Hvilken Tv tuner til pc´en ?(HDTV) (opdateret)

Diverse d.  24. september. 2009, skrevet af Fearless Angel
Vist: 4503 gange.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2009 21:17:42
Svar/Indlæg:
4536/104
Hej jeg skal bruge en rimelig billig og go HDTV tuner, til pc´en .

da jeg enten smider den i et ældre PCI-E X16(1st gen) slot, eller i et mere moderne PCI-E2 X4(eller X8) slot, eller et alm PCI slot.

Jeg har tænkt mig at dette skal kunne fungere med et alm antenne stik eller ligende og så ellers gøre at pc´en kan bruges som harddisk optager + muligvis give bedrer billeder.

pt. er det lidt usikkert om det skal bruges med en shuttle med Nforce4 chipset og 2gb DDR1 ram samt en AMD64 3200+ eller ligende setup, eller om det ryger i min main comp med Core I7 og 6gb DDR3. men self skal tuneren/optageren kunne bruges til begge dele.

Shuttlen har et 7600GS Gfx, og main comp har et HD4870, så begge skulle kunne trække HD indhold.

hvad skal jeg bruge til dette. ?

og når det nye signal kommer hvis jeg ska bruge en alm eller lille antenne hvordan gør jeg så og eller er det ikke muligt eller skal der gøres noget specielt ?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 27-09-2009 01:52:40.
penol

Superbruger
Tilføjet:
24-09-2009 21:55:11
Svar/Indlæg:
570/21
Hvis du skal se andet end "free-to-air", altså DR1+2 og TV2 m.m, skal du jo nok tænke på at anskaffe et kortlæsermodul. Dette skal være BOXER godkendt, for at understøtte deres kanalpakker. Det gør heller ikke noget, at det understøtter MPEG4-standarden, da denne vil blive brugt fra 2012.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2009 22:01:48
Svar/Indlæg:
4536/104
#1 mit Tv boxer godkendt, og det er ikke hvad jeg søger.
jeg har et samsung LE40xxxxxxx (ka ikke huske model nr. men det har full HD + DVB-T og DVB-C + MPEG2 + MPEG4 tunere, det er fra samsungs 5 serie, og det eneste det ikke har er høj Hz , altså er det et 60Hz LCD tv, men det bekymrer mig ikke pt).

jeg søger pt. bare en løsning så jeg ka bruge min pc som harddisk optager til HD tv.+ nyere digital tv.

og løsningen skal så helst også bare kunne sluttes til en stue antenne eller en løs antenne der ka modtage digital tv, direkte ned til pcen/tv_tuneren.

😉

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2009 22:22:39
Svar/Indlæg:
4536/104
Jeg har pt lidt kig på disse.

http://hauppauge.se/site/produ...
(godt nok usb, men så længe det virker og kvaliteten er go så ka det vel godt bruges eller ?)

eller denne.
http://www.shg.dk/produkter/in...

ka dog ikke finde meget info på denne, og den er lidt små dyr imo.

men hvis den ka hva der ska bruges, så ville det jo være fint nok.

lagde mærke til at nogle af de tunere jeg har fundet har en lille antenne med, men ka den bruges til at fange digital tv på ? eller skal man op på taget og bruge stue antennen lige megeth hvad ?

korben

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2009 22:53:16
Svar/Indlæg:
1081/251
Jamen hvad er det du vil optage? hvor skal det HD tv komme fra? Du er jo nød til at have en decoder som kan åbne for det du vil optage. Og det har jo ikke meget at gøre med hvad dit tv kan.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2009 23:26:03
Svar/Indlæg:
4536/104
#4 a hva ?

altså jeg ved sikkert ikke det hele, da jeg ikke har sat mig ind i det så meget i nu.

men hva mener du med decoder ?

altså jeg snakker at trække kabel fra antenne på taget og så ned i pc´en.

det er da vel sådan en tv tuner fungere rigth ?

og med det nye luft Digital tv haloy, så må da det være rimeligt simpelt.

ellers forklar mig lige hva du mener #4.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2009 01:46:28
Svar/Indlæg:
3233/128
Jeg tror han mener at han bare vil kunne sende sit tvsignal ind i computeren og se/optage det. Alt det der kommer før af bokse og kortlæsere har han styr på. Altså han vil have et tvtuner kort det kan tage hd?

hvis jeg er helt forkert på den så bare se bort fra det jeg har skrevet..

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2009 03:12:40
Svar/Indlæg:
4536/104
#6 jeps lige nødaktigt.

det eneste derudover jeg nok gerne vil ha med, er en mulighed for at undgå dyre regninger på at rette på min antenne på taget.

altså hvis man ka få en tuner der ka/gør alt det #6 siger, men som eventuelt også har en digital modtager(antenne) til stuen, hvor det ville virke uden at jeg sku gi 1k+ for at få en reperatør/montør ud og rode med min tag antenne.. 😉

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Fearless Angel d. 25-09-2009 03:13:46.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2009 07:12:42
Svar/Indlæg:
1142/59
#7 hvis du har en ledig firewire port, enten via pins på bundkortet eller som IO port, så prøv at kig efter FloppyDTV/FireDTV. Jeg bruger selv FireDTV til YouSee, hvor jeg godt nok har købt DVB-C modellen, men hvor du i stedet skal kigge på DVB-T modellen. Tuneren understøtter også CAM moduler så du kan modtage krypteret indhold. Jeg vil dog anbefale at du lige søger på evt. FireDTV + Boxer på google for at se om det understøttes. Det er jeg dog ret sikker på, men jeg tror du skal bruge et andet modul end Viaccess som bruges til YouSee. Du kan dog købe det modul hos boxer.

PS: Jeg ved godt du ville bruge en PCI/PCI-E port, men det var bare et forslag da jeg selv har super gode erfaringer med de tunere. Prisen er dog lidt høj, så det er nok udenfor dit budget

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zorba d. 25-09-2009 07:13:58.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2009 09:30:26
Svar/Indlæg:
4018/217
Den info jeg har nu er at du vil have en digital tuner i computeren som køre over en alm tagantenne/stueantenne for at se og optage digitalt tv.

Nu mangler vi at vide hvilke kanaler du vil modtage på din computer?

Hvis du vil nøjes med TV 2, DR1, DR2, DR Update, DR Ramasjang, DR K, DR HD og Folketingskanalen skal du have en mpeg4 tuner der understøtter hd indhold

Hvis du vil se betalingskanaler via din alm antenne skal du have en mpeg4 tuner hvor du kan sætte et kort i så du kan afkryptere kodet tv. Her vil du kunne modtage meget federe kanaler som dog koster noget at se. Du kan se mere på www.boxertv.dk

Det er fuldkommen ligegyldigt om du har et motherfucker tv der kan modtage galaktiske tvkanaler i en uendelig opløsning med milliard billeder i sekundet så skal dit tvkort og dit mediecenter kunne understøtte dette da du ikke bruger tuneren i tv´et mere. Dit tv fungere derimod som en alm computerskærm så derfor skal dit mediecenter understøtte disse ting hvis du bruger disse ting.

Hvordan du forbinder tvtuneren til antenne og tvtuneren til computeren er nok lidt for banalt at forklare her og det sidste kommer an på hvilken tuner du vælger.

Til sidst vil jeg komme ind på at ved digitalt signal kan usbtunerne sagens bruges da disse også giver et godt billede.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 25-09-2009 09:35:43.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2009 21:02:48
Svar/Indlæg:
4018/217
Bare så du lige fik det på plads 🙂

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2009 06:20:37
Svar/Indlæg:
4536/104
#9 , ja pt. er det rigeligt med alm, DRs kanaler og tv2s alm kanaler + gerne de nye kanaler fra dr self. og ja HD indhold skal kunne modtages.

jeg ser eneligt ikke super meget tv anyways. og syntes alt andet end comedy og tv serierne fra usa + nyhederne i ny og næ , er spild af tid.

og da man ska ha store pakker ved div udbydere for at kunne modtage de fleste gode amerikanske serier, så har jeg lidt droppet den idé, da jeg ikke ser nok af det til at det ka svarer sig at smide 150-400kr efter de få ting om måneden.

jeg så jo aller helst at man bare kunne betale et lille beløb per kanal man ville kunne modtage, men sådan er det jo desværrer ikke.

sry at jeg glemte denne info fra start af.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 26-09-2009 06:22:35.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2009 16:22:13
Svar/Indlæg:
1081/251
#11 det var det jeg ville frem til i #4

Hvad er det du vil se. Hvis du bare skal se free to air TV så skal du jo bare have et kort der kan tage DVB-T ned. Meget mere er der som ikke i det. Og køb nu en som kan decode Mpeg4. Jeg forstår stadig ikke alt det information om dit tv osv. Det kommer jo 100% andet på hvad det er du vil se.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2009 23:21:43
Svar/Indlæg:
4536/104
#12 sry, men har nok ikke lige forstået at de tunere der var i tv´et ikke havde noget at sige..

som jeg vist også skrev tidligere, så syntes jeg det er lidt svært at finde rundt i hva/hvor de forskellige tunere skal side for at gøre hvad.

altså om man ska bruge en tuner i vær moderne ting, som man jo så åbenbart skal, jeg var eneligt af den tro af det hele kom an på hva tunere der sad i fjernsynet. 😉

men nvm.

digital antenne til inde i stuen, kan det fåes ?

altså en lille antenne der ka modtage det digitale signal mens antennen står ved siden af fjernsynet, eller hænger på vægen, li som man ka med det analoge. ?

Btw, har kig på disse antenner. plz gi lidt info hvis der er nogen der ka hjælpe.

http://sat-com.dk/digitale-ant...

eller.

http://sat-com.dk/digitale-ant...

eller.
http://www.proshop.dk/showprod...

men ka dog ikke se at der er MPEG4 understøttelse på nogen af dem, og understøtter de generalt full HD kanaler eller ?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 27-09-2009 01:52:21.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 02:34:04
Svar/Indlæg:
4536/104
faldt også lige over denne.

som vist heller ikk er så dyr.

fandt den i vært fald til 249kr.

http://www.kjaerulff1.com/cati...

kender bare ikke rigtigt kvalitet + hvor gode de er + div.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 01:21:25
Svar/Indlæg:
4018/217
#14 Det med antennerne er straks noget andet. Fx bor min mor et sted hvor der næsten intet tv signal er så derfor sidder der en 2,5m lang uhf antenne oppe på taget. Hos mig er det nok med en lille standart antenne til dvb. Jeg bruger dog en hjemmelavet dipolantenne som modtager kraftigere.

Så det kommer an på hvor du bor. Men hvis du har nok signal kan du købe den antenne du linker til i #14 den er god dog skal denne have strøm fordi den er aktiv. Ellers så kan du prøve at lave en dipolantenne for næsten ingen penge.

Det du gør er at finde ud af hvilken frekvens du modtager dvb-t signalet hos dig og sætter den ind ved X i denne formel. 300:X=dipols længde i meter. Du får nu den totale længde for din dipol antenne. Denne længde skal du dele med to for at få længden på hver dipolarm.
Du tager nu og skraller et antennekabel så skærmen og inderlederen er skilt ad og lader dem gå ud til hver side som et T hvor antennekablet kommer ind for neden. Det gør at skærmen og inderlederen fungere som hver sin Dipolarm. Du klipper nu både lederen og skærmen til i længden så de hver bliver halvt så lange som du har fået fra formlen. Du kan evt bruge en pind til at holde dipolen helt lige og husk du ikke skal pille plastik/gummi/skum isoleringen af lederen da dette ikke gør nogen forskel..

Fx i kbh hvor man modtager fra gladsaxesenderen som sender boxersignal ud på 586Mhz skal hver dipolarm være 25,6cm hvilket gør den totale længde for dipolen til 50,2cm. For mig så formlen således ud: 300:586=0,512 => 0,512:2=0,256 => 100*0,256=25,6cm.
Denne antenne kunne ved test sagens også modtage signal fra det bånd som gratiskanalerne fra en anden sender end gladsaxesenderen. Dog er denne antenne mest følsom ved 586mhz og bliver mindre og mindre følsom jo længere du kommer væk fra denne frekvens.

Edit.: Vandret polarisering af signalet er normalt men vertikal polarisering bliver dog tit brugt i hjælpesendere og altid i dem der sender på samme frekvens som hovedsenderen i dit område. Derfor skal dipolantennen normalt vende vandret og kun ved modtagelse fra en sender der sender signalet med vertikal polarisering skal antennen vendes på højkant.

Ved svage signaler skal antennen vendes således mod senderen.
Sender ---> l---Dipolantenne.

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af E2X d. 29-09-2009 01:36:40.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 11:10:50
Svar/Indlæg:
4536/104
#15 jeg bor inde i randers midtby.

dog ikke nede i hullet så at sige, bor på et rimeligt højt sted her. så det bør ikke gi de store problemer sådan uden viddere.

men dipolantenne blir det i vært fald ikke, det skal helst være noget der bare står inde ved siden af media centret eller tv´et.

så tror jeg finder en til 200-400kr med aktv dvb-T antenne og filthrering.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 12:01:50
Svar/Indlæg:
4018/217
Jamen så syntes jeg bare du skal have en billig antenne som du kan sætte op bag ved dit tv. Jeg skal dog sige at min dipolantenne sidder bag mit tv og er slet ikke synlig 😉

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 13:22:17
Svar/Indlæg:
4536/104
#17 jamen ka en så simpelt antenne modtage HD-TV og DVB-T signaler ?
samt filthrere div støj fra og levere super klart billede ?

og hva koster de og hvor ka de købes ?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 29-09-2009 13:23:03.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 21:03:28
Svar/Indlæg:
4018/217
Ja sagens. Ved godt at det lyder vildt men den kan sagens modtage HD-TV. Da signalet er digitalt får du altid et skarpt billede så heller ikke nogen ko på isen der.

Jeg havde antennen med over til en ven sammen med min boxer tv boks. Han kiggede bare på antennen og sage hmm hva er det for noget... Da jeg så satte boksen til blev han ret overresket over hvor godt signalet var.

Antennen er som sagt kraftigst på den frekvens den er bygget til og bliver svagere og svagere jo længere væk du kommer fra denne så støjende kilder bliver automatisk sorteret fra da disse gerne ligger ret langt væk frekvensmæssigt fra tv båndet.

Du kan ikke købe den her antenne nogen steder som sådan, du bliver selv nød til at lave den. Men så får du også en antenne der er tilpasset lige til den sender som du modtager fra.
Antennen koster ca 30 kr at lave hvis du ikke har noget antennekabel og antennestik liggende. Du skal bruge 2 m antennekabel, et antenne stik til tv´et og så følger du bare min anvisning som jeg skrev i #15

Lige til sidst så er antenne ikke så krafig som den du linker til i #14 da antennen ikke har nogen aktiv forstærker. Men tilgengæld bruger den ikke noget strøm, modtager mindre støj da den er lavet til at modtage på et smalt område, er den billig at lave og hvis der ikke er nok signal hvor du bor kan du jo bare bruge antenneledningen og stikket til en antenne du har købt 😉

Ps.: Antennen forstærker signalet med 3 db hvorimod den du linker er opgivet til en forstærkning på 20db. Jeg tror maks den forstærker med 8-9 db og så forstærker den aktive forstærker også den støj der måtte være i dit område med 8-9 db da denne er ligeglad med hvilken form for radiobølger den laver stærkere.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 29-09-2009 21:05:46.

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 00:46:39
Svar/Indlæg:
4536/104
#19 ja men der er jo indbygget støjfilther i de modtager antenner jeg havde fundet.

de sortere selv støj fra.

tror bare jeg køber en, gider ikk rigtigt rode med at lave sådan noget selv.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 10:38:50
Svar/Indlæg:
4018/217
#20 Kan fortælle dig at der støjfilter ikke virker så godt... Dem der har købt aktiv antenne kan få et problem når mobiltelefonerne får tildelt nogle frekvenser der nu er i tvbåndet til det nye LTE/4G net her om nogle år

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 14:19:57
Svar/Indlæg:
4536/104
#21 nu er det så heldigvis også kun en midlertidig løsning , da jeg regner med alligevel at få boxer eller andet dyere haloy i løbet af de næste 2-3 år, når pengede nok er til det.

her og nu er de det desværrer bare ikke.

lige pt. ska det bare være billigt + jeg kun ser ganske lidt tv.. ;)

havde tv2 haft som DR1 med online gratis at ku se tv, så havde det nok heller ikk været nødvendigt.. men tja, gider bare ikk betale licens for ingen ting. hvis du forstår hva jeg mener. og syntes ikke dr1´s hp gør licens pengende værd allene.