Dansk Bredbånd - fejl og erfaringer

Grafikkort d.  13. oktober. 2009, skrevet af Zorba
Vist: 994 gange.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-10-2009 00:06:18
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har været så heldig at få etableret fiber, men det gik da heller ikke helt som det skulle. De skulle komme og sætte boksen til d. 5/10-09, men kl. 15.45 ringede jeg til selskabet SEAS-NVE havde hyret. Jeg fik af vide at de var meget kede af det bla bla bla, men jeg fik da heldigvis presset dem til at sende teknikere næste dag kl. 12. Ak ja, det gik så helt fint og teknikerne var der ingen problemer med.

Så blev man jo lidt glad for at boksen lyste grønt og var good-to-go. Jeg sørgede da straks for at bestille 50/50 mbit og wupti, så var jeg på. Alt sammen en meget behagelig oplevelse, men den varede da ikke ved. I starten havde jeg skam mine 50/50 mbit, men i fredags d. 9/10-09 valgte de åbenbart er sætte mig ned på 25/25 mbit. Det undrede mig meget, så jeg ringede ind til dem og straks var det min router som var for dårlig og jeg skulle gå udenom boksen. Ak ja, jeg gjorde som de bad om og tog screendumps af hastighedstest både med og uden router (jeg satte mit netkort til at bruge routerens MAC-adresse for at undgå mangel på IP). Disse dumps blev så sendt til deres tekniske support.

Selvom de har åbent i weekenderne, så valgte de åbenbart at overse min mail selvom jeg havde aftalt det med dem. Det fandt jeg nemlig ud af, da jeg i dag ringede ind for at høre om de havde rettet problemet. De var helt lost og han prøvede så at finde mailen. Jamen, der var den jo også og så fik jeg lige turen med "uden om router" igen bla bla bla. Da han så løb tør for spørgsmål, fik jeg lov at vente et øjeblik imens han slog info op på en anden computer. Søreme så, det viste sig at jeg var nede på 25/25 mbit. Det beklagede de og de ville straks få sat den op til 50/50 mbit igen.

Jeg sad så og surfede på nettet efter det opkald, men efter 45 minutter gik det hele så galt. Alt internet forsvandt, hvilket jeg bare tænkte "nå, det er nok hastighedsændringen". Jeg gik så ind i routeren og der var min IP søreme forsvundet. Efter utallige forsøg med "renew", valgte jeg igen at ringe ind til dem. Først var det fordi min MAC adresse havde låst sig (sjovt nok var udstyret ike blevet rørt). Derefter fik jeg af vide, at SEAS-NVE ikke låser til MAC, men til porte. Jamen, det var jo helt fint og vi fandt da også frem til at de måtte få SEAS-NVE til at kigge på det. Dette regnede jeg så med gik nogenlunde hurtigt, men ak nej. Her efter midnat er der stadig ingen IP adresse at finde, men alt lyser grønt og good-to-go.

Kan det virkelig være rigtigt, at de ikke kan finde ud af at indstille nogle værdier og ellers bare tage imod penge? Generelt vil jeg bare høre, om jeg er den eneste der er så uheldig med fibernet og Dansk Bredbånd?

Det er da altid noget at jeg ikke har sagt min ADSL linje op. Det er nok fordi jeg aldrig stoler på firmaer jeg aldrig har været kunde hos og det ser ud til at være en meget god tilgang.

*** MÅ GERNE FLYTTES TIL DIVERSE/SOAP HVIS EN MOD. SER TRÅDEN - SORRY, TRÆTHED OG IRRITATION ***

Tråden blev redigeret 5 gange, sidst af Zorba d. 13-10-2009 00:12:36.
Sir

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2009 01:31:19
Svar/Indlæg:
608/89
Lyder som rimelig dårlig service fra deres side af.

Mht til Dansk Bredbånd, så har min mor haft deres 10/10 mbit i mange år nu uden problemer.

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2009 01:48:37
Svar/Indlæg:
2356/28
Laver selv fiber til dagligt for flere energiselskaber mm. og må nu indrømme det ikke er et enestående tilfælde med dig...

Nogle gange lader det til de har arvet nogle af de gamle-studenter-supportere fra TDC´s gamle dage. "Har-du-prøvet-at-genstarte???" ...og her stoppede festen så og at få fat på en tekniker var det samme som at prøve at ringe til Obama.

Fibernettet generelt har virkeligt potentiale og er gearet til alt hvad vi møder i fremtiden, men desværre sidder der for mange uerfarne bag facaden ☹ Her kunne de godt lære lidt af de andre store udbydere vi har i dk. Desuden har de i flere energiselskaberne skåret meget væk på medarbejdere for tiden grundet krisen, så det gør det absolut ikke bedre.

Der er ikke meget andet at gøre end at væbne sig med lidt tålmodighed og blive ved til du får den rigetige supporter/tekniker i røret.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Webnik d. 13-10-2009 01:49:54.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2009 05:06:17
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg har haft DB i omkring 2 år, og mit Internet har kørt upåklageligt, men TV?? I over 1 år måtte vi leve med frysninger af lyd og billede (som regel ikke samtidigt), vi har haft 2 (TO!!) PC'ere stående for at aflæse signaler, en fra DB og en fra SEAS-NVE, i ca 2½ måned (hvem mon betalte alt det strøm?) i døgndrift.
Vi har fået byttet boksen, settopboksen 3 gange, fået gennemblæst kablerne udenfor (er ikke helt klar over hvad de lavede, men det kaldte de det), men en dag fandt de åbenbart problemet, for nu sker det kun 1-2 gange om dagen, at billedet fryser 1-2 sekunder.

Da vi for ca 2 år siden meldte os til Dansk Bredbånd fik vi at vide, at HDTV med en settopboks med harddisk var "lige på trapperne". Det må være nogle lange trapper, for den er ikke kommet endnu 🤡

Men som nævnt, Internettet har kørt rigtig godt, pånær deres email server.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-10-2009 07:56:28
Svar/Indlæg:
1142/59
#2 utroligt at man ofrer så mange penge på at udbyde fiber, men man sørger for at administrationen er håndteret af studerende eller folk med tilsvarende holdning ("jaah, jeg sidder her fordi jeg ikke kan få et andet job"). Jeg tror godt på, at der er nogle teknikere med lidt viden, men de er desværre ikke nemme at komme igennem til. Jeg fik fat på de to samme personer hos Dansk Bredbånd hver gang jeg ringede. Det lyder ikke som om de ligefrem har mange folk siddende til at håndtere såkaldt "teknisk support" som de jo kalder det.

Jeg må nok indrømme jeg blev irriteret over at høre, at Dansk Bredbånd bare ringer til SEAS for at fejlmelde. Havde jeg selv gjort det, var en løsning muligvis blevet fundet noget før, da dem hos Dansk Bredbånd glemmer det de lover kunderne.

Jeg håber det bliver løst i dag for ellers kan det godt være at jeg ikke kan holde hovedet køligt længere.

#3 giver dig ret i at nettet kører godt NÅR det kører. Jeg er 100% sikker på det ikke er systemfejl, men en fejl 40 opstået hos Dansk Bredbånd eller SEAS. Fejlen opstod nemlig ved hastighedsændring (er jeg sikker på), så de har nok kvajet sig og på en eller anden måde deaktiveret nettet etc.

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2009 12:00:45
Svar/Indlæg:
608/89

Ja den med mail serveren kan jeg også sige ja til. Hold da ferie. Der er forsinkelse på flere minutter på deres dbmail og når man skriver til dem for at høre hvorfor, får man intet svar :no:

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2009 12:16:50
Svar/Indlæg:
2356/28

Det er desværre som tingene er lige pt. Endda kan jeg nu forsikre dig for at TV delen som bunder i mildest talt elendige set-top bokse heller ikke slutter før de indser at det bare kræver bedre udstyr.

Lige pt. kan man i mit område bestille en 50mbit symetrisk linje med fri trafik og garanteret båndbredde. Hvis man ved en smule omkring routere ved man også at der altså også her kræves noget godt udstyr for at kunne håndtere 50Mbit.

Her har de valgt og har udleveret primært Linksys RTP300 som efter bogen har et Throughput på 80Mbit... Det er vel og mærket UDEN stateful packet inspection, firewall, logs eller noget andet ...hvilket de selvfølgelig bliver levet med "enablet". Uden at være sikker vil jeg skyde på den kan klare MAX 20mbit med de ting enablet.

Det er sku også amatøragtigt at levere udstyr der ikke engang kan køre med de forbindelser man udbyder uden at kan skal gå på kompromis med sin sikkerhed. Men igen, RTP300 er/var en router til en 5-600 kr. Der burde til udlån leveres en god stabil Cisco router i den tunge ende til dette formål når vi både snakker TV, telefoni og internet. Men mon ikke de lærer det hen ad vejen?

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-10-2009 13:32:11
Svar/Indlæg:
1142/59
#6 ja det lyder som om det hele bliver gjort for billigt. Jeg er dog i noget bedre humør nu eftersom det viste sig, at det tog 4 minutter at få fikset nettet. Det krævede bare at jeg selv ringede til SEAS-NVE. Jeg tror bare at Dansk Bredbånd igen igen har glemt hvad de lovede, hvilket åbenbart er meget normalt hos dem.