TN vs. IPS

Diverse d.  04. oktober. 2009, skrevet af sjoestedt
Vist: 294 gange.

sjoestedt

Overclocker
Tilføjet:
04-10-2009 23:41:50
Svar/Indlæg:
504/116
Meget simpelt. Hvad er bedst i skærme, TN el. IPS paneler?
speed

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2009 23:53:37
Svar/Indlæg:
786/83
Det kommer an på, hvad du skal bruge skærmen til.

TN panelet er typisk kendetegnet ved lav produktionsomkostning og hurtig opdatering. Dog er selve billedkvaliteten ikke den bedste.

IPS panelet har bl.a. bedre betragtningsvinkler, bedre sortgengivelse og generelt bedre farver. Dog er opdateringen ikke så hurtig som hos TN panelet.

Du kan med fordel kigge på www.flatpanels.dk

Den side har en udførlig beskrivelse af fordele og ulemper ved de forskellige paneler.

/Henrik

sjoestedt

Overclocker
Tilføjet:
05-10-2009 00:42:44
Svar/Indlæg:
504/116
Jeg står og kan få en dell skærm der er IPS men bruger mest skærmen til gaming så prøver at finde ud af om jeg skal holde mig til et billigere TN skærm el. et dyrere IPS 22" skærm.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 12:59:04
Svar/Indlæg:
786/83
Hvis det er denne her du tænker på:

http://www.flatpanels.dk/test....

så vil jeg ikke tøve et sekund. Det er en meget lækker skærm.

Hvis du er hard core gamer, er det måske nok mere denne, du skal gå efter:

http://flatpanels.dk/test.php?...

/Henrik

sjoestedt

Overclocker
Tilføjet:
05-10-2009 15:11:10
Svar/Indlæg:
504/116
Tak for linkene, står med en kredit hos dell jeg skal have brændt af så kan desværre ikke hoppe på samsung skærmen.

Hvad er det der gør dell skærmen til en mindre god gaming skærm?

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2009 15:18:26
Svar/Indlæg:
2127/11
#4 Læser du overhovedet de links #3 smed til dig? Der sår forklaringen nemlig.

sjoestedt

Overclocker
Tilføjet:
05-10-2009 16:22:49
Svar/Indlæg:
504/116
#5 jo, mig der bare formulerer spørgsmålet dumt, sorry. 🤡

Det jeg var interesseret i at høre var hvor meget den, relativt, lavere responstid betyder noget for oplevelsen ift ex samsung skærmen og den T220 som jeg oprindeligt havde kig på. Er det noget man lægger mærke til?

Altså en ting er tal, en anden er den relative oplevelse.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 16:25:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Det er ret subjektivt. Hvis man "vil", kan man altid se en forskel. Jeg kan godt se lidt forskel, på responstider, men så skal den også være ret markant.

Min kammi har en skærm, med en ret så træls billedkvalitet, men den er ret 'hurtig'. I hvert fald hurtigere end min egen, og når vi spiller mod hinanden (eks. Counter-Strike), kan jeg godt se hvad han mener.

Han er ekstremt præcis, især på afstand, så derfor er han også lidt følsom over for lang responstid. Så hvis han gamer med min skærm, og jeg med hans, står jeg bedre, end hvis vi spiller med vores egen skærm, hver især.

Men igen, det er meget subjektivt. Min gamle 213T havde en responstid på over 20ms, og jow. Jeg kunne da godt "se" lidt lag i billedet, men ikke noget der generede mig.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2009 17:47:03
Svar/Indlæg:
2127/11
#6 Jeg har nogenlunde samme oplevelse som Nonig. Min sidste skærm havde en respons på 16ms, og den generede mig ikke. Da jeg så skiftede over til en Samsung 2494LW, fik jeg spat af at se på hvor sløv den var, på trods af en opgivet responstid på 5ms. Nu har jeg en Samsung 2233RZ, som den #3 linker til. Den er ej heller fejlfri, men for dælen en forbedring ift 2494'eren.

Jeg har ikke sammenlignet de to du taler om, så en konkret melding kan jeg desværre ikke komme med. Dell har vel returret ikke? Det skal de jo have, når vi taler onlinehandel. Jeg ville prøve den. Dels har Dellskærme et fandens godt ry, dels kan det snildt tænkes, at du får større glæde ud af den bedre billedkvalitet, end frustrationer over at den - formentlig - er langsommere end eksempelvis T220.

Give it a try 🙂