Søger expert i købeloven og deffekt pc.

Diverse d.  29. september. 2009, skrevet af SkylineGTR
Vist: 1107 gange.

SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 15:38:48
Svar/Indlæg:
2011/185
hejsa

Lad mig lige sige det med det samme, jeg er ikke utilfres med SHG.dk. Deres service har været rigtig god.

og nu til sagen:

For ca. 5 måneder siden købte jeg og fik samlet min nuværende pc ved shg.dk (ganske fin firma med god service), Men den pc jeg har købt ved dem har haft nogle problemmer og nu er der problem for 3 gang med pc´en inden for 5 måneder.

1. Første problem var at min PSU blev ustabil og gjorde at min pc ikke ikke altid gad at starte op. SHG.dk målte den efter og kunne godt se at den var deffekt, så jeg fik en ny med hjem. helt fint.

2. Problem 2 var at for ca. 2 måneder siden at 2 af mine harddiske forsvandt inde fra windows 7 og bios af i tide og utide. De fandt den ene af de 2 diske deffekt og jeg fik 2 nye drev. De 2 gamle drev var fra samsung og de 2 nye jeg fik er fra Western DIgital.

3. Problem 3 som opstod i søndags. Var at 2 af mine harddiske igen forsvandt både fra bios af (denne gang er det så Western digital diskene som forsvinder) og i windows af igen og det er med de nye drev jeg fik i stedet for de gamle. Jeg har så prøvet at tage sata kablerne af og på igen samt genstartet i søndags og efter nogle timer forsvandt harddiskene igen og jeg fik denne her fejl meddelse i bios efter genstart anden gang:



Nu køre jeg så med de 2 drev afbrudt og jeg skal så nu for 3 gang op til SHG.dk og få dem til at fixe det på RMA inden for 5 måneder. Og efter som det nu er 3 gang min pc fejler, behøver jeg vil næppe sige at jeg er pisse træt af det nu og har mest af alt løst til at forlange en ny maskine nu. Også kommer jeg til mit spørgsmål:

Hvordan er det lige med købeloven og ting der har været i stykker for tredje gang nu?

Kan jeg forlange en ny pc nu eller er det stadig for tidligt og hvad siger loven generelt om sådan noget her?

Jeg spørger fordi at jeg er ikke helt sikker på de regler og fordi at jeg heller ikke vil stå som et dumt svin når jeg kommer der op og forlanger en ny pc, hvis jeg ikke kan i nu. Men nu har købt en pc til over 20000 kr. og den er nu i stykker for tredje gang som jeg ikke finder akseptablet mere :no:

Det her betyder at jeg nu også skal unvære min pc for trede gang nu :'-( , hvilket jeg faktisk ikke kan. Jeg er afhængi af min pc for at kunne udføre mine daglig dags opgaver bl.a.


Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af SkylineGTR d. 30-09-2009 16:55:24.
Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2009 15:44:55
Svar/Indlæg:
14079/622
Købeloven siger, at sælger som udgangspunkt har 2 reperationsforsøg; hvorefter køber har ret til, at ophæve købet. Dog kan der vidst være forbehold, såsom hvorvidt det er samme fejl eller ej. Umiddelbart, hvis jeg var dig, ville jeg se om jeg kunne finde lignende sager på nettet, som Forbrugerstyrelsen har været inde over. Har forbrugeren vundet i de pågældende sager, kan du jo henvise til dem, overfor SHG :yes;


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 16:06:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Købeloven stiller dig ikke ret godt i en sådanne situation. Lidt kort forklaret, kunne dine problemer jo skyldes klumper i strømmen hos dig, hvormed SHG ikke kan drages til ansvar for, blah blah blah.

Overordnet, så bruges ordet "rimeligt", og så kommer det gyldne spørgsmål: "Hvad er rimeligt?". Personligt synes jeg at den slags er noget hø, og folk efter 2. gang at have oplevet samme fejl, bør få varen ombyttet eller pengene tilbage.

Købeloven siger også, at det skal være "samme fejl". Dvs. første gang var strømforsyningen, anden gang harddisken og nu tredje gang, harddisken. Men hva' nu hvis det skyldes et defekt kabel?

Der er så mange "hvis'er" og ubekendte, at det er svært for nogen lovgivende myndighed at sige: "Sådan her skal det fungere", så derfor overlades kunden oftest til butikkens luner.

Jeg ville gøre som Emillos. Gå ind på www.forbrug.dk og se om ikke du kan finde nogle lign. sager og gå tilbage til SHG med en udskrift af et par gode eksempler. Husk, som altid, at være høflig og nede på Jorden. Der er ingen som tager en hidsigprop alt for seriøst 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 16:13:35
Svar/Indlæg:
2011/185
#1 og #2 er igang med at kigge på forbrug.dk.
og der er sager med shg.dk.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 20:46:28
Svar/Indlæg:
3065/208
Det hjælper altid lidt at hjælpe de der skal hjælpe dig, så start med at tjekke temperaturen. Jeg antager dit OS kører på 1. og 2. drev - altså i Raid-0, og at der derfor er den 3. harddisk på 1 TeraByte der failer ved boot, så du burde have adgang til dit Operativ System.

Nu er dit system lidt ovre i det ekstreme, så temperaturer etc. på bundkort (navnligt chipsættet, mere specifikt sydbroen) kan sagtens have indflydelse på om den ene harddisk "hænger" eller ej når du boot'er (det kan HDD temperaturerne selvf. også).

Tjek temperaturerne og spændingerne efter lidt gaming... Crysis eller et eller andet der får alle grafikkort under pres sammen med hele systemet... 3DMark Vantage etc.

Umiddelbart vil jeg tro, det enten er PSU'en der har problemer med at trække grafikkortene, især under boot, hvor alle enhederne starter op. Både grafikkort og harddisk kører på 12V linjen, så en ustabil strømforsyning ved boot, kan nemt gøre at skidtet hænger når der bootes pga. af svingninger på 12V linjen når der skal strøm til CPU, Grafikkort og Harddiske på samme tid ved boot.

Der udvikles en del varme fra grafikkortene, harddiskene, CPU'en osv. så der kræves godt med udluftning i kabinettet for at et så ekstremt system kører stabilt, så jeg vil anbefale dig at tjekke temperaturerne og spændingen på +12V, +5V og 3.3V, samt spændingen til CPU'en, evt. ved at lade Hardware-monitor køre i baggrunden mens du kører en 3DMark Vantage eller 3DMark 06, eller for den sags skyld Crysis eller FarCry 2 eller hvad du nu wanker til.

Lad programmet nedenfor køre imens, og tjek hvad temperaturerne er nået op på under kørslen - og TJEK hvad CPU VCore, +12V, +5V, +3.3V etc. registreres ved som minimum under kørslen.

Reglerne siger generelt +/- 5% på de respektive linjer, så hvis 12V linjen fx dropper ned under 11,6, betyder det at PSU'en ikke kan trække dit system (11,7-8 er ikke optimalt, mens fx 11,90-95 er helt normalt)

CPU Vcore og drops tror jeg ikke du skal bekymre dig for.

Hardware-Monitor: http://www.cpuid.com/download/...

Jeg kan se i din profil, at dine grafikkort ryger op på 85 grader under load. Det er ikke noget problem for kortene, men det kan nemt blive et problem for resten af systemet, hvis den varme luft fra kortene ikke kommer ud af kabinettet. Det er ikke så vigtigt, at du har 50 blæsere i dit kabinet, som det er vigtigt at du har ligeså mange indtag som udtag, altså indsugning ift. udsugning, for så har du et "airflow" 🙂

Rapporter lige tilbage mht. max/min på de forskellige spændinger og temperaturer.


totalgamer
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2009 20:57:32
Svar/Indlæg:
512/6
Vil sige det lyder mere som et defekt bundkort, nu hvor de dejlige samsung diske OG Wester Digital diske er hoppet af. Har du prøvet at skifte kabler?

Hvis de skal samle en helt ny for dig, så bed om at få delene hver for sig, så vi kan få lavet noget ordentligt cablemanagement igen. Vi kan nok lave det endnuflottere denne gang, hvis du bestiller lidt sleeving til :D

Jeg hjælper gerne gratis ligesom sidste gang :D Vi er såvidt jeg ved de 2 eneste fra Vejle herinde :P


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 23:01:07
Svar/Indlæg:
3972/242
#4 har noget der, jeg kan fortælle dig. at jeg opliver nogen gange at miste hd i windows, men det er fordi jeg oc som jeg går. men som 4 siger. er det alstå vigtigt med en ornlige psu, til at trække isære 3 gfx. måske er fejlen der. Kan dog også være mb. Prøve evt at give southbridge en tak højere volt. Kan ofte hjælp med hd.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af vanovich d. 29-09-2009 23:14:15.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 23:07:16
Svar/Indlæg:
3065/208
#6 havde jeg sku ikke tænkt på vano, men jo, det kræver da noget mere af chipsættet at drive både raid og triple-sli, så ja, giv SB og NB et eller to nøk opad. SB = ICH Core.

EDiT: Men tjek lige temperaturne før du øger dem 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gabbadoo d. 29-09-2009 23:08:02.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 11:57:52
Svar/Indlæg:
2011/185
Hmm ud fra jeres svar giver noget mening mens andet ikke gør.

Først og fremmest mit harddisk setup: jeg køre ikke raid på nogen af harddiske.

Mit HHD system er delt op sådan her:

1 WD Velociraptor: system disk
2 WD Velociraptor: Den disk bliver kun brugt til spil.
1 WD Caviar: bliver udelukkene brugt til lager disk (musik, film, billeder...osv)
2 WD caviar: backup drev til bl.a. windows Image gendannelse samt vigtige Word og Excel filer.

Min PSU:
Jeg har en 1500 Thermaltake PSU skulle den da ikke kunne laverer nok power til mit setup. Det skulle den fandeme gerne gøre.

temperaturer er fine på hele systemmet og alle harddiske har aktiv kølling og kommer aldrig over 30 grader selv på laveste fan speed.

her er temperatur efter 1 times spil i crysis målt med Hardware monitor og jeg vil da mene at mine temperaturer ikke er for høje (læg mærke til kun 2 cpu kerner aktiv og de 2 harddiske er ikke med da jeg helt har fra koblet dem:

http://hwt.dk/forumthread.aspx...


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 12:03:52
Svar/Indlæg:
3972/242
Har du prøvt at giv sb lidt mere volt? se om det hjælper. Bare fordi psu er på 1500w byteder ikke den har stabil rails.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 12:16:32
Svar/Indlæg:
2011/185
#9 nej det har jeg ikke og det skulle vel heller ikke være nødvendig. Eller hva?

Der er intet andet der køre ustabilt på pc´en hvad enten det køre overclockked eller ej. og det er først 2 måneder efter jeg fik de nye harddiske at de forsvandt (helt precis i søndags). Og ved oc har jeg ikke givet noget som helst højerer speænding end stock volt og det køre stadig. CPU render fint op til 3.6 Ghz på stock Vcore er sat manuelt til 1.2 volt i Vcore og alt andet på auto. og da harddiske forsvand i søndags kørte alt ved stock hastighed, så det er ikke på grund af oc at de forsvinder. og det sjove er at mine WD Velociraptor aldrig forsvinder. Det er altid kun de 2 andre drev som forsvinder.

Men nu får SHG.dk den op på fredag hvis alt går efter planen. Også må de altså fixe det den her gang nu.

ellers forlanger jeg penge retur hvis det sker den tredje gang også har jeg helt andre planer for pc setup.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 15:45:57
Svar/Indlæg:
3065/208
CPU render stabilt i mange ting selvom den får for lidt strøm, så jeg synes du skal se om den kan holde til 1 time OCCT. Hvis OCCT crasher, så skulle det ikke undre mig, at den får lidt for lidt strøm... så prøv med 1,25, 1,30, 1,35 osv.

OCCT: http://www.ocbase.com/perestro...

Hvis chipsættet ikke når over 65-70 grader som den kører nu, kan du sagtens prøve at give SB lidt mere strøm, og når du har 6GB RAM i maskinen, er det heller ikke nogen dårlig idé at give QPI/PLL 1,35V - det var fx nødvendigt for at få mine RAM stabile og mit system svarer jo bortset fra grafikken 😛 meget til dit.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 15:55:24
Svar/Indlæg:
2011/185
#11 CPU´en er blevet street testet med prime95 og 3Dmark vantage. alt på pc´en køre stabilt som sagt før med eller uden OC. Og harddiske forsvinder altså selv om min pc køre stock på at også. Jeg nægter at tro at at NB skal have have mere power (hvis den var grunden, skulle mine velociraptor jo vel også forsvinde. men det gør de ikke. Det er muligt at mine ram er deffekte men er ikke sikker. men jeg holder mest på at sata controlleren på bundkort er den skyldige.


colombodk
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 16:07:18
Svar/Indlæg:
826/60
1) Du bruger Windows 7. Det er ikke understøttet, og er reelt et beta-produkt. Beta betyder "ikke-færdig" og du er godt tosset at bruge et vigtigt computersystem med et ikke-færdigt beta-produkt som Windows 7. Hardwaredelene som du bruger er ikke godkendte til Windows 7, intet er, og du kan reeelt ikke brokke dig til SHG over at dit produkt ikke virker med Windows 7.
Hvis du har købt computeren med Windows Vista, og der er problemer med det styresystem og din PC, så skal det selvfølgelig laves.

2) Da problemerne med din pc ikke er det samme problem hver gang, så kan du ikke kræve købet hævet. Det er kun hvis du har samme problem tre gange, og dette ikke løses, at du kan kræve købet ophævet.

3) Der er en god risiko for at forhandleren vil afvise sagen, og med rette, når du indleverer din PC med Windows 7 på den og brokker dig over at det ikke virker.

4) Har du testet dine harddiske med testprogrammerne fra hhv. Samsung og WesternDigital og de programmer har meldt ingen fejl? Bruger du RAID-diske til dit RAID? (ikke RAID-diske viil ikke virke korrekt i RAID; den termiske rekalibrering forårsager at RAID-controlleren tror, at diskene er defekte hvorefter de smides af RAID'et)

5) Ved overclockning bortfalder din reklamationsret på bundkort, CPU og RAM.

6) Det kan være at Samsung-diskene bare crapper ud sammen med WesternDigital-diskene. Prøv at køre systemet med KUN WesternDigital diske monteret i. Samsungs firmware er noget crap.

Good luck.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 16:37:20
Svar/Indlæg:
2011/185
#13 har du læst bare det havle af hvad jeg har skrevet?

Jeg har ikke samsung drevene merer og jeg køre ikke raid på nogen af diskene. Og det er ikke Windows 7 som fucker op. Samsung drevene fald også ud fra både windows og bios med en vista install (shg.dk lavede en test med det). Og med WD Caviar diskene opblever jeg precis samme fejl nu som med samsung driskene og jeg køre tilfældig hvis med det færdige windows 7 nu (spørg mig ikke hvor jeg har det fra, kilde er classified), Men det er ikke ærhvervet på ulovlig hvis. Desuden er der nu kommet Windows 7 driver og andet til mit bundkort så problemmet er heller software fejl.

Og har du enelig selv prøvet windows 7 og se hvor stabilt det enelig er?

Det er klippe stabilt og køre langt bedre end XP og Vista. XP og Vista kan godt pakke samme når windows 7 officelt kommer den. 22 oktober.

Og du siger at intet er godkendt til windows 7. Thats bull shit, flerer og flere programmer og hardware får officelt understøttelse af windows 7 jo tætterer vi kommer på lanceringens dato.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 19:24:34
Svar/Indlæg:
3065/208
Står alle spændinger i bios angående IOH/ICH/QPI/PLL etc. på [AUTO]


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 19:51:49
Svar/Indlæg:
2011/185
#15 jeps alle spændinger står på auto og jeg køre uden oc på noget.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 30-09-2009 19:52:58.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 19:53:15
Svar/Indlæg:
8762/174
Det er set før at det er strømforsyningen som brænder harddiskene af.

Tror ikke helt på at det har noget at gøre med bundkortet.



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 20:05:15
Svar/Indlæg:
2011/185
# okay, tja mulighederne kan være mange. men som sagt den kommer op til shg.dk på fredag også må de tage sig af det.

Og tak hjælpen alle sammen.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 20:07:34
Svar/Indlæg:
8762/174
#18

Ja lad dem endelig sige dom over hvad der er galt.

Men lad dem fikse det og hvis computeren så laver lort i den igen så vil jeg bede om pengene retur


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 20:20:13
Svar/Indlæg:
2011/185
#19 Jeg har også planer om at gøre det, hvis det bliver galt igen. Og jeg kan også forlange det så. Jeg har haft ringet til forbrugerstyrelsen i dag og efter min beskrivelse siger de også at jeg kan forlange penge retur, hvis den fejler næste gang igen, med det samme. men efter som det kun er anden den samme fejl opstår kan jeg ike forlange pengene retur i nu. Så må finde mig i endnu en reperation, men hvem ved måske finder den rigtige fejl dene gang. Hvis ikke og den fejler igen, så bliver det penge retur.


totalgamer
 
Overclocker
Tilføjet:
30-09-2009 20:23:04
Svar/Indlæg:
512/6
20# Hvad skal du så have? :D

Bliver det ultra vildt igen, eller nede i det moderate? :D


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 20:40:19
Svar/Indlæg:
2011/185
#21 tja altså hvis det ender med penge retur i sidste ende, så lægger jeg ud med en moderart pc til en 4-5000 kr. og gemmer så resten af pengene samt spare noget merer op. Og når så Intels Gulftown/Core i9 CPU engang dukker skal der opgraderes til den samme med nogle af Nvidia´s nye grafikkort med GT300 chippen, men planen er at jeg nok nøjes med 2 kort denne gang, for den Gulftown CPU bliver dyr og generelt må jeg konstaterer at triple SLI simplethend er overkill til nærmest alle spil. Kun i Crysis og Crysis Warhead har jeg haft god gavn af triple SLI. Men jeg vil stadig holde mig til luft kølling og vil nok ikke overclockked den nye pc, i vært fald ikke til at starte med. Generelt så køre jeg også denne her pc ved stock frekvens. For satan core i7 920 CPU laverer jo rigelig power selv ved stock frekvens, så den gulftown kommer helt sikkert ikke til at mangle power (6 kerner og 12 tråde på 32 NM skal nok sparke fra sig). det er planen hvis penge retur. Men det kommer jo and på om shg.dk denne gang for løst problemmet med harddiskene.

Nu kan kun tiden hvise hvad det ender med.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af SkylineGTR d. 30-09-2009 20:44:54.


totalgamer
 
Overclocker
Tilføjet:
30-09-2009 21:14:29
Svar/Indlæg:
512/6
22# Okay.. Du siger bare til hvis der skal samles pc en dag :D Så skal jeg nok hjælpe dig, hvis du selvfølgelig vil have hjælp.. Men køb da et vildt kabinet til at starte med, så du ikke skal have 2 kabinetter :D evt. også psu.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2009 21:29:27
Svar/Indlæg:
2011/185
#23 god ide.


colombodk
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2009 12:09:44
Svar/Indlæg:
826/60
Har du fået lavet din computer og hvis ja, hvad var der så galt med den?


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2009 13:09:37
Svar/Indlæg:
2011/185
#25 Ja jeg har fået den lavet. Og det var arkurart samme fejl, som med samsung drevene. Der var kommet en bad sector på den ene at harddiske igen. Og der med var det den samme fejl for anden gang i træk, på et andet mærket harddisk. Jeg fik skiftet den deffekte harddisk igen.

Så nu må jeg se om 3 gang er lykkens gang. Ellers bliver det pengene retur, det har jeg taget en endelig bestemmelse for. Gider i vært fald ikke og skal køre op til shg.dk hver anden måned fordi harddiske fucker op.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 17-10-2009 13:10:00.