ny mobil med skjult udgift?

Diverse d.  11. oktober. 2009, skrevet af Desyncer
Vist: 577 gange.

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2009 15:05:35
Svar/Indlæg:
825/76
Jeg har lige købt en nokia 5800 xpressmusic af en ven.
Jeg har mit gamle sim kort i den med max sms abonnement fra TDC, så altså et "almindeligt" abonnement til telefonen. Jeg er blevet lidt nervøs for om jeg får en stor telefonregning, for telefonen spurgte mig om den skulle gå fra offline mode efter jeg indtastede pin koden. Ellers var der bare en sort skærm, så det er altså et krav. Kan det nu være den hele tiden henter data om enten gps eller sms beskeder over trådløst internet? Jeg betaler jo 12kr pr mb data trafik, og telefonen er jo beregnet til internetbrug, hvad jeg dog ikke havde tænkt mig at bruge (borgset fra tdc play)

Selvom jeg ikke troede på det, sagde nogen til mig at det også koster at bruge dens GPS. Der står også i manualen at "Denne enhed understøtter WAP 2.0-protokoller (HTTP og SSL), derkører på TCP/IP-protokoller. Nogle af enhedens funktioner, f.eks MMS ... kræver netværksunderstøttelse af disse teknologier" Så selvom jeg har fri MMS med mit abonnement skal jeg betale fordi den henter beskederne over internettet??
Johnny

Superbruger
Tilføjet:
11-10-2009 17:36:25
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg kan kun sige én ting: Spar tiden, og læs i din manual i stedet. Det hele står stensikkert forklaret der.

Offline mode lugter af at handle om, at telefonen - som mange andre nu om dage - har en såkaldt flytilstand. Når den er i flytilstand, kontakter den ikke nettet. Du kan altså ikke ringe eller skrive fra den, og ej heller modtage opkald eller sms/mms. Ideen er, som navnet antyder, er man skal kunne bruge sin telefon i områder hvor det normalt ikke er tilladt (eksempelvis fly, tadaa! 🙂 ), til eksempelvis at høre musik eller tjekke kalenderen.

Telefoner bruger datatrafik for at sende og modtage mms. Intet nyt deri. Det er den eneste måde de kan sendes på. ..og nej, datatrafikken koster ikke ekstra. Man betaler for det antal mms'er man sender, med mindre man som du, har fri mms.

Jeg ved intet om gps, så som allerede skrevet: Tjek telefonens manual.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
11-10-2009 19:38:16
Svar/Indlæg:
4033/364
som #1 skriver, så er offline mode mange telefoner har , nemlig en mode hvor ALT netværk er slukket, dvs. telefondelen er slukket.

GPS - den bruger ganske lidt data, hvis AGPS er sat til - ellers ikke. Hvis du dog bruger et GPS program som AmazeGPS, så henter den data for at vise kort mm. men ikke selve GPS'en..

Du kan på en Symbian S60 (jeg har dog en 3ed, og ikke en 5ed som din), i Log, se dataforbruget totalt set.

Du kan i indstillinger sætte adgangspunktet til at "når tilgængelig" util "efter behov" , så skulle den ikke bruge data medmindre et program bruger det. (typisk vil et program spørge om lov, medmindre din kammi har sat den til at den skal forbinde automatisk - før den gør det).

TDC play bruger data, men det er gratis hos TDC.

OBS trådløst internet er der ikke noget der hedder (!!) - man kan forbinde til et netværk som har adgang til internettet trådløst, i dit tilfælde har du flere muligheder:
Via mobiltnettet (HSDPA / Turbo3G /3,5G/3G /EDGE/GPRS/High speed data) = koster penge , typisk pr. mb.
Via Wifi (802.11g/b) - typisk kaldet trådløst netværk.

Du skal nok læse din manual, især hvis du vil bruge WiFi (hvis den ikke viser Wifi ikonet, så bruger den 3G / 3,5G som virker lige så hurtigt, men koster kassen hvis du ikke har fri data).

Hvis det er din telefon er låst til TDC, kunne du overveje at skifte til Telmore, der kan du få billig data (3G) på din telefon for 99-159 om måneden.
Et andet tip - brug Opera mini til at surfe med, da den komprimere data FØR den henter det til telefonen = betragtelig billigere (siger manden der betalte konens 500kr data regning, fordi hun lige skulle tjekke en hjemmeside).. heldigvis havde hun ikke set streaming TV af dåben af jokkes og maries lille = 35K

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2009 09:10:11
Svar/Indlæg:
825/76
Tak for svarene ;) dige hvad jeg manglede.
Jeg troede desuden der var forskel på G3 og de andre. (jeg må ha' set for mange 3-reklamer på tv)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
13-10-2009 09:31:27
Svar/Indlæg:
4033/364
enig -

firmaet 3 (hedder vist HI3G) har gjort et fremragende arbejde til at få folk til at forbinde dem med 3G (står egentlig for tredje generations mobil data)

3 har den bedste dækning og også den højeste hastighed, men TDC er også godt med.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2009 09:48:03
Svar/Indlæg:
2145/218
Alle de forskellige udbydere har en lille ekstra pakke man kan tilkøbe for alt i mellem 79-199 kr. som inkluderer ca 100-200Mb data og derefter en lav mb pris. Hos teleselskabet 3 koster denne pakke 79kr og hedder surf pakken i den er 100Mb frit data forbrug og derefter er det vidst noget med 0.79 øre pr. mb.

Telenor har noget lignende som koster i mellel 99-199kr og giver dig lidt større mængde data.

Det der er godt ved disse pakker er at der som regel er et loft på den pris du kan komme til at betale f.eks. hos 3 er det 199.- der er max prisen for hvis du har surf pakken hvilket i bund og grund betyder at du kan bruge det som mobilt bredbånd via sine telefon, der er ingen data forbrugs grænse og det er din telefon som sætter hastigheds begrænsningen.

Og det er korrekt at stort set alle mobil telefoner idag bruger data nettet først når de bruger GPS da deres GPS modtager generelt er rimelig ringe og derfor lang tid om at fange satelliterne og derfor korter de ventetiden ned ved atbruge netværks forbindelsen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af bamselinen d. 13-10-2009 09:49:48.