Netærkskabel - forskel?

Diverse d.  26. september. 2009, skrevet af JensK
Vist: 313 gange.

JensK

Superbruger
Tilføjet:
26-09-2009 13:46:05
Svar/Indlæg:
452/80
Hey folks :)

Jeg skal trække et halvlangt netærkskabel fra routeren nedenunder op på mit værelse. Kablet skal bl.a. køre udendørs noget af vejen. Jeg vil tro at kablet bliver omkring 15-20 meter, måske lidt mere. Er der nogen forskel på de kabler man køber? Det er jo en relativ lang distance, og jeg vil gerne undgå at miste for meget. Hvad skal man vælge, hvis der da er forskel?

mvh
TommyN

Overclocker
Tilføjet:
26-09-2009 14:27:33
Svar/Indlæg:
232/16
15-20 meter er ikke noget problem. Brug cat5e eller cat6 kabel, da det kan køre gigabit.
I teorien kan du godt bare bruge almindelig kabel, men jeg vil nok anbefale noget specielt kabel, når det skal være udendørs. Det kan jo blive udsat for mange ting.
Du kan finde udendørskabler her bl.a. http://www.elektronik-lavpris....

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2009 14:38:59
Svar/Indlæg:
4018/217
Brug noget skærmet cat 6 kabel. Der sker ikke så meget ved at lade alm neværkskabel ryge uden for. Jeg lage et cat5 natvarkskabel for 8-9 år siden der blev ført udvendigt i 20-25m og det virker stadig idag. Det er dog blevet malet over et par gange de gange huset er blevet malet.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2009 16:30:03
Svar/Indlæg:
4156/111
længden er ikke noget problem før du kommer op i en 95m. Så det skulle sagtens kunne lade sig gøre. Og mht ydelse så er det nok minimalt hvad du mister over LAN overførsler 😛

JensK

Superbruger
Tilføjet:
26-09-2009 17:24:30
Svar/Indlæg:
452/80
Tak for de gode svar :) jeg har dog fundet ud af at jeg faktisk får massere af signal igennem det kabel der køre nu, men af en eller anden grund køre det bare ikke særlig godt alligevel, problemet er følgende:

Jeg har et mediecenter slået til TVetsom jeg ser fodbold på. Mediecenteret har installeret en ganske alm. Windows XP. Når jeg tester forbindelsen inde hos fullrate (der er vores udbyder) får jeg omkring 12mbit fast (er på en 20mbit linje). Når jeg sætter min bærbare med Vista 64bit får jeg fast omkring 17mbit, hvilket jeg simpelthen ikke kan forstå da det er det fuldstændigt samme kabel, igennem de samme switch. Er der nogen logisk forklaring på dette?