#14 Det med antennerne er straks noget andet. Fx bor min mor et sted hvor der næsten intet tv signal er så derfor sidder der en 2,5m lang uhf antenne oppe på taget. Hos mig er det nok med en lille standart antenne til dvb. Jeg bruger dog en hjemmelavet dipolantenne som modtager kraftigere.
Så det kommer an på hvor du bor. Men hvis du har nok signal kan du købe den antenne du linker til i #14 den er god dog skal denne have strøm fordi den er aktiv. Ellers så kan du prøve at lave en dipolantenne for næsten ingen penge.
Det du gør er at finde ud af hvilken frekvens du modtager dvb-t signalet hos dig og sætter den ind ved X i denne formel. 300:X=dipols længde i meter. Du får nu den totale længde for din dipol antenne. Denne længde skal du dele med to for at få længden på hver dipolarm.
Du tager nu og skraller et antennekabel så skærmen og inderlederen er skilt ad og lader dem gå ud til hver side som et T hvor antennekablet kommer ind for neden. Det gør at skærmen og inderlederen fungere som hver sin Dipolarm. Du klipper nu både lederen og skærmen til i længden så de hver bliver halvt så lange som du har fået fra formlen. Du kan evt bruge en pind til at holde dipolen helt lige og husk du ikke skal pille plastik/gummi/skum isoleringen af lederen da dette ikke gør nogen forskel..
Fx i kbh hvor man modtager fra gladsaxesenderen som sender boxersignal ud på 586Mhz skal hver dipolarm være 25,6cm hvilket gør den totale længde for dipolen til 50,2cm. For mig så formlen således ud: 300:586=0,512 => 0,512:2=0,256 => 100*0,256=25,6cm.
Denne antenne kunne ved test sagens også modtage signal fra det bånd som gratiskanalerne fra en anden sender end gladsaxesenderen. Dog er denne antenne mest følsom ved 586mhz og bliver mindre og mindre følsom jo længere du kommer væk fra denne frekvens.
Edit.: Vandret polarisering af signalet er normalt men vertikal polarisering bliver dog tit brugt i hjælpesendere og altid i dem der sender på samme frekvens som hovedsenderen i dit område. Derfor skal dipolantennen normalt vende vandret og kun ved modtagelse fra en sender der sender signalet med vertikal polarisering skal antennen vendes på højkant.
Ved svage signaler skal antennen vendes således mod senderen.
Sender ---> l---Dipolantenne.
Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af E2X d. 29-09-2009 01:36:40.