måske enorm interessant, men lad mig forsikre dig om, at det hverken er, var eller bliver det aldrig.
Beslutningen stod imellem at blive på universitetet og hutle mig igennem, med andre ord: at stille sig tilfreds med 'kun lige med nød og næppe bestået' eller at droppe ud og påbegynde arbejdets ambivalente glæder. Først og fremmest, så er der jo det med pengene. De er rare at have, og vil i de fleste tilfælde slå SU'en til enhver tid.
Men en anden side af sagen er, at alting pludseligt bliver enormt meget til hverdag. Mandag er en bitch, fordi man knapt nok er kommet sig over tømmerdrengene, pga. den forrige fredag og lørdag, hvor man følte sig nødsaget til at drukne middelmådighedens og det ordinæres sorger i bryg, serveret på glas til et uhørt lavt beløb.
Denne fredag stiller sig som følge af den forgange uge, hvor tirsdag er den grimme lesbiske søster til onsdag, der jo som bekendt er helvedsdagen, eftersom vi kun er midtvejs i ugen. Torsdag er 'lige ved og næsten'-dagen, og for visse også kendt som 'lille fredag'. De fordrer til sindstilstande, hvoraf den ene medfører en tidlig weekend eller en dag hvor ens blotte tilstedeværelse er en pest af kaliber for omgivelserne, eftersom man jo ser frem til fredagen, hvor jobbet, ugen og hele livet skal drikkes væk.
Nu tilhører jeg den heldige skare af mennesker, der har en omgangskreds og nogle nære personalier jeg ville beskrive som værende venner. Reelt er det nok snarest hvad man kalder for "drukkammerater", men for en akademiker-wannabe som jeg, kategoriserer jeg dem som 'aflastning' for det belastende miljø jeg til dagligt færdes i og almindelige mennesker kalder for 'arbejdet'.
Når nu vi har foruddefineret disse sociale og mentale tilstande, kan jeg nok ikke lægge skjul på at jeg - til en vis grænse - foragter mit arbejde og min blotte tilstedeværelse.
Forstå mig ret, når jeg nu forsøger at beskrive mine tanker om det liv jeg lever, og at jeg ikke langer ud efter mine gode kolleger og generelle tilstedeværelse. Jeg har min førlighed, gode helbred, syn og tankegang.
Men, her på det seneste er jeg begyndt at lægge mærke til nogle ret sære tendenser. Selvfølgelig, egocentreret som jeg jo nu er, mener jeg bestemt ikke a disse tendenser udspringer fra mig selv, men de mennesker jeg omgåes.
... og nu kommer vi til sagens kerne.
Det der reel affødte denne lille tanke, er en artikel jeg læste for noget tid tilbage. Jeg er jo en ung mand, og til trods for disse finanskrisetider, kan jeg jo ikke undgå at tænke på fremtiden.
Mit arbejde består i, at stå ved et samlebånd og skære i rockwool. Det lyder røvsygt, men lad mig forsikre dig/jer om, at det er det også.
Men, omvendt, så er det samtidig et af de bedste jobs jeg nogensinde har haft. Lidt overlegent sagt, kan jeg vel godt påstå, at man bruger mere tid på at reflektere og filosofere end at tilegne hjernekapacitet til opgaven der ligger i at betjene en kniv, to knapper og en limpistol.
Tilbage til fremtiden.
Ofte sker der det, at jeg i en brandet - ligesom så mange andre - pludseligt befinder mig i en dyb og filosofisk samtale. Oftest kredsende omkring politologiske emner, som jeg absolut ikke har forstand på, og populær psykologi/filosofi - som jeg heller ikke har forstand på.
Dog besidder jeg, mener jeg i hvert fald selv, et nogenlunde analytisk sind og glæder mig over evnen til at kunne indsamle store mængder data, processere dem og ud fra disse, danne mig et generelt overblik.
Det er langt fra, og sjældent, korrekt, men ofte ligger ofte til grund for en lang aften der starter kl. 21 og slutter når bartenderne jager de sidste gæster ud.
Derimellem, har jeg gjort mig en særdeles interessant anskuelse. Der netop er fordret af tidligere omtalte avisartikel.
Denne artikel behandlede en rundspørge, iblandt samtlige samfundslag, uddannelser og spændte samtidigt over en bred vifte af lønninger. Det interessante var, at holdt man denne undersøgelse op imod en anden artikel (der dog behandlede det præcist samme emne) dannede der sig et pudsigt billede.
Den første artikel - den jeg omhandler hér - behandlede problematikken omkring ligestilling. De fleste, velfungerende, af os, kan vel hurtigt blive enige om at ligestilling er en god ting. Når denne udføres, behandles og respekteres korrekt - hvilket den desværre ikke altid bliver. Men det har intet med sagen at gøre hér.
Nej, problemet var, at nu hvor ligestillingen var/er begyndt at slå ind, er kvinderne ved at indtage de tungere uddannelser og generelt lå de - i systemet - højere end mændene.
Dvs. en lang række kvinder, uddanner sig bedre, tjener mere og er generelt blot en bedre arbejdskraft inden for det relevante og pågældende felt. Vi snakker generelt hér, og ikke i specifikke eksempler.
Denne tendens fordrede et problem. Nemlig kvinderne selv. Af en eller anden mystisk grund, så vælger langt størstedelen af kvinderne (vi snakker over 80 % hér), at gå efter en mand der havde mindst lige så god en uddannelse og/eller løn.
En lidt hård oversættelse kunne være: Kvinder snobber opad.
Idéen om tandlægeassistenten, sekretæren, kontormusen osv. der gifter sig med tandlægen, chefen eller lederen, holder faktisk stand. I stedet for, er det tandlægen, advokaten eller ingeniøren der gifter sig, ja... fortsat "opad".
Men, når nu en langt større del af kvinderne optager disse pladser, vil der jo - logisk set - blive lidt... tyndere i toppen. De middelgodt-uddannede mænd, det kortere uddannede mænd, ufaglærte osv. bliver ladt tilbage.
Dvs. de sociale skel er ikke forsvundet eller minimeret. Nej, snarere tværtimod, så bliver linjerne tegnet blot endnu skarpere op.
Den ufaglærte, finder sig en ufaglært. Den arbejdsløse finder sig en arbejdsløs, osv. og fremdeles.
Når nu jeg indleder med at fortælle om de lag jeg omgiver mig med, er det ikke for at give udtryk for snobberi. Nej, tværtimod. Jeg ser kvaliteter ved samtlige lag og funktioner, og synes i regelen at dette snobberi, misundelse og jantelov er dumt som bare pokker. Vi er allesammen, uden undtagelse, helt og aldeles afhængige af hinanden.
Løn og prestige, følges ikke altid ad og hænger sjældent sammen - hvilket nogle måneskins-håndværkere måske vil give mig ret i.
Holder man dette in mente, og ruller tilbage til baraftenen, retter vi ind imod problemet belyst oven for. Nemlig mine selvpinende drukture, sammen med gode venner, bekendte og andre mennesker der er så uheldige at møde mig når alkoholen sætter sit tydelige præg på min mund diarré.
Ofte, så møder jeg folk i øjenhøjde. Dvs. de er til at snakke med, og et langt stykke hen ad vejen er der heller aldrig et problem, af nogen art - såfremt jeg holder mig på måtten og ikke fortæller terrorist- og incest vittigheder.
Anywho.
Der kan gå timer, inden emner som bosted, alder, uddannelse, arbejde osv. bliver behandlet. De få gange, hvor disse emner dukker op som noget af de(t) første, sker der oftest det, at folk - på et eller andet tidspunkt - udbryder noget i retningen af: "Jamen hold da op. Jeg har aldrig tænkt på det på dén måde. Du lyder ekstremt akademisk..." - og så må jeg jo krybe til korset som det lille drop-out jeg jo nu en gang er.
Omvendt, så dukker emnet eller emnerne først op sent i samtalen, og så sker der som regel en af følgende ting:
a)
Folk får en pludselig trang til at skulle på toilettet. Et toiletbesøg der varer resten af aftenen og jeg render ikke ind i vedkommende igen.
b)
Folk ranker rykken, retter næsen op, og så skal jeg have hele den akademiske fortolkning, efterfulgt af eller indledt med en: "Jamen, lille ven...".
Uanset hvad, så kan jeg ikke undgå at føle en vis forargelse over en sådanne opførsel. Præcist hvilken del af min blotte tilstedeværelse har stødt disse mennesker, der jo fint har kunnet snakke med mig i to, tre eller flere timer, for så pludselig blot at opføre sig så overlegent af Emma Gad ville skamme sig en pukkel til?!
Jeg forstår det vitterligt ikke.
Men. Det der fordrede dette pludselige øjebliks klarsyn, kommer netop fra den næste artikel. En artikel der postulerede, at de sociale lag sjældent blander sig. "Vås!" - tænkte jeg, og tog glad i byen med en kammerat der, som jeg, er ufaglært og lever en særdeles givende og interessant tilværelse.
Som aftenen skrider frem, kan jeg ikke undgå at lægge mærke til dialog, opførsel osv. havde en markant anderledes karakter. Ja, det samme gjaldt da også mig selv.
Ugen efter, sidder jeg på en bar, sammen med en masse studerende, og lægger atter mærke til hele atmosfæren. Pludseligt, træder to tømmerlærlinge ind - eller, de 'så' i hvert fald ud til at være tømmerlærlinge - og der bliver en anelse stille.
Hele lokalet fik en tone der nærmest skreg: "Hvem er I?! Hvad vil I her?! I hører ikke til her. Fis af!" - og jeg ved ikke om de to unge mænd lagde mærke til det.
De gik stille og roligt mod baren og bestilte to Tuborg Classic, og satte sig ellers stille og roligt i en sofa, hvor de lidt senere gik i gang med et spil et-eller-andet.
Festen vendte tilbage til stemningen kort forinden de to unge herrer trådte ind, og det hele var som glemt.
Nysgerrig som jeg jo er, gik jeg hen til dem, og udspurgte dem høfligt om hvem de var og hilste dem velkommen til matriklen. De takkede pænt og bød mig at sætte mig ned. Så sagt, så gjort.
Umiddelbart efter, sidder vi i stor morskab og spiller et-eller-andet, og jeg finder ud af, at den ene læser jura og den anden bioanalytiker. Så meget for førstehåndsindtryk og menneskekendskab. Ikke desto mindre, så havde jeg en god aften i selskab med de to.
De bryder dog tidligt op, og siger tak for en god aften. Jeg returnerer til mine "akademiker"-bekendtskaber, der hurtigt går i gang med at udfritte mig om informationer. Jeg beretter lystigt, men bliver kun mødt med mistro og hån.
Jeg tager situationen op og spørger ind til hvorfor de føler en så stor ubehag over en fyr i hvide jeans, sweatshirt og en kasket? Sammenfattet kan svaret vel trækkes sammen til: "De lignede sgu ikke et par studerende..." - hvortil jeg måtte sige: "Undskyld mig? Men hvorfor skulle de være så meget anderledes end os?"
... den sidste del: "... end os?" - fremprovokerede nogle kommentarer der nok bedst beskrives som: "Du er ikke en af 'os', så dén kan du godt glemme kammerat" - hvilket sårede mig en del.
Personligt, synes jeg at det er åndssvagt, at folk ikke kan feste eller generelt hygge sig sammen. Jeg ser det også, de steder jeg har arbejdet, at der er en slags snobberi. Både op, men bestemt også ned. At ingeniøren bestemt er for god til dem på gulvet, mens dem på gulvet hader ingeniøren fordi han bruger for fine ord.
Er der en eller anden barriere der gør, at folk - på tværs af uddannelse - ikke kan eller vil snakke sammen? I så fald, hvordan skulle den defineres?
Når 'vi' tager på druk, opfører vi os jo - som jeg ser det - lige åndssvagt, uanset om vi er akademikere, håndværkere eller ufaglærte eller ej. Har vi ikke de samme økonomiske, parrelaterede eller uddannelsesrelaterede problemer?
Selvom man skulle være skoletræt, kan man vel ikke være træt af mennesker der elsker at lære. Elsker at stille spørgsmål og er generelt nysgerrige?
Vi snakker på tværs af alder, løntrin og uddannelse hér.
... og, sidst - men absolut ikke mindst - hvorfor Fanden i Helvede er kvinderne de værste til at være sådan?!
At komme ind på en uni-bar, kollegiebar eller et andet sted fyldt med akademikere. Tro mig, hvis du vil score, skal du ikke lugte af fabrik, sømpistol eller skraldemand. Du skal helst lugte af 13-taller, akademisk anerkendelse eller uddannelse.
At være belæst, vidende eller interessant er ikke godt nok, hvis ikke papirerne følger med.