Network Management/Monitor software

Software d.  23. september. 2009, skrevet af fuglsang
Vist: 503 gange.

fuglsang

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 22:00:08
Svar/Indlæg:
51/31
Jeg har gået og leget lidt med netværk på det sidste, og er nu nået til software delen. Men da det anbefalet software(af producenterne) til min switch koster over mit budget, vil jeg finde noget som enten er billegere eller er gratis, men jeg har ingen anelse om hvad jeg skal vælge.

Så hvis der var en som kunne pege i en retning, så jeg i det mindste havde et udgangspunkt, så ville det være top nice :) Links og andet ligende software er også mere end velkomne.
beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2009 22:20:23
Svar/Indlæg:
3943/44
Hvilke switche leger du med?

Og hvad er det du vil overvåge?

Overvågnings software af meget dyrt.

Jeg er selv ved at lege med forskellige open source versioner, men har endnu ikke fundet det rette.

Af forskellige tools man kan bruge:
Mrtg (gl, der er en nyere udgave med andet navn) - bruges til at logge og lave grafer over f.eks. trafik mængde på en port.

Nagios - bruges til at overvåge uptime, stabilitet og meget andet på switche og nærmest alt andet udstyr man kan have i sit netværk.

Groundworks - nagios og mrtg - og mange andre tools i en samlet løsning...

Jeg har sat nagios op på min server, og det fungere ganske godt, men det er temmeligt bøvlet at sætte op, har kikket på forskellige tools til det, men syntes faktisk det er nemmere at lave indstillinger i config filerne.

Jeg har endnu ikke haft groundworks oppe og køre, men regner med at få taget mig sammen til at sætte en server op i næste uge.

Vores nuværende overvågning består i at vores lognings system melder fejl når en af vores switche ikke svarer. (den logger data hver 4 min) - den bruger snmp til at finde ud af hvilke mac adresser der sidder bag alle vores porte.

Ud over det har vi en trap server, som logger fejl på switchene.