Ok, alle.
Jeg er nu officielt ved at være rundtosset af alle de tal, anmeldelser, anbefalinger og formaninger.
Godt så.
Jeg er blevet enig med mig selv om FullHD ikke er et ufravigeligt krav - det var jeg sådan set også til at begynde med. Men eftersom man jo sidder og glugger mere og mere på det, begynder marginalerne at snige sig ind under huden på en, og man tænker: "Tjoh hvorfor egentligt ikke?! 63" lyder da meget rimeligt...".
Anywho.
Hvis der nu var en plasma-opløsning der hed 1280x720, var min ro sådan set genvundet, men det er den langt fra. Som du/I jo sikkert ved, er der flg. opløsninger (og sikkert flere til):
1024x720
1024x768
1024x1024
1366x768
Og modsat, er der jo FullHD som er 1920x1080 - det er jo ret ligetil.
Nå. Sagen er så den, at jeg har været ude og kigge lidt på de forsk. TV, og selvfølgelig, så er opløsning ikke alt. Faktisk har jeg set flere "720p" plasma-skærme, der leverede et flottere billede end deres 1080p modstykker.
Igen, det kommer ikke som den store overraskelse.
Problemet opstår, for mig, når jeg skal vurdere om hvorvidt det skal være et 1024x768 TV vs. what-ever andet, og om jeg vil kunne bemærke forskellen?
Jeg kommer ikke til at skulle bruge det til SD/low-def, på noget tidspunkt. Alt mit kildemateriale vil, som minimum, være på 720p (i form af konsolspil eller film).
Så er der alt det der 1.5x pixelering af billedet, såfremt man kører med 720p på en 1080p skærm, og omvendt.
... pyha, jeg får jo næsten hovedpine af alt det her.
Bottom line. Nu stiller jeg nok universets dummeste spørgsmål, men det er rettet imod konsol-folket og hjemmebiograf-gængerne.
Hvordan vil - de "gængse" - plasma TV håndtere flg. scenarier, og er der nogen nævneværdig forskel?
720p materiale, afspillet på en 1080p skærm.
1080p materiale, afspillet på en 720p skærm.
Kontra, alle de andre opløsninger?
Det giver absolut ikke mening i mit hoved, og jeg har ikke kunnet finde noget der giver mig et definitivt svar. Alle spørgsmål (og svar) går på 1080p vs. 720p problematikken, men det er jo slet ikke dét det hele handler om.
Det handler om, hvorvidt der vil være (synlig og markant) forskel på 720p og 1080p, når det bliver afviklet på en... ikke "native 720p/1080p" skærm?!
Fuck, det er jo en tabt sag på forhånd :'-( 🤡
Nåja. Og så vil jeg da lige nævne, at jeg kiggede på det anbefalede Panasonic (eller, jeg kiggede på deanbefalede Panasonic) og ja. De har et flot billede. Men ikke markant bedre end de LG'ere jeg ditto har haft kig på.
Så, lad mig lige forsøge mig med en sidste krampetrækning:
LG's plasma-lineup går fra opløsningen 1024x768 og op til 1920x1080. Selvsagt, vil 1080p blive afviklet med 1:1 pixel, på FullHD modellerne. Men hvordan håndterer de af TV'ene med lavere opløsning, afspilning af 1080p/720p?