"A new study shows how to make optimal use of the light-absorbing properties of incredibly thin germanium wires. The research could lead to more efficient solar cells and could also help integrate light with computer chips, making them faster while using less power."
"... the germanium nanowires were as thin as 10 nanometers in radius (1 nanometer is a billionth of a meter)."
Jeg forestiller mig så, at vi har traces rundt på motherboardet eller PCB'et, som behandler alle digitale signaler via lysledere af germanium, men hvad med i en chip, altså på transistorplanet... kan germanium dér også bruges med de energimæssigt positive følger?
Kan vi forestille os, at al databehandling mellem enheder i en computer via lyssignaler, kan foregå med en meget minimal solcelle koblet til computeren... TV'et, som en ekstern DVB-antenne af en art?
Jeg må indrømme det blev for teknisk for mig, men det lyder vildt lovende.
Se i øvrigt videoen med Margot Gerritsen: http://www.facebook.com/video/... om Energy Resources Engineering... som jo er meget relevant for tiden.
Hun er oprindeligt fra Holland og er Professor på Stanford University.
Nu når vi er færdige med at savle, tilbage til spørgsmålet ovenfor... der må være nogle DTU'er herinde der ved hvad det handler om... potentialet i det med germanium wires?
Elektroniske komponenter der indeholder legeringer af silicon-germanium, er langt hurtigere og billigere at producere end legeringer der kun indeholder silicon. Så jo, potentialet er bestemt stort.