kriminel lavalder

Hyggehjørnet d.  10. oktober. 2009, skrevet af gabbadoo
Vist: 630 gange.

gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 14:51:42
Svar/Indlæg:
3065/208
April 2009, Henriette Kjær om nedsættelse af den kriminelle strafalder:

"Børn er altså børn, og det er de fra de er 12 til 15 år."

🤣

Hun var og er stadig politisk ordfører for det konservative folkeparti.


Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af gabbadoo d. 10-10-2009 14:59:48.
MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 15:03:17
Svar/Indlæg:
3907/73
Og hvad så?


Sir
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 15:05:15
Svar/Indlæg:
2872/90
#0 Er man så baby fra 0-12år 😀


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
10-10-2009 15:05:39
Svar/Indlæg:
14079/622
🤡


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 15:19:59
Svar/Indlæg:
3065/208
#1 De Konservative har tilsyneladende ikke en holdning til det nuværende forslag om en sænkning af den kriminelle lavalder til 14 år. Først nu når DF stiller det som et krav for at indgå i finanslovsforliget, tager K en kovending, og se så Brian Mikkelsen:

"
"For mig betyder den kriminelle lavalder ikke så meget. Rapporten viser, at det vigtige er at sætte tidligt ind. Langt tidligere end både 12 og 15 år" siger Brian Mikkelsen, der slår fast, at en række af konklusionerne vil kunne findes i regeringens kommende udspil om ungdomskriminalitet."
"

http://politiken.dk/politik/ar...

Komissionens undersøgelse anbefaler IKKE en sænkning, men alligevel anbefaler nu både Venstre, De Konservative og DF en sænkning.

Brian Mikkelsen:

"Vi har truffet en politisk beslutning, og den (kriminelle lavalder, red.) kommer til at være på 14 år. Det er det rigtige efter, at vi virkelig har vurderet det og overvejet det i den samlede pakke"

http://politiken.dk/politik/ar...

Stik imod undersøgelseskomissionens ambefalinger, og stik imod meningsmålingerne om emnet:

"Kun hver femte af de konservatives vælgere siger ja til at sænke den kriminelle lavalder fra 15 til 14 år. "

http://politiken.dk/politik/ar...


Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 16:47:38
Svar/Indlæg:
6181/270
Sæt dog den kriminale lavalder ned til 0 år når de nu alligevel er igang med at justere den. 🤡


FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 16:59:49
Svar/Indlæg:
4156/111
Lav et børnefængsel på vejrø, og lad dem lave det dobbelte antal lektier, så skal i se børn der ikke laver kriminalitet! 😎


MadsH
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 17:06:54
Svar/Indlæg:
1915/57
#4 det sjoveste er da at den nuværende regering snart har nedsat et utal af kommisioner og ekspert udvalg,men har ikke fulgt rådende fra en eneste af dem endnu. Var der nogen der sagde spild af penge 🙂


harslev
 
Enthusiast
Tilføjet:
10-10-2009 17:07:28
Svar/Indlæg:
22/5
#5 helt sikkert 😛


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
10-10-2009 17:08:15
Svar/Indlæg:
5363/442
Flot kegler - lad endelig være med at lytte til eksperterne, de ved jo alligevel ikke hvad de snakker om.. Jesus christ, er der ikke snart valg..


cineman
 
Superbruger
Tilføjet:
10-10-2009 17:34:32
Svar/Indlæg:
1297/50
Folk der laver hærværk eller andet shit, skal betale igennem straf arbejde så kan de satme lære hvad det vil sige at ridse en bil, smadre en rude o.s.v.
Et par dage i fænglset er næppe en straf i forhold til den stakkels mand kone der skal betale fra 4000 kr op efter, alt efter hvad de lømler har ødelagt for.
Man skal måske heller straffe forældrene når vi er nede i den alder. Det sq dem som svigter. Unge er jo efterladt til sig selv i dagens dk.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 18:20:15
Svar/Indlæg:
7765/230
#9
Yes et valg så hurtigt som muligt....Skulle gerne udmunde i at den siddende regering bliver siddende. :yes:
Det hjælper nada at kalde hardcore 14 årige kriminelle ind til rundbord snak, sikkert heller ik at smide dem i spjældet...Men så er de da væk så længe, så fint nok med mig.


#12
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 18:29:20
Svar/Indlæg:
4657/53
I kan da bare se DR update , hvor Helle og Willy vil til og opdrage ungerne heh.

Om den skal være 12 eller 14 år ,skal jeg ikke sige hvad der er bedst.

Men det skal være sådan at når ungerne laver lort , så skal der falde en hammer ned de kan mærke, det hjælper ikke og straffe forældrene.
Da de ikke kan styre deres unge før så kan de heller ikke efter at ungen har lavet noget.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
10-10-2009 19:13:13
Svar/Indlæg:
7881/1165
Ærligt... Jeg mener at hvis man kan komme i fængsel som 14årig, skal man også have lov til at stemme som 14årig. Jeg synes det er diktatorisk at man ikke kan få lov til at bestemme over sin egen frihed. Er man 14 til 18år lever man bogstaveligt talt i et dikatatur i Danmark, hvor at man kan sættes i fængsel, uden selv at have indflydelse på det. Hvis jeg skulle bestemme. Så synes jeg at 15år er det tidspunkt hvor man bør gøre myndig, både hvad angår fængsel og stemmeret. Man kunne ligeså godt sige at sorte må ikke stemme, men vi andre må godt smide dem i fængsel.


#14
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
10-10-2009 19:18:22
Svar/Indlæg:
422/14
#13
De to ting hænger jo ikke sammen.....

Men lad da den kriminelle lavalder være hvor den er og opret i stedet for "FORÆLDREANSVARSSTRAF" laver en møgunge under 15 ulykker, deles straffen ligeligt mellem forældremyndigheden, er der kun en får denne hele straffen, er der to kan de slippe med det halve hver!

Det vil selvfølgelig skulle følges op af nogle flere børnehjem (når forældrene er i spjældet, har ungerne jo intet sted at være) men det vil i langt de fleste tilfælde få forældrene til at overveje en ekstra gang hvor de sender deres unger hen hvornår.

Hærværk og andre mindre forbrydelser, kommer jo kun til at koste penge for forældrene, med mindre de ikke selv tjener penge, så er det jo en tur i skyggen for at sidde bøden af, men sådan er det jo i forvejen.



Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 19:18:55
Svar/Indlæg:
8947/160
Nu er jeg uddannet pædagog og har arbjdet med klubbørn i netop den aldersgruppe i over 10 år.. Og hvis noget kunne hjælpe er det jo netop en tidlig indsats fra feks pædagog/lærer/politi. Men når man fjerner flere og flere midler fra området er det efterhånden umuligt at lave et ordentligt stykke arbejde. For 12 år siden da jeg startede i faget var vi 6-7 ansatte til en klub med 75 børn/unge. I dag er vi 2 ansatte til 80 Børn/unge.Ud over bedre normering havde vi også bedre budgetter samt lokaler. Se det er de faktiske forringelser på bare 10-12 år. Jeg ser dagligt unge med brug for hjælp, og hvor en ikke særlig stor indsats kunne rykke enormt. Men vi har ikke bare tid/penge/ansatte nok til at gøre noget ved det. :no: :no: det skriger jo til himlen, og ville i mine øjne svare till en landmand der ikke brugte gødning eller fjernede ukrudt. Børn/Unge er vores eneste råstof, men ikke desto mindre er vi ved at spare dem i stykker. Og NEJ jeg er ikke til sociale rundkredse og urtethe ( Er faktisk uddannet mekaniker inden jeg blev pædagog ) Så den type pædagog er jeg ikke. 😉


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
10-10-2009 20:09:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
#13: Jeg synes faktisk at det hænger sammen.. er selv knapt 30år og skolelærer. Noget der kunne rette op på de unge er mere ansvar, og ikke et dødevande. Man kan også sige det modsatte, er de voksne nok til at begå forbrydelser er de også voksne nok til at have et ansvar for samfundet. Samfundet har en pligt til at vise ansvarlighed. Ikke pisk, for så får man mennesker der arter sig ligesådan.

Derudover, når de ryger i fængsel så er ringen sluttet, og de joiner the dark site.


#17
hilo
 
Superbruger
Tilføjet:
10-10-2009 21:01:40
Svar/Indlæg:
525/25
ikke en siger hvad vi, mener.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2009 22:14:39
Svar/Indlæg:
7765/230
#16
"Joiner the dark site"
ROFL...Den har de da sluttet sig til når de er blevet så kriminelle at der er udsigt til en fængselsstraf, så den er ikke holdbar.. :no:
Der er sgu ikke nogen grund til at slutte sig til et netværk der ikke var smart nok til at holde sig på fri fod...Så ind til de dumme kriminelle, frem for at være ude og lære af dem der er kloge nok til at holde sig ude af fængslerne.... 😳


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
11-10-2009 02:06:11
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg fatter hat af at de forskellige såkaldte eksperter imo fuldstændig har overset det uomgåelige faktum, at der spekuleres i den kriminelle lavalder. I Slagelse, hvor jeg havde det uheld at bo indtil sommeren sidste år, havde vi eksempelvis en helvedes masse problemer, med det der nationalt blev døbt "lillebrorbanden". Den bestod af under 15 årige, der blev inspireret, styret og trænet, af folk der var helt op til sidst i 20'erne. Dette gjorde de naturligvis fordi de mindreårige ikke direkte kunne straffes, og formentlig med fuld erkendelse af, at kommunerne stort set intet gør, selvom det rent lovmæssigt er dem der skal rykke ud, når en person under den kriminelle lavalder laver snot i den.

Bl.a., men ikke kun pga det, går jeg ind for en total afskaffelse af den kriminelle lavalder. I KBH hører man ind i mellem om drengebander, hvor de aktive medlemmer anslås, at være ned til under ti år. Hvis de kan rekruteres, kan 8 årige også.

Min alvorligste gripe med hele diskussionen er, at folk der er imod den kriminelle lavalder, kalder modstanderne for hjerteløse (eller noget der ligner). Min opfattelse er omvendt, at det er misforstået blødsødenhed, der gør at folk holder fast i ideen om en kriminel lavalder.

Hvorfor? Simpelt: Hvis ungerne eksempelvis begynder en kriminel løbebane som 11 årige (og det er ikke unormalt), har de fire år hvor de er relativt urørlige, i realiteten. Vel at mærke fire år af den tid hvor de er mest påvirkelige når vi taler kontakten med jævnaldrende (psykologisk snak, men sandt er det, at teenagere i højere grad orienterer sig mod venner og omgangskreds, end de gør ift voksne/forældre). På fire år kan man komme ret langt ud i det kriminelle miljø, hvis man vil. Altså er ungerne tæt på fortabt, når de når alderen hvor de kan straffes. Skråplan på fuldt knald, skal ende med utallige fængslinger.


..og nej. Jeg taler naturligvis ikke om at børn på ti år skal fængsles. I det hele taget er jeg ikke videre begejstret for fængslerne, idet de ikke afhjælper problemerne. Det ville være bedre for alle, hvis man kunne behandle folk. Men altså: Der skal naturligvis være tale om aldersdifferentieret straf.


Ja ja, i know.. Vi har en regering der tror at man kan slippe af med problemerne, ved at straffe folk der i forvejen ligger ned. De vil aldrig gå med til en sådan ide. Man må jo for faen ikke ofre noget på unge mennesker, eller for den sags skyld voksne med problemer. Mit modspørgsmål er bare: har vi som samfund råd til den holdning, og er vi - de almindelige danskere - villige til at betale prisen på sigt? Man kan mageligt sidde i sin villa og mene, at dem der ikke kan opføre sig ordentligt, skal bures inde. At taberne må lære det på den hårde måde. Men hvad med den dag man selv bliver ramt? Når ens barn eksempelvis kommer hjem, og er blevet voldtaget eller banket til lirekassemand.. I den situation hjælper det ikke meget at sidde foran kukkassen og øffe op.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2009 19:12:33
Svar/Indlæg:
3065/208
et lille BUMP til debatten:

Trier: Fagidioterne er de nye folkefjender
En ny politisk rindalisme breder sig: Politikerne tager afstand fra eksperter for at virke folkelige, skriver Trier Mogensen.

http://politiken.dk/debat/sign...

Eksperter: »I håner jeres egen kommision«
Det er vanvittigt at ignorere Ungdomskommisionens anbefalinger i debatten om den kriminelle lavalder, mener eksperter.

http://politiken.dk/indland/ar...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gabbadoo d. 16-10-2009 19:17:11.


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2009 23:50:50
Svar/Indlæg:
6531/410
unge dar laver lort gør det som regel forde de har problemer , de bliver altså ikke mindre af man smider dem på en anstalt eller i fængsel.

det de har brug for er trykke rammer og hjælp til at komme vidre ikke straf.