NVIDIA stopper chipsætudvikling

Litteratur d.  09. oktober. 2009, skrevet af WinterSilence
Vist: 1316 gange.

WinterSilence

Overclocker
Tilføjet:
09-10-2009 19:25:50
Svar/Indlæg:
499/175
NVIDIA har besluttet, at stoppe med at udvikle chipsæt indtil videre...

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 19:47:36
Svar/Indlæg:
2885/268
Sygt og synd for nvidia

hvorfor er der aldrig nogen som sagsøger intel så voldsomt at de må sælge bixen ??..

jeg mener bare at det er jo ikke ligefrem første gang man høre intel lave ged i det for andre :no:

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 19:50:12
Svar/Indlæg:
8762/174

Intel har bare flere penge at gøre godt med lige på det område.

Desuden var deres chipset godt nok heller ikke ligefrem de bedste imo..

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 19:53:04
Svar/Indlæg:
2885/268

måske ikke

men hvis nvidia stopper så er der jo en konkurent mindre

og dette kommer til at gå ud over os forbruger

da intel og AMD så kan sætte priserne en smule højer for deres chipset

Mvh Dennis

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 20:01:59
Svar/Indlæg:
8762/174

Jeg tror næppe du kommer til at se priserne stige på de andre chipset.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
09-10-2009 20:07:51
Svar/Indlæg:
5039/109
#2, du glemmer vidst nForce 2, 3 og 4.

Det er lidt synd, da der måske ikke bliver konkurreret så meget på features.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MazdaMadsen d. 09-10-2009 20:09:31.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 20:36:30
Svar/Indlæg:
3065/208
Intel's søgsmål mod Nvidia har fået Nvidia til at indstille produktionen af chipsets indtil sagen er afgjort.

EDIT:

En smule tankespind over Intel's søgsmål, får mig til at tro, at Intel's afskærmning af Nvidia mht. til Nvidia's ret til at producere chipsets til i7 platformen, er et forsøg på at afholde Nvidia fra at være konkurrencedygtige, mens Intel skummer fløden. Nvidia vil formentlig vinde søgsmålet, men erstatningen til Nvidia og bøden for ikke at overholde aftalen med Nvidia, vil være langt mindre end Nvidia's tab.

EDIT: http://techpulse360.com/2009/0...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af gabbadoo d. 09-10-2009 20:45:35.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 20:49:56
Svar/Indlæg:
3065/208
Noget helt andet er, at Nvidia jo ikke er forpligtet til, ikke at producere integrerede chipsets med grafik, som er kompatible med Intel's i5 og i7 CPU'er, men de er (tror jeg) nødt til at finde på et andet navn til bussen der skal snakke med Intel's CPU'er...

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af gabbadoo d. 09-10-2009 21:07:31.

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 21:15:53
Svar/Indlæg:
3162/326
Kilde (tomshardware): http://kortlink.dk/tomshardwar...

This week there were reports that Nvidia would be dropping out of the chipset business. Nvidia responded with the following:

"We've received a number of inquiries recently about NVIDIA's chipset (MCP) business. We'd like to set the record straight on current and future NVIDIA chipset activity.

On Intel platforms, the NVIDIA GeForce 9400M/ION brands have enjoyed significant sales, as well as critical success. Customers including Apple, Dell, HP, Lenovo, Samsung, Acer, ASUS and others are continuing to incorporate GeForce 9400M and ION products in their current designs. There are many customers that have plans to use ION or GeForce 9400M chipsets for upcoming designs, as well.

On AMD platforms, we continue to sell a higher quantity of chipsets than AMD itself. MCP61-based platforms continue to be extremely well positioned in the entry CPU segments where AMD CPUs are most competitive vs. Intel

We will continue to innovate integrated solutions for Intel's FSB architecture. We firmly believe that this market has a long healthy life ahead. But because of Intel's improper claims to customers and the market that we aren't licensed to the new DMI bus and its unfair business tactics, it is effectively impossible for us to market chipsets for future CPUs. So, until we resolve this matter in court next year, we'll postpone further chipset investments for Intel DMI CPUs.

Despite Intel's actions, we have innovative products that we are excited to introduce to the market in the months ahead. We know these products will bring with them some amazing breakthroughs that will surprise the industry, just as GeForce 9400M and ION have shaken up the industry this year.

We expect our MCP business for both Intel and AMD to be strong well into the future."

EDIT: Opsumering på dansk af Nvidia's udtalelse:

"Vi vil gerne sætte tingene på plads omkring nuværende og kommende AMD chipsæt"

Apple, Dell, HP, Lenovo, Samsung, Acer, ASUS og andre store firmaer vil fortsat implementere ION / GeForce 9400M på deres produkter"

"På AMD platforme vil vi fortsat sælge flere chipsæt end AMD selv"

"Vi vil fortsat udvilke på integrerede løsninger til Intel's FSB-arkitektur"

"Indtil sagen kan blive afgjort ved retten til næste år, vil fortsatte investeringer i chipsæt for Intel CPU'er sættes på stand-by"

"Vi forventer vores chipsæt business for både Intel og AMD vil være stærk ud i fremtiden"

Mvh. Mads 🙂

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Mads321 d. 09-10-2009 21:28:44.

BlackGoat

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2009 21:16:14
Svar/Indlæg:
57/25
Nu skal jeg lige være med.

Chipsets er Kun vedr. Bundkort's ikke?
Deres Grafikkort produktion/udvikling køre stadig videre ikke?

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 21:18:37
Svar/Indlæg:
3162/326

Ingen panik. Det er kun deres nforce chipsæt til Intel bundkort der er gået på stand-by pga. Intel der ikke vil samarbejde længere. Derfor skal sagen i retten inden de kan fortsætte.

Mvh. Mads 🙂

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 21:19:15
Svar/Indlæg:
2885/268

gider du oversætte det til dansk ??....

Mvh Dennis

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 21:21:31
Svar/Indlæg:
3065/208
#9 Jo da 🙂

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 21:29:22
Svar/Indlæg:
3162/326

Har oversat hovedpunkterne til dansk i #8

Mvh. Mads 🙂

(FIH)

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 21:41:54
Svar/Indlæg:
2687/71
#10 nvidia laver heller ikke flere chipset til AMD efter 2010 http://www.fudzilla.com/conten...

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 21:55:03
Svar/Indlæg:
3065/208
#14 Kommer det ikke an på hvad AMD har af planer for deres næste generation af CPU'er?

For at citere hvad #14 linker til:

"No point

It is not only that Nvidia canceled its DMI chipset projects and won't have its Lynnfield, Nehalem refresh chipset, it doesn't want even to make a new AMD chipset.

Mr. Drew Henry has explained us that since AMD's CPU business is doing so badly and since its market shrunk so much, it is simply not economically viable for Nvidia to continue developing chipsets for AMD. They simply cannot make enough money.

Nvidia will continue making ION chipsets and Ion 2 is well under development as there is a lot of financial sense for Nvidia as they can make good buck on this chipset. The only obstacle is Intel who doesn't want this chipset around, but Nvidia has decided to fight Intel on this one, and has HP and Lenovo supporting ION in its netbooks.

As for AMD, 2010 will be a tough year for selling their own CPUs."

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gabbadoo d. 09-10-2009 21:56:21.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 22:05:51
Svar/Indlæg:
2885/268
#13 Tusin tak 🙂

Gider du oversætte ???.... det du har skrevet ??...

Mvh Dennis

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 22:07:29
Svar/Indlæg:
3065/208
"Intet punkt

Det er ikke kun, at Nvidia aflyst sin DMI chipset projekter og vil ikke have sin Lynnfield, Nehalem opdatere chipsæt, den ønsker ikke selv at lave en ny AMD chipset.

Mr. Drew Henry har forklaret os, at da AMD's CPU virksomhed gør så dårligt, og da dens marked skrumpet så meget, det er simpelthen ikke rentabelt for Nvidia at fortsætte udviklingen af chipsæt til AMD. De kan simpelthen ikke nok penge.

Nvidia vil fortsætte med at ION chipsæt og Ion 2 er godt under udvikling, da der er meget økonomisk mening for Nvidia, som de kan gøre god sorteper på dette chipsæt. Den eneste hindring er Intel, der ikke ønsker dette chipsæt rundt, men Nvidia har besluttet at kæmpe Intel på denne ene, og har HP og Lenovo støtte ION i sin netbooks.

Som for AMD, vil 2010 være et hårdt år for at sælge deres egne CPU'er."

Hurtigt nok?

Det er sku et sødt sprog, det der google-dansk

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gabbadoo d. 09-10-2009 22:08:37.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 22:12:13
Svar/Indlæg:
3065/208
"Mitään järkeä

Se ei ole vain siitä, että Nvidia peruutettu sen DMI piirisarja hankkeita ja ei ole sen Lynnfield, Nehalem päivittää piirisarja, se ei halua edes tehdä uuden AMD-piirisarja.

Mr. Drew Henry selitti meille, että sillä AMD: n prosessorin toiminta on näin huonosti ja koska sen markkinaosuus pienentyneet niin paljon, että ei yksinkertaisesti ole taloudellisesti kannattavaa Nvidia edelleen kehittämään piirisarjoja AMD. He eivät yksinkertaisesti pysty tekemään tarpeeksi rahaa.

Nvidia jatkossakin tehdä ION piirisarjoja ja Ion 2 on hyvässä kehitys on paljon taloudellista järkeä Nvidia, koska ne voivat tehdä hyviä Buck tätä piirisarjaa. Ainoa este on Intel, joka ei halua tätä piirisarjaa ympärillä, mutta Nvidia on päättänyt taistella Intel tässä, ja on HP ja Lenovo tukea ION sen netbooks.

Kuten AMD 2010 on vaikea vuosi myydä omia suorittimia."

(det er finsk)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gabbadoo d. 09-10-2009 22:12:36.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 22:16:18
Svar/Indlæg:
2885/268

er sku bange for at jeg ikke helt forstår hehe

jeg syndes der er for mange steder hvor der er sat forkerte ord ind som gør det svært at forstå

derfor hader jeg google-Dansk

Jeg håber ikke at det er for meget at bede dig om at ratte det lidt til så det bliver nemre at forstå.

Jeg forstår godt hvis du ikke ville, 🙂 jeg kan jo kun håbe da jeg også ønsker at gøre del i denne viden

Mvh Dennis

ps Nu håber jeg ikke mit inlæg bliver alt for u,forståeligt 🙂

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 22:40:48
Svar/Indlæg:
3065/208

Jeg citerer:

"Je comprends que vous ne serait pas, je ne peux qu'espérer, quand je veux aussi faire partie de cette connaissance."

Jo da:

"Det er ikke kun det, at Nvidia har aflyst dets DMI chipsæt projekter og ikke kommer med noget Lynnfield, Nehalem "refresh" chipsæt (ny revision), Nvidia gider ikke engang lave et nyt AMD chipsæt.

Hr. Drew Henry forklarer os, at siden AMD's CPU-forretninger gør det så ringe og siden dets marked er krympet så meget, er det simpelthen ikke økonomisk levedygtigt for Nvidia at fortsætte udviklingen af chipset's for AMD. De (nvidia) kan ikke lave (tjene) nok penge.

Nvidia vil fortsætte med at lave ION chipsæt, og ION 2 er godt undervejs - i og med der er godt med finansiel mening i det for Nvidia, da de kan tjene en god skilling på dette chipsæt. Den eneste forhindring er Intel, som ikke ønsker dette chipsæt på markedet, men Nvidia har besluttet at bekæmpe Intel på dén - og (Nvidia) har HP og Lenovo til at understøtte ION i deres netbooks.

For så vidt det vedrører AMD, vil det i 2010 blive hårdt for AMD at sælge deres egne CPU'er."

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 22:54:11
Svar/Indlæg:
2885/268

jeg ville lige høre om jeg har forstået denne her rigtigt

-----------------------------------------------------------------------------------
Hr. Drew Henry forklarer os, at siden AMD's CPU-forretninger gør det så ringe og siden dets marked er krympet så meget, er det simpelthen ikke økonomisk levedygtigt for Nvidia at fortsætte udviklingen af chipset's for AMD. De (nvidia) kan ikke lave (tjene) nok penge.
----------------------------------------------------------------------------------------

står de og siger at amd`s cpu`r er for ringe ??
at de simpelthen ikke er gode nok ??...

for så ville jeg da gerne lige høre hvad jeg er gået klip af ??
hvad jeg ved af så gøre AMD PH2 det temmeligt godt

men selvfølelig så har nvidia været så fattig at de ikke har haft råd til at købe en ny amd cpu 🙂 og derfor stadig sider med en gammel xp2200+ prossor 🙂 (det gas )

Mvh Dennis

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 22:58:17
Svar/Indlæg:
3065/208

Artiklen ( http://www.fudzilla.com/conten... ) er så veldokumenteret, som det faktum at min mor der verdens mest magtfulde kvinde...

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 23:01:31
Svar/Indlæg:
2885/268

skulle den forstås at man ikke skal tage den hjemmeside seriøs ??...
pt kender jeg den ikke

pt kender jeg ikke alle de der engelske sider derfor holder jeg mig gladeligt til her hos HWT.dk

Mvh Dennis

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 23:11:41
Svar/Indlæg:
3065/208

Ofte har fudzilla ret når der spåes om visse firmaers fremtidsplaner og nye teknologier som fx specifikationer omkring antallet af shaders på næste topkort fra Nvidia, men de har også ramt forkert. Deres niveau af troværdighed ligger omtrent på samme niveau som deres kildeangivelser, og fudzilla er vel tæt på det hardware-rygte-site på nettet, som oftest bruger vendingen "ifølge vores kilder".

Ærligt talt er det naivt at tro at Nvidia ikke vil producere chipsets til AMD's arkitektur efter 2010, for hvor fanden er det at se, hvad AMD's næste skridt inden for CPU- og chipsætudvikling er?

Fudzilla's artikel kan nemt være en alment åbenlys analyse af Nvidia's skæbne, hvis AMD ikke snart kommer med performance-svar til Intel. Men fudzilla når jo ikke almene menneskers realitetssans, når det kommer til underbyggelsen af deres påstande.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 23:16:50
Svar/Indlæg:
2885/268
haha lol okey hehe

jeg ved ikke om intel har fundet nogen løsning på det problem som de har eller havdede

der er førhen blivet nævnt at AMD var bedre til at fodre grafik kortet end intel er og hvis de stadig er det så ser jeg amd for at være det bedste valg når vi snakker Gamer maskiner

og intel`s i7 er nogle cpu`r som burde sælges som server cpu`r

men som sagt så ved jeg ikke om intel har fået rattet op på netop det problem

Mvh Dennis

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 00:15:52
Svar/Indlæg:
1643/172
Efter siges skulle ION 2 være kompatibel med både Via CPU'er og Intel CPU'er, som deres nuværende ION chipset supporter. Så det bliver spændene at se om Via netbooks med Via Nano eller Via C7 Cpu'er kommer til at slå igennem med ION 2 chipset på sig.

Hvad angår chipset til AMD så skyldes dette måske mere fordi deres nuværende linje af chipset ikke kan konkurrer med AMD's egne chipset hvad angår onboard GFX power og mediacenter funktioner. Deres nuværende 980i chipset er bare et rebrand af 780i chipsettet. Personligt tror jeg at chipset til AMD platform frem for Intel FSB platform er billiger at udvikle. Da man ikke skal tage højde for ram controlleren i et chipset til AMD, men dette skal man tage højde for på en FSB platform da man selv skal udvikle en ram controller der virker med så mange ram typer som muligt. F.eks. virker Nvidia's nuværende 9300 chipset ikke med CL4 eller CL3 ram. Den eneste ram type Nvidia 9300 supporter er CL5 og ud over dette så har Nvidia slået ram prefetch fra i deres driver til windows for at give bedre ram support på bekostning af dårligere ram latency.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 00:30:52
Svar/Indlæg:
3065/208

Nvidia's nuværende AM2/AM3 løsninger med integreret grafik, kan nemt konkurrere med AMD's?

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 07:14:18
Svar/Indlæg:
6531/410
ja nøj hvor er det synd for nvidia ........... nej det er squ ikke, de er jo selv de første til at lukke forat andre kan udnytte deres gfx kort fuldt ud.

først lukker de for brug af sli på bundkort der ikke har en totalt ligegyldig nvidia chip.

derefter mener de at hvis man har et nvidia kort man vil bruge til pysix så skal ens hoved kort også være nvidia.

så når intel smækker døren er det måske mere pga nvidias måde at være på end noget andet.

nvidia kunne sælge flere gfx kort hvis de lod folk selv bestemme.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DEVIL_DK d. 10-10-2009 07:32:39.

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 07:54:13
Svar/Indlæg:
1915/57
HØRT!!

angloamerikansk

Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 08:50:54
Svar/Indlæg:
978/160
#28 HØRT 😐

kedde2007

Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 12:59:03
Svar/Indlæg:
704/19
#0 fantastisk nyhed 🤣
endnu end grund til at NVidia sucks.
Mit gamle n680i bundkort var satme noget af en brøler, havde det til rma 3 gange og hver gang fik jeg et nyt. til sidst fik jeg pengene tilbage igen...
kortet kunne heller ikke oc's og damn det var noget lort...
men super god nyhed immo.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2009 22:53:54
Svar/Indlæg:
3065/208

Nvidia har sku' altid været gode til at lave chipsæt. Intel har altid været de bedste til at lave chipsæt til deres egne CPU'er, men de har jo trods alt aldrig prøvet at lave chipsæt som Nvidia har, til både AMD CPU'er og Intel CPU'er, samtidigt med de har lavet grafikkort og implementeret dem i chipsættet. Jeg tror at Intel med Core2, havde en mere avanceret procesteknologi på chipsæt-fronten, hvilket var hvad der gjorde det muligt for os OC'ere, at anbefale Intel's chipsets frem for alt andet.

Nvidia lavede kanon-chipsæts fra og med Nforce2 til AMD's s462 CPU'er til AMD med socket 939 A64 havde CPU-tronen. At Nvidia havde så stor succes, skyldes jo også folk som DFI, som var ekstremister mht. at implementere brugerstyring på BIOS-niveau, hvilket virkeligt gav entusiaster en god portion indflydelse på deres performance... navnligt ram-timings samt styring af stort set alle frekvenser og spændinger, men også NB-dividers etc. Alt var stort set muligt med Nvidia's Nforce4 chipsæt... bortset fra Crossfire.

Det er selvfølgelig ikke kun DFI der skal takkes for BIOS-features, men de er klart pionérer på BIOS fronten - og både Gigabyte og Asus har taget ved lære af DFI's bios'er. Intet af det havde dog været muligt uden Nvidia's super-tweakable chipsæt. Intel har med Core2 klart taget ved lære af Nvidia, DFI.. ASUS og Gigabyte, når det kommer til chipsæt- og BIOS-design, og nu skummer de fløden, mens de kræver monopol på både CPU-, chipsæt- og grafik-fronten med Larrabee, QPI og DMI... og det latterlige søgsmål, som blot forhindrer Nvidia i at konkurrere med X58 - og Nvidia burde paragrafmæssigt få medhold i sagen.

Efter Intel så har triumferet på CPU-fronten med Core2 og Intel's chipsæt, som var Nvidia's overlegne - både P35 og P45 over for 680i og 780i, mens Nforce 790i var et sandt mesterværk, der trods udelukkende DDR3 understøttelse fint kunne hamle op med både P35 og P45 - har Intel nærmest monopollignende tilstande på chipsæt-fronten, så Nvidia og AMD kan konkurrere hinanden ud af banen, alt imens vi venter på Larrabee, der er Intel's forsøg på at begive sig ind på markedet for grafikkort integreret i CPU'en. At Larrabee så kommer med 16 cores, bliver vel nok en hæmsko at få udnyttet softwaremæssigt, så måske vil Larrabee være en fremragende kontor-PC og konsolmaskine, der klart vil være skalérbar, men de programmérbare cores i Larrabee, vil ved lanceringen ikke være teknologisk overlegne til grafik ift. OpenCL og PixelModel 5 som begge (er) vil være implementerede i ATI's Radeon 5000-serie og Nvidia's kommende GT300 GPU'er.

X58 er et lækkert chipsæt, som ingen kan stille sig ved siden af mht. ydelse og funktionalitet, og Larrabee er da "interessant", men Phenom II, AMD/ATI's NB790/SB750 samt Nvidia's Nforce 790i er meget konkurrencedygtige mht. til udnyttelsen af hhv. Phenom II og Core 2. Det skal så ovenikøbet nævnes at Nforce 790i chipsættet, havde både SATA2 + RAID, Dual Gigabit-Lan, mens det istedet for X58's "kun" 40 PCIe 2.0 lanes, også havde hele 60 PCIe 2.0 lanes. Det kom desværre lidt sent, og var også for dyrt, når der samtidigt skulle købes DDR3 RAM mens Nehalem var om hjørnet.

For ikke at komme ind på Nvidia's chipsæt til Atom, er der da stadig tilbage at diskutere Crossfire på Nvidia chipsæt og SLI på AMD chipsæt, men jeg kan nu stadig kun se Nvidia og AMD prøve på at holde sig ovenvande, mens Intel tromler igennem med ligegyldige trademarks på teknologier som DMI og QPI - vel og mærket teknologier der sagtens kan vades direkte udenom af både AMD og Nvidia.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
15-10-2009 11:46:48
Svar/Indlæg:
15982/637
#28: Ikke enig overhovedet.

Jeg har haft mange nForce boarde og de var fandme goe.

Nå men så er det jo endelig dødstødet til ordentlig SLi support i stedet for det Intel wanna-be SLi crap hvor lanes kører uregelmæssigt (X58 og P55) - eller data overførselen sker mere ujævnt imo.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 15-10-2009 11:49:23.