Acer Aspire Revo 3600 som Media Center?

Media Center d.  04. oktober. 2009, skrevet af Yipman
Vist: 2111 gange.

Yipman

Enthusiast
Tilføjet:
04-10-2009 15:32:57
Svar/Indlæg:
2/1
Overvejer at anskaffe denne men er lidt i tvivl på et punkt; kan den trække en ekstern TV-tuner?

Er der nogle der har erfaring med at tilslutte en TV-tuner som f.eks. Terratec's Cinergy HTC USB stick eller lignende til denne?

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2009 10:02:57
Svar/Indlæg:
97/21
Hvad mener du med "Kan den trække en tv-tuner"? TVtuneren i sig selv burde ikke være noget problem. Hvis du skal optage digitalt, så er der som sådan heller ikke de store krav til selve pc'en da der ikke foregår nogen decoding/encoding. Når der optages så er det som sådan bare en lagring af den digitale stream, der ændres ikke på den.

Det er først når du skal afspille at der kan være problemer. Her er det blot et spørgsmål om den rette opsætning af codecs, da Acer Revo burde kunne hardware accelerere alt video inkl. HD.

Har ikke selv erfaringer med USB-tv tunere eller Acer Revo'en, men har selv en Asrock Ion som jo er rimeligt sammenlignelig med henblik på hardware.

Dine problemer kan være at Revo'en jo er en fiks lille boks, indtil du stopper alle mulige USB enheder bagpå, samt relativt lille harddisk alt efter behov.

Yipman

Enthusiast
Tilføjet:
05-10-2009 20:43:09
Svar/Indlæg:
2/1
Hej Jonaskp,

Tak for svar.. Jeg kan se at flere af disse tunere kræver min 2 GHz processorer, og der er Revo 3600 (samt din Asrock) jo kun lige på grænsen hvis den vel at mærke overclockes til de 2,1 som jeg har set omtalt..! - Har du iøvrigt erfaring med dette på din Asrock og hvad er din generelle oplevelse på denne (og BD delen), da jeg har kigget en del på denne også?

Det kan da være at du har ret mht. optagelse fra tuneren, og så kunne jeg jo bare lade være med at se live fra denne, da problemerne nok opstår her..?

/Yip

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2009 21:10:50
Svar/Indlæg:
97/21
Mine tunere sidder ikke i Asrock'en, men derimod i min server, så det eventuelle problem har jeg ikke oplevet. Jeg kan dog ikke forestille mig hvad det er som skal kræve så voldsomt meget CPU kraft. Det må være en form for helgardering så man er sikker på at være dækket ind (ligesom når cafe'er skriver "Varm" på en kaffekop).

Jeg har overhovedet ikke overvejet at Overclocke min Asrock, da den klarer alting fint som det er. Jeg har ikke udgaven med Blu-ray drev, men har rippet mine Blu-rays til serveren og afspiller dem derfra. Det er ikke kompimeret, men lossless jeg har rippet den. Asrocken æder dem til morgenmad, og kommer sjældent over 20% CPU forbrug, grundet hardware accelerationen. Det samme gør sig gældende ved afspilning af SD (dvs. DVD, LiveTV osv.).
Det er selvfølgeligt et spørgsmål om korrekt opsætning af codecs og afspillere, men bare for at fortælle at det kan sagtens lade sig gøre at få Asrocken til at afspille alt uden problemer - og jeg forestiller mig at Acer'en har det på samme måde, da hardwaren er næsten identisk.

Sålænge du blot vil afspille video (og altså ikke køre spil) så kan jeg ikke forestille mig du løber ind i problemer. Det er som sagt blot et spørgsmål om at opsætte codecs korrekt.

OverLorD

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 07:10:37
Svar/Indlæg:
1471/40
Jeg bruger selv en Asrock Ion 330 i forbindelse med en Hauppage HVR 900 USB Tuner. Den kombination fungerer perfekt. Som #3 nævner æder ION'en alt råt

Yipman

Enthusiast
Tilføjet:
07-10-2009 17:32:31
Svar/Indlæg:
2/1
Det ender jo nok med at jeg køber en Asrock, bedre anmeldelse fåes nok ikke :yes:

Har tjekket spec. på Hauppage HVR 900, men så vidt jeg kan se understøtter den ikke MPEG-4, men kun MPEG-2, hvilket jo udelukker de nye kanaler på DR fra den 1/11. Men uanset så er der jo nok lidt af hvis man benytter en MPEG-4 tuner når det nu "fungerer perfect" hos dig (OverLorD). Har du iøvrigt erfaring med BD'en?

- Hvad med OS - XP eller..?
- Nogle preferencer ift. DDR2 SDRAM, eller har i nøjes med de 2GB den er født med?
- Nogle preferencer ift. HDMI kabel - eller er det ren "religion"?

Tak for jeres hjælp her - er lidt spæd på området...

/Yip

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2009 17:47:45
Svar/Indlæg:
97/21
Du skal ikke tænke på MPEG2/4 problematikken når vi snakker tuner til pc'ere. En DVB tuner fungerer i praksis ligesom dit netkort. Det er kun et interface imellem den digitale TVstream og din computer - der foregår ikke nogen behandling i selve tuneren.

Det er altså derfor et spørgsmål om softwaren kan klare MPEG4 og det har jeg ikke hørt om noget software endnu som ikke har været muligt.