Hvordan udføres raidopsætning korrekt?

Bundkort / CPU d.  06. oktober. 2009, skrevet af TheReazepter
Vist: 425 gange.

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 11:30:50
Svar/Indlæg:
772/49
Hejsa.

Jeg går og pusler med idéen om et raid setup, men vil gerne lige have et par pointers mhs. til korrekt opsætning som sådan.

1. Skal jeg købe en selvstændig kontroller?

2. Kan jeg køre med onboard controller? (Har et asus extreme MB)

3. Hvordan opsættes det korrekt?

Hvad har jeg glemt at tænke på?

-MvH Niels TM.
TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 11:31:00
Svar/Indlæg:
772/49

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 11:38:46
Svar/Indlæg:
1704/19
Om du skal købe en controller eller ej kommer meget an på hvilke diske du skal køre med og om det er 2 diske eller flere...

Onboard controllere er idag noget bedre en i "gamle" dage og kan godt lave en fin speed på et par diske men er det SSD diske så er en god controller ikke en dum ting.

Der er mange test på nettet af Raidcontrollere og alle siger samstemmende at en billig Raid controller ikke giver bedre resultater end et godt onboard, faktisk skal du op i noget som er i prislejet 2000,- for at kunne se en forskel i det hvis det kun er speed i feks et 2 disk opsæt.

Der er ofte uenighed om hvilken størrelse stripe man skal køre med og hvilken form for data som skal flyttes, oftes står controllere på 64kb, min erfarring er dog at 128kb er bedre, men igen det er til mit forbrug 🙂

Ellers siger den guide du har fundet mere eller mindre alt der er nødvendigt for at få et fint setup 🙂

Er sjovt nok med raid men vælger man Raid0 er det ikke uden risiko for at miste alle data, så vigtige data bør ligge på en seperat disk eller en Raid0+1

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 06-10-2009 11:45:09.

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 11:38:56
Svar/Indlæg:
772/49
Ville et Raid 5 setup med 3 diske være en god idét? Jeg skal bruge det til tegneprogrammer bla. og vil gerne være forholdsvist driftssikker.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 11:47:34
Svar/Indlæg:
1704/19
Raid5 er ret så sikkert men ikke specielt hurtigt dog heller ikke langsomt 🙂 så måske ikke noget dårligt valg for netop dig 🙂

Hehe siger ikke du er langsom med det 🤣 Du ved hva jeg mener 😉

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 11:51:33
Svar/Indlæg:
772/49
#4. super.

Jeg siger tak for hjælpen.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 11:52:42
Svar/Indlæg:
4657/53
Raid 5 er noget langsom på billige controler . så er det bedre og købe en disk mere ,så man har 4 og køre raid 10 .

Så kan man godt bruge en billiger Raidcontrollere .

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 12:20:45
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 sry for at låne din tråd til et spørgsmål.

#6 hva mener du ?
jeg kender ikke så meget til raid, men er Raid 5 dårligere end raid 10 på langsomme controlere ?

hva gør man hvis man har muligheden for at benytte 4 diske af samme slags, og gerne vil ha focus på speed. sætter dem op i raid 10 og får ydelses boost + data sikkerhed eller hvordan er det nu lige at raid 10 fungere ?

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 12:31:19
Svar/Indlæg:
5750/124
#6 Jeg ved ikke lige helt hvor du har det fra, ikke at det ikke passer. Men som jeg ser det, så er begrænseren ofte, hvis ikke det er diskene, hastigheden på controlleren eller dens hastighed til resten af systemet (mængde data der kan komme til og fra controlleren). On-board er det specielt det sidste, da de ofte "kun" bruger PCI connections, altså, der kan flyttes 266mb/s 1 vej, ikke begge veje samtidigt. Dette er meget langsomt, dette kommer man ofte uden om med aftermarket controllers, da disse i dag bruger PCI-E, gerne med flere gange hastighed. Ved bare 1x hastighed, så har du så godt som dobbelt hastighed.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 12:32:55
Svar/Indlæg:
4657/53
Raid 10 har samme speed som Raid 0 med datasikkerhed .
raid 5 virker kun godt med en god HW(hardware) raidcontroler i den kostbare klasse.
2500 - 3000kr og op .

Så er det billiger og købe en disk mere og bruge en SW raidcontroler (software ).
Som er noget billiger, Det kunne være onbord eller et billiger controler kort ,til omkring 1000kr .

Raid 10 er det samme som raid 0 og raid 1 lagt sammen.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 12:46:56
Svar/Indlæg:
4657/53
Jeg tænker på hvad man får for pengene.
Man fiser ud og køber 3 diske og en controler . smider 2000kr og løber hjem og sætter det op i raid 5 .

Køre den første test og finder ud af at det ikke er ret meget hurtigere end med en disk.
og slet ikke de 2k mere værd.

Så mener jeg det er bedre og købe en disk mere og køre raid 10 ,og så kan man tåle at miste 2 diske hvis man er heldig, at det er de rigtige der går ned.
Og flere controler har automatisk gendannelse af data ,hvis en disk går ned.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 14:14:43
Svar/Indlæg:
1704/19

Enig med at der er en fart begrænsning i onboard controlleren og at den til nogle ting er uegnet og andre egnet, kommer jo meget an på hvilken hardware der bruges i det setup og opgave det Raid skal løse.

Sidder du med nogle krævende spil/aplikationer og vil ha et raid med 4+ diske og loadtider skal være minimale så er en god controller vigtig, sidder du så med en anden opgave som feks tegneprogrammer hvor der ikke er så stor transport af data i begge retninger og feks kører raid0+1 (raid10) så kan man i det fleste tilfælde få samme ydelse ud af det med en onboard (hvis det er et nyere og godt MB).

Du nævner at en onboard kører max 266MB/s så det bruger vi som udgangspunkt, man køber 3 diske af 7200-12 udgaven og deres transferspeed er hvis de kører godt omkring 80-90 MB/s og i raid0 omkring 150-170 MB/s så giver onboard ikke den store flaskehals, den tredie disk er jo et image af de to andre og slet ikke så resursekrævende som de andre (skal dog lave lidt).

Er det et større setup så kan man ikke slippe for en PCI-E controller og de udgifter det betyder, der er vi helt enige.

Vigtigt at huske at en god PCI-E controller koster kassen (i de flestes øjne) da det modsat hva du nævner er PCI-E ikke normalen ( udvalg begrænset) hvor derimod PCI er det som har det store udvalg og priser der er til at ha med at gøre. (om der såp er en gevinst i at købe en PCI er noget andet og hvilket behov man har).

Igen må jeg sige ud fra de mange controller test der er på nettet så er de billige langt fra pengene værd (forbedringer ses først fra controllere der er i prislejet 2000,- og op).

Jeg sidder selv og roder Raid0 med 2 SSD diske og en onboard controller og tweaker lidt for at se hvad jeg kan presse ud af den controller (MB Asus M3A79-T DeLuxe) og er over de 266MB/s men kun i read, når jeg er færdig med tweak smidder jeg valideringer på min profil, venter dog en pakke idag med en PCI-E x4 controller da jeg godt ved at 2 SSD kan komme langt over, nysgerrigheden om hvad en onboard kan yde er bare et must for mig at få dækket.

Tager bare tid og tid er en by i Rusland for mig lige nu så hygge kun med det når der lige er en time at gøre godt med 🙂

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 14:49:09
Svar/Indlæg:
699/41

Sæt et RAID5 array op med 4 diske på f.eks. en onboard intel controller.
Herefter hiver du et RAR-pakket DVD image ind på disken og pakker det ud til selvsamme disk.
Gør det samme med en dedikeret RAID controller med en god mængde cache.
Jeg er sikker på at du derefter vil give #6 ret i at RAID5 *er* langsomt på alt andet end en dedikeret controller.
Læsning går ok, men skrivning er en plage...