Kvalitets forskel på HDMI kabler?

Hyggehjørnet d.  05. oktober. 2009, skrevet af Gamer_Chres
Vist: 599 gange.

Gamer_Chres

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 14:13:34
Svar/Indlæg:
1158/321
Hej gutter.

Jeg får mig snart (imrogen) en fladskærm med HDMI indgang, og derfor skal jeg have mig et HDMI kabel.

Mit spørgsmål er så bare:

Er der forskel på kvaliteten på de forskellige producenter?

For mine forældre købte (uden først at konsultere med mig) et 2 meter langt kabel til 400 kroner, for godt to uger siden.

Dette synes jeg er sindsygt når man eks. på shg kan få et 5 meter langt kabel til under 100,-

Har haft kigget på dette kabel:http://shg.dk/p/2121689 Er det ikke fint nok?
Eller måske sådan et kabel her istedet? http://shg.dk/p/2121707

For kan se at en adapter er rimelig dyr :S http://shg.dk/p/2108002

Men hvis jeg bruger sådan en DVI til HDMI, er det så stadig lige så god kvalitet som ved sådan en adaptor?

Skal bruge det til at tilslutte min PC til min nye fladskærm, men problemet er at jeg har et Geforce 8800GT som IKKE har en HDMI udgang. Men så kan jeg jo altid købe en omformer, men hvordan får jeg så lyden over på fjernsynet? For det kører vel ikke også igennem grafikkortet når det ikke har HDMI udgang? Så findes der andre kabler jeg evt. kan bruge?

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Gamer_Chres d. 05-10-2009 14:15:44.
Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 14:25:21
Svar/Indlæg:
1704/19
Her får du svaret på dit spørgsmål 🙂

http://www.recordere.dk/indhol...

Er en stor svensk test af de billigste og op til de ret så dyre kabler 🙂

Normalt er der ikke lyd igennem DVI men ved at de bedre Radeon kort er lyddrivere i men kræver et org ati adapter (følger med kort og lyddrivere med disken) hvor lyd kører igennem to ubrugte pinde i stik.

Med nvidia mener jeg at der skal trækkes et kabel fra lydkort til grafik hvis det har HDMI(er noget usikker lige med det så du må ikke holde mig på det) men det kan ikke lade sig gøre med DVI på Nvidia.

Hvis dit tv tilfældigvis skulle ha optisk (spdif/tosink) er der muligheden at køre det den vej.

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Gylle d. 05-10-2009 14:50:14.

Mighty_Mike

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2009 14:28:06
Svar/Indlæg:
170/6
Jeg vil nok ikke anbefale et 5m HDMI kabel til under 100,-.
Indtil 5m kan du godt holde dig under 200,-, men over 5m skal du nok se på de dyrere kabler.

Har ikke selv prøvet med en DVI-HDMI converter endnu, men kan ikke forestille mig at billedet skulle lide under konverteringen.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 14:33:42
Svar/Indlæg:
4657/53
Der er ingen konverteringen mellem DVI-HDMI det går bare lige igemmen . HDMI har bare lyd med .

Gamer_Chres

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 14:54:38
Svar/Indlæg:
1158/321
#3 Jamen vil det sige at jeg så ikke får "HD" effekt ud af det som ejg ellers ville få ved køb af en adaptor + et HDMI kabel?

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 14:57:01
Svar/Indlæg:
1704/19

Billedet som går igennem DVI er det samme som går igennem HDMI begge er digitale , eneste forskel er at HDMI har lyd indbygget.

Gamer_Chres

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 15:07:34
Svar/Indlæg:
1158/321
Ah okay super, for har fundet et "Minijack til Phone" kabel som jeg bruger indtil jeg får fat i et par højttalere.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 16:02:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Som med alle andre kabler du køber i forretningen, er den eneste reelle forskel avancen. Dvs. et kabel til kr. 120,- kan sagtens koste kr. 4,- (og det er plus moms) i indkøb. Det samme gælder de dyre kabler.

Selvfølgelig kan der være lidt forskel, men tro mig. Du bliver bollet lige så meget i nummeren når du køber kabler, som når du køber tøj. Det kan godt ske, at et par gode jeans koster kr. 1.000,-

Men forskellen på de dyreste kr. 1.000,- jeans og de billige kr. 100,- jeans, kan være indkøbsprisen, der er på henholdsvis kr. 10,- og kr. 40,-

Du bestemmer selv. Som jeg ser det, er der signal igennem og ingen fejl at spotte, så tag det billige kabel. Til enhver tid.

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2009 16:38:01
Svar/Indlæg:
97/21
Enig med NoNig. Det er ret nemt at teste om du får noget ud af at købe et dyrere HDMI-kabel.

1: Køb HDMI kabel til 100kr.
2: Sæt det til skærm og computer
3: Afspil noget HD indhold med tilpas høj bitrate.

Hvis der opstår fejl på skærmbilledet, så skal du have et dyrere kabel, hvis der ikke opstår fejl, så fungerer det fint.

Da HDMI er digitalt, så kommer det enten igennem eller også kommer det ikke igennem. Der er ikke kvalitetsforskel på det digitale signal.
Den danske stil du sender som word-fil med e-mail til din skolelærer, bliver jo heller ikke til en bestseller-roman fordi du har en 1000mbit internetforbindelse.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 10:37:43
Svar/Indlæg:
1081/251
Når du går i en radio/tv butik så er det lige som at gå på MC Donalds. De skal lave mere salg på is og sodavand osv. I en radio/tv butik skal de bare sælge kabler og forsikringer og andet tilbehør til en over pris. Køb du bare et HDMI kabel til de der 100-200kr hvis du ikke kommer over 5meter. ( og ja du kan som også nemt finde et kable til den pris som er helt ok til 10 meter) Glem alt om guld stik og engle støv som får et bedre billede. Sådan et kabel har kun en funktion og det er at gøre dem i butikken glade fordi de igen kunne tage røven på en dum kunde som kommer til dem i håb om at de kan give prof. hjælp.

Måske man skulle prøve at lave nogle guld SATA kabler og så sælge dem som om at ens harddisk får med fart på med et bedre kabel.

Er der en som har 1000 SATA kabler som jeg må give noget guld maling. Og så sælge dem til 399kr pr. styk. 🤣