Driver opdatering windows 7

Software d.  27. september. 2009, skrevet af kraller1992
Vist: 2648 gange.

kraller1992

Nørd
Tilføjet:
27-09-2009 09:52:01
Svar/Indlæg:
35/9
Hejsa

Jeg står og har lige installeret windows 7 på min maskin og derfor er mine drivere ikke alle installerede. Jeg søgte lidt på nettet og faldt over diverse driver update programmer, som fx. Driver Updater Pro og DriverMax, men skal man kunne downloade drivers så koster det penge, godt nok kan man med DriverMax downloade to drivers om dagen, men det tager sin tid.

Jeg vil derfor høre om der er nogen der kender et program der er gratis? eller om der er nogen der kender en anden måde at gøre det på?

Det skal siges at jeg har brugt min computerproducents (ACER) hjemmeside, men jeg har problemer med at installere nogle af de drivere og så tror jeg ikke de er helt up-to-date. Ihvertfald har jeg hentet en nyere version af min driver til bl.a. mit graffikkort.
besse

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 11:17:27
Svar/Indlæg:
1326/83
Du tager bare Vista-driverne fra acers hjemmeside og installere dem i kompatibilitets tilstand.
Hvilke drivere mangler du?

kraller1992

Nørd
Tilføjet:
27-09-2009 11:32:18
Svar/Indlæg:
35/9
Altså hvis jeg bruger den rapport som DriverMax laver, så magler jeg rimelig mange.
Men som sagt, så er de drivers jeg kan finde på ACER's hjemmeside ikke helt up-to-date, de er fra d. 3 december 2008

Men jeg kan da lige vise et link til de drivers som ikke er opdateret:
http://www.drivermax.com/drive...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af kraller1992 d. 27-09-2009 11:37:26.

xystos

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2009 12:09:16
Svar/Indlæg:
293/5
langt de flest af de drivers ville blive opdateret med en ny chipset driver... De lister alting for at få det til at se slemt ud så du køber deres software som gør noget du selv kan gøre gratis. Ikke at jeg har noget imod det, de yder en service, og der er bestemt et marked for det, men eftersom mange ting, såsom alle usb controllere, SMbus, pci express etc. Bliver opdateret med én driver så er det slet ikke så slemt.

Det er sandt at producenthjemmesider såsom acer, asus, gigabyte osv. ikke altid har de seneste drivere, men med lidt tålmodighed kan du finde dine individuelle drivere på de enkelte chipsætproducenters hjemmesider. Dvs Intel.com for dit Chipset, Realtek.com.tw for dit Lydkort, Nvidia.com for dit Grafikkort, Broadcom.com for Netværkskort etc etc. Det kræver selvfølgelig som sagt at du gider rode med det, gør du ikke det kan du jo blot benytte dig af f.eks Drivermax's software.

Nu sidder jeg selv på stationær og har ikke så mange forskellige ting, såsom modem, kortlæser, specifikke media funktioner på keyboardet såsom Wifi knapper, touchpads osv. så du kommer til at skulle rode lidt mere end mig, for at finde alle dine drivere, og nogle af dem kan du sikkert ikke finde andre steder end hos acer, hvis din bærbar har nogle specifikke funktioner som acer stiller til rådighed.

På stationær har jeg faktisk kun omkring 6 driver installationer til min pc.

Lyd, video, Chipsæt, Mus/Keyboard, ACPI Driver(windows update), Raid

Det kan selvfølgelig godt være at jeg har nogle drivere der ikke er helt up to date, men kigger ind på de forskellige hjemmesider et par gange i løbet af et kvartal for at se om der er kommet nogle nye. dvs jeg bruger 5-10 min hver anden måned eller deromkring. (grafikkort og lyd checker jeg måske lidt oftere). Men så længe in computer kører fint og jeg ikke har problemer ser jeg ikke nogen grund til at invistere i software sådan som Drivermax

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af xystos d. 27-09-2009 12:13:59.

kraller1992

Nørd
Tilføjet:
27-09-2009 12:18:09
Svar/Indlæg:
35/9
okay, du har nok ret med hensyn til at DriverMax vil have det til at se ud af mere end det er.
Grunden til jeg vil have opdateret mine drivere er, at jeg som sagt lige har installeret Windows 7 og jeg oplever sommetider at computeren fryser, hvilket jeg har mistænkt mine drivere for, men ved ikke om jeg er galt på den? 🙂

xystos

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2009 12:32:55
Svar/Indlæg:
293/5
Det lyder meget sandsynligt. Jeg ville checke chipset driveren først.

http://downloadcenter.intel.co...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af xystos d. 27-09-2009 12:37:53.

BUG

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2009 13:43:37
Svar/Indlæg:
734/69
?? windows 7 henter selv "alle" de driver den skal bruge

mus og keyboard driver har da aldrig været nødvendigt

chipset/lan/audio/gfx/skærm driver

xystos

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2009 14:05:01
Svar/Indlæg:
293/5
Nu var de drivere bare et eksempel på hvad jeg installerede til mit forbrug og ikke noget jeg sagde at kraller1992 skulle installere.

Windows 7 henter de fleste drivere, desværre ikke alle, og den holder dem ikke 100% opdaterede.
Eftersom OP udtrykte bekymring over at han ikke havde alle sine drivere opdaterede syntes jeg det var relevant at informere om hvor man så kan finde de nyeste drivere selv, nemlig på de individuelle producenthjemmesider.
Win 7 er dog blevet bedre til at holde driverne mere opdaterede end Vista, men jeg tror ikke vi kan tillade os at bedømme systemet 100% endnu da det jo officielt ikke engang er udkommet endnu, og driversupport til windows update funktionen i win7 formentlig bliver endnu bedre end den er nu.
Mht. mus kommer det jo lidt an på hvad du bruger den til 🙂 det er sandt at du kan benytte musen uden nogen form for install, men hvis du vil benytte dig af de mere avancerede egenskaber som mange mus/touchpads har, så kan det være en god ide at installere driveren. Keyboard driver til en bærbar kan være essentiel hvis du vil bruge nogle af de specialfunktioner/knapper der er på en bærbar.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af xystos d. 27-09-2009 14:06:46.

BUG

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2009 14:48:26
Svar/Indlæg:
734/69
vista har aldrig hented driver, kun alm. windows updates

og W7 opdaterer ikke driverne, men henter kun dem der mangler

xystos

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2009 15:26:38
Svar/Indlæg:
293/5
jeg har selv set at både vista og w7 har listet "nye" nvidia drivere i windows update, men eftersom jeg aldrig rigtig har brugt det til at opdatere drivere med så kan det godt være du har ret, men ved at den listede nvidia driver i vista under den automatiske process. Jeg har ikke lagt mærke til så meget andet derinde da jeg som regel bare installerer drivere fra en mappe på min hdd.

Hvis w7 ikke selv opdaterer drivere så er jeg ked af min misinformation, syntes bare jeg læste et eller andet sted at w7 ville gøre det nemmere at holde dine drivere opdaterede, og med det i bagtanke troede jeg at windows update sørgede for dette.

Det kan være at det jeg læste om, er det du kan under Enhedshåndtering, med at højreklikke på dine enheder og vælge "Opdater driversoftware".
Der får du mulighed for at checke Microsofts database. hvor tit de bliver opdaterede aner jeg ikke da jeg som sagt ikke selv bruger de funktioner i windows :D har altid været glad for selv at holde styr på drivere.

kraller1992

Nørd
Tilføjet:
27-09-2009 18:11:06
Svar/Indlæg:
35/9
Til xystos:

Det link du sendte er det til et program der finder ud af hvilke drivere min pc har brug for? 🙂

besse

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 18:33:46
Svar/Indlæg:
1326/83
#10 Hvis du mener linket i #5 så er det chipsetdriveren.

BUG

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2009 19:06:55
Svar/Indlæg:
734/69

hvis Windows 7 skulle update drivere, ville det jo kræve at den havede en funktion der afinstalleret de gamle først

hvilket ikke engang existere i værken ATI eller Nvidia`s grafik driver, eller i andre drivere for den sags skyld

kraller1992

Nørd
Tilføjet:
27-09-2009 21:10:36
Svar/Indlæg:
35/9

jamen hvordan kan du vide det er den jeg skal bruge?

BUG

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2009 21:56:37
Svar/Indlæg:
734/69
hvis nu du læste din tråd, så ville du finde ud af at Windows 7, har indbygget et sådan program i windows update -> så alt du skal gøre er at starte windows update

men der er ikke kommet chipset eller lan driver til windows 7 enu

xystos

Superbruger
Tilføjet:
27-09-2009 22:13:06
Svar/Indlæg:
293/5
Intel har lavet en samlet driver til de fleste af deres chipsæt, ligesom nvidia/ATI har gjordt det, desuden linker de selv til den driver jeg linkede til i #5, på deres hjemmeside under PM965 chipsættet som sidder i din Acer Aspire 5920

http://www.intel.com/support/c...

Edit:
Husk at afinstallere den gamle chipsæt driver fra acers hjemmeside hvis du fik den installeret, inden du installerer den nye jeg linker til. Hvis din computer stadig går kold efter installation af den nye chipsæt driver, så prøv enten at tage et screen af din enhedshåndtering, eller selv se om der er noget der ikke er installeret ordentlig, hvis ikke du ved hvordan du kommer derind er det højreklikke på computer->egenskaber->Enhedshåndtering(ude i venstre side)

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af xystos d. 27-09-2009 22:42:26.

kraller1992

Nørd
Tilføjet:
28-09-2009 20:12:50
Svar/Indlæg:
35/9
jeg tror mine drivere er fint opdaterede nu, min pc har ihvertfald kørt fint de sidste par dage.

Jeg tanker for den hurtige hjælp (som altid) 😀