Det kommer slet ikke bagpå mig. Der er 2 faktorer, der primært spiller ind her:
1. CPU-begrænsning
2. Driverunderstøttelse.
Det kræver jo en helt vild CPU, at føde 4(!) HD5870, der isoleret set er pænt kraftige. Endvidere kræver det en sindssygt god driverunderstøttelse, at udnytte så mange GPU'er i CrossFire. Min erfaring siger mig, at der typisk er en god del at hente, med 2 vs. 1 GPU - selvom der altså stadig er applikationer, hvor stort set kun den ene GPU bliver udnyttet. Og så giver det sig selv, at den hhv. 3. og 4. GPU giver endnu mindre effektivitetsmæssigt. Det er lidt samme problematik med dual/tripple/quad core processore, hvor mange programmer også kun udnytter 2 kerner virkelig godt, hvor den 3. kerne ikke giver vanvittigt meget - og den 4. sjældent ret meget.
Man må håbe, at drivere og spil forbedrer sig på disse punkter - DX11 skulle i hvert fald være væsentlig bedre end DX10 til at udnytte flerkernede CPU'er. Om det samme er gældende for GPU'erne, skal jeg ikke kunne sige.