SKAL bootpartition hedde C:?

Diverse d.  18. oktober. 2009, skrevet af Pipelinedk
Vist: 407 gange.

Pipelinedk
 
Enthusiast
Tilføjet:
18-10-2009 15:57:51
Svar/Indlæg:
4/1
Jeg skal ud og spille som DJ, og skal bruge min stationære til afvikling af musikken (MP3).
Derfor har jeg sat en ny harddisk i min pc, hvor jeg har installeret WinXP, og den software jeg skal bruge.
Planen er så at jeg kun skal have den HD installeret når jeg skal ud og spille.
På min "personlige" HD er der også WinXP installeret. Når jeg starter op med begge diske i pc'en, får jeg muligheden for at vælge imellem de to systemer, så langt så godt.
Men hvis jeg piller min personlige HD fra (C:), og kun har "DJ"-harddisken i (K:), så kan pc'en ikke boote. "Insert prober bootdevice..." skriver den.
Er det fordi drevet hedder K:? Det går ingen forskel hvis jeg vælger DJ-drevet i bios som 1st bootdevice.

Kort sagt, så vil jeg gerne have begge drev i når jeg er herhjemme (dualboot). Og så pille de drev ud jeg ikke skal bruge, når jeg skal ud og spille.
Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2009 16:09:16
Svar/Indlæg:
2211/331
Ja,jeg mener at boot partitionen skal hedde C: hvis man ikke kører dualboot


Promoe
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2009 16:12:22
Svar/Indlæg:
504/34
Hvorfor skal du have dual boot ? var det ikke nemmere med 1 windows ?


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2009 16:22:27
Svar/Indlæg:
20170/383

Eller bare lade dine personlige HDD sidde i og så vælge DJ HDD Boot når du skal spille. Længere er den vel ikke..


Pipelinedk
 
Enthusiast
Tilføjet:
18-10-2009 16:52:40
Svar/Indlæg:
4/1
Jo, men jeg vil gerne have begge diske i herhjemme, så jeg hurtigt kan bruge begge to, uden at skulle ind i pc'en og skifte rundt på stikkene.

Hvad ville der ske, hvis jeg kun satte DJ-harddisken i, installerede WinXP så disken bliver et C: drev, og derefter satte mit personlige C-drev i? Vil pc'en så kunne finde ud af det, når der er to C:-drev i?


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2009 17:00:44
Svar/Indlæg:
20170/383
#4

Har du ikke selv lige skrevet at når du har begge diske i kan du vælge dual-boot ??
Så er der vel ingen grund til at skulle skifte rundt på stikkene når begge diske er i..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 18-10-2009 17:00:56.


Zero-X
 
Nørd
Tilføjet:
18-10-2009 17:50:18
Svar/Indlæg:
163/4
# 4 du kan vel bare vælge i bios hvilken hdd den skal boot fra. men du kan ikke have to drev c: så computeren vil automatisk ændre drev 2 til d:.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Zero-X d. 18-10-2009 17:57:12.


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2009 17:50:58
Svar/Indlæg:
4657/53
Til #4 hvis du tager den ene disk fra og indstaller windows på den DJ disk vil den få C: når du indstaller windows.
Når du sætter den anden til igen vil den boot på den harddisk den står til i bios.

Det er lige meget hvilket drevbogstav windows får ,bare MBR passer.

De fleste bundkort har en boot manager ( F10-F11-F12 ) typisk hvor du kan vælge hvad den skal boot på.


Pipelinedk
 
Enthusiast
Tilføjet:
18-10-2009 18:39:58
Svar/Indlæg:
4/1
Here is the deal 🙂

Jeg skal som sagt bruge min pc når jeg skal ud og spille som DJ. Her vil jeg bruge en disk hvor der kun ligger WinXP og DJ-programmet på. Altså ingen netforbindelse, antivirus, spil etc. Jeg ønsker heller ikke at have mine personlige diske siddende i maskinen når jeg er på farten, bla. for at undgå pilfingre hvis man er på wc, stød, rystelser etc.

Derfor har jeg sat en ny disk i maskinen, som er dedikeret til DJ-brug. Altså kun WinXP, musik og DJ-program.
Denne disk har jeg installeret WinXP på, imens den gamle disk sad i maskinen. Det gik fint, jeg kan vælge imellem de to WinXP-installationer når jeg tænder PC'en. Det er også dejligt nemt ikke at skulle skifte diskene hele tiden, alt afhængigt af om jeg skal ind på min "personlige" eller "DJ" -pc.

Når jeg så skal ud og spille, skal der kun være DJ-disken i maskinen. Men når jeg piller den "personlige" disk ud, kan maskinen ikke boote op på DJ-disken. Også selv om jeg vælger den i boot manager.

Jeg søger altså en løsning hvor jeg kan boote på begge diske herhjemme, og kun på DJ-disken når jeg er ude.

Hvis jeg forstå #7 rigtigt, så skal jeg kun have DJ-disken i når jeg installerer WinXP på den? Og når jeg så sætter min "personlige" disk i, så kan jeg stadig vælge hvilken disk den skal boote fra?


FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2009 19:56:16
Svar/Indlæg:
4156/111
#8

Nemlig 🙂


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-10-2009 20:49:04
Svar/Indlæg:
5258/240
Boot disken skal ikke nødvendigvis være c. Gå god i run og kør' noget der hedder msconfig. Der inde er der mulighed for at vælge hvilken disk der skal boote først. Hvis du så sætter din dj disk til at boote først så skulle du være ude over problemet med at den ikke booter når du fjerner din hjemme disk


Alanadin
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2009 21:44:18
Svar/Indlæg:
154/12
"Boot patition" kan hedde hvad som helst.
Dit problem er nok nærmere at din dj disk ikke har en MBR (master boot record).
http://en.wikipedia.org/wiki/M...

Det kan ske hvis man, som du selv nævner, installerer en ny installation af windows mens du allerede har en windows installation i forvejen.

Jeg vil skyde på at du kan løse problemet ved at kun at have din dj-disk i maskinen, boote fra windows cd'en og køre en windows repair.


Pipelinedk
 
Enthusiast
Tilføjet:
18-10-2009 23:10:28
Svar/Indlæg:
4/1
#10: Er det ikke det faneblad der hedder Boot.ini du mener? Problemet er, at det faneblad har jeg ikke. Jeg har ikke boot.ini på nogen af diskene.

#11: Jeg prøver at lave en repair. Hvis det ikke virker, prøver jeg at formattere DJ-drevet, og installere det igen, uden andre diske i pc'en.
Vender tilbage med resultatet.


Pipelinedk
 
Enthusiast
Tilføjet:
19-10-2009 02:55:03
Svar/Indlæg:
4/1
#10: Jeg fandt boot.ini ved at højreklikke på Denne Computer - Egenskaber - Avanceret - Start og Genoprettelser.
Den ser sådan ud:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect


Nå, nu har jeg forsøgt med en repair, men det gjorde ikke nogen forskel.

Så har jeg reinstalleret DJ-drevet uden andre diske i pc'en. Og nu kan jeg boote fra begge diske, sålænge der ikke er andre diske i.
Hvis jeg har begge diske i, kan jeg kun boote fra mit personlige drev.
Hvis jeg prøver at boote fra DJ-drevet, får jeg at vide at der mangler en hal.dll i system32-mappen. Jeg har prøvet at lægge en ny fil ind, men det har ikke ændret noget.