Kan ikke installere Win7 på SSD

Software d.  18. oktober. 2009, skrevet af Emillos
Vist: 1898 gange.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
18-10-2009 23:46:46
Svar/Indlæg:
14079/622
Hey guys 🙂

Jeg har skaffet mig en sådan nymodens SSD, en Patriot Warp på 64GB, som jeg nu vil installere Windows 7 RTM på. Min stationære computer i profilen har indtil videre kørt med Windows 7 RC1 på min almindelige HardDisk; men nu vil jeg altså formatere, og tilføje SSD'en som OS-disk.

Problemet er, at jeg ikke kan vælge SSD'en under Windows-installationen. Der kan jeg kun se min almindelige harddisk, samt den USB-harddisk jeg installerer Win7 fra. BIOS kan sagtens se disken.

Har I et bud på, hvordan hulen jeg får disken vist, så jeg kan vælge at installere OS'et på den, i stedet for min almindelige HDD?
(Det er sikkert et mega åndssvagt spg., men synes jeg har kigget rundt i menuen 🙂)
bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2009 01:42:25
Svar/Indlæg:
2958/84
Et, du fjerner alle andre diske.
To, du har drivere klare til din controler (HD.)
Når install så skal til at vælge HD. og feltet er så er tomt, tryk på driver og vælg den enhed som din driver ligger på usb/cd-rom m.m. og kan du stadig ikke se din SSD. skal du gå ind under avanceret og kikke der om der dér er muglighed for evt. at lave en partion / format af SSD. disken sådan at install kan se den.

Håber at der her hjælper dig lidt på rette vej, virker måske lidt rodet, det er længe siden at jeg sidst har set install billedet og har lidt svært ved at forestille mig hvordan det helt nøjagtigt ser ud.

PS.: Der er vel ikke en driver som skal indstarleres sammen med selve SSD. disken?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af bornholm d. 19-10-2009 01:46:07.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2009 02:19:03
Svar/Indlæg:
1704/19

Bruger de samme diske i en Raid0 og kræver ikke nogle specielle drivere hvis den skal køre som en enlig OS disk.

Vigtigt er bare som #1 også skriver er at tage alle stik ud af eksisterende diske og så lader disk køre som en OnSata installe hvis dit bundkort kan det ellers bare som IDE, disk er lavet så du ikke behøver at installere Sata drivere ved 1 single disk.

Win7 kan også drille nogle gange under install hvis man gør det under ACHI.

Vil du gerne køre ACHI så ændrer du det i Win7 efter install guide er her http://www.ithinkdiff.com/how-...
og så ændrer din bios bagefter 🙂

Vigtigt er også at du laver de SSD tweaks du skal inden du tilslutter de andre diske , af en eller anden grund bliver speed noget bedre i disk 🙂

Driller install stadig så er der den vej som #1 fint beskriver som helt sikkert vil virke 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 19-10-2009 02:21:52.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2009 17:50:43
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er det der undrer mig; drivers bør jo lige netop ikke være nødvendige, når det er en onboard S-ATA controller. 😐

Jeg har fjernet alle andre diske, end den USB-stik Windows7-filen ligger på. Der er ikke mulighed for at formatere diske man ikke kan se i installationen, og disken er på forhånd nyformateret i NTFS, fra en anden maskine.

Jeg har prøvet at fodre den både Driver-CD og drivers fra USB-stick, men den vil ikke æde noget af det. Installationen finder ingen kompatible filer, og vælger jeg manuelt en, gør det ingen forskel. Har kigget i BIOS - og der står S-ATA config til IDE.

Kan jeg evt. installere Win7 på min almindelige harddisk, og efterfølgende flytte filerne overpå SSD'en, og derefter formatere HDD'en, for at bruge SSD'en som systemdisk? Eller har i andre råd? Havde forventet, at det kørte out-of-the-box. 😕

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2009 18:04:38
Svar/Indlæg:
1704/19
Spørger lige lidt dumt...er det en DVD du laver install fra eller usb (blev sku lidt i tvivl) :'-(

Er det usb så brænd det image til skive mener ikke at man sådan lige kan installere RTM fra usb.

Installerer du fra dvd så formaterer den automatisk under en install af win7 så det burde du ikke skulle bruge energi på...

Om man kan installere til anden disk og kopiere filer vil jeg ikke satse på særlig hvis man vil slippe for en masse ekstra arbejde med settings.

Men er sku da træls det ikke bare lige springer igang når det er lige det man har lyst til.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 19-10-2009 18:13:22.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2009 19:05:55
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeps, det er fra USB. Og tilmed intet problem; har lige installeret Windows 7 RTM på mine forældres mediecenter på samme måde, samt på min egen bærbare der ikke har noget optisk drev. Blot over på almindelige harddiske. 🙂

Jeg kan selvfølgelig prøve at brænde en disk. Men jeg tror ganske enkelt ikke, at det vil gøre en forskel. Installation plejer at virke fint fra USB - og jeg kan jo også sagtens installere på min almindelige harddisk, hvis jeg vil det. Det er bare helt absurd, at den ikke vil vise min SSD; selvom BIOS sagtens kan se disken, og andre maskiner sagtens kan også.

Jeg har netop udskiftet HDD'en i mine forældres mediecenter med min SSD - og forsøgt at installere Win7 fra USB-stick igen. Men heller ikke her, fremgår SSD'en under setup.

Virkelig virkelig mystisk. Nogen der kan trylle derude? 😲

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2009 20:06:55
Svar/Indlæg:
2958/84
Hvis du nu smider disken i en win7 maskine, virker disken så, kan du se den?
Har du prøvet at sætte BIOS til ACHI?
Kan det ha' noget med at diskken ikke er stor nok som OS-disk til en win7 install?

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2009 22:39:22
Svar/Indlæg:
14079/622
->#6

Ja og ja.

Disken kan sagtens ses på Windows7-maskiner. Jeg har sågar formateret disken på en windows 7 maskine; i håb om, at det var det der skulle til. Det forløb uden problemer.

Jeg har også prøvet at sætte BIOS til ACHI.

Det MÅ være et eller andet med selve disken, da jeg heller ikke kan installere Windows7 på den i en anden maskine. Men ikke selve størrelsen; Windows7 fylder under halvdelen er diskens kapacitet.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2009 22:59:18
Svar/Indlæg:
2958/84
Hvad med en firmware opdatering, kunne det tænkes at løse problemet, hvis en sådan findes?

Edit: Jeg tænker lige højt og ud i det blå.......

Hvis du nu har en win7 HD. på den maskine hvor du vil ha' din SSD i, booter op på HD'eren og der fra starter win7 install op og fra win7 beder den om at indstalere på SSD'eren, måske det kunne lade sig gøre på den måde, men som sagt bare et vildt forslag.

Edit 2: Du kunne også prøve at smide installations filerne over på SSD'eren og se om den vil boote op fra den og derfra forsøge at indstallere win på den .

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af bornholm d. 19-10-2009 23:36:38.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2009 23:57:38
Svar/Indlæg:
3532/303
Prøvede du at brænde skiven? For USB enheder ses jo ofte som fysiske harddiske. Dermed som en "SSD" ?

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2009 01:17:32
Svar/Indlæg:
1704/19
Prøv at brænde det image, er ret sikker på det fikser problem.

Omkring firmware er det ikke muligt på nuværende på omtalte disk men netop det at disk ses som ram (som #9 så rigtigt siger) og ikke alm hd skal den klares via disk og helst som Ide efter Patriots egne oplysninger og windows omkring install af win7 og så ændre til achi bagefter hvis man vil 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 20-10-2009 03:49:03.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2009 01:35:42
Svar/Indlæg:
2958/84
Det omkring firmware var også mere som en brainstorm.

Hvis Emillos ikke kan få indstarleret os på den kan han jo altid bruge den som ekstre hd. og så smide alle temp.- filer + sidefilen over på den. 😛

Nej jeg håber at det lykkes for dig. ❤

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2009 03:47:10
Svar/Indlæg:
1704/19

Haha nemlig noget skal disk jo bruges til... 🤣

Der skal nok findes en løsning på det er jeg 100% på , værst tænkelige senarie er jo kun at han forære den til mig 😲

Hvis det stadig er umuligt efter du laver en dvd med den på så giv lige besked, jeg skal på besøg hos en kamerat onsdag som er fra Microsoft og ved en hulens masse om evt bøvl med win7 🙂

Har allerede et problem som Bodyman har der skal snakkes med ham om så laver bare en liste, bliver jo kun klogere af de underlige ting som kan ske.

Tror sku næsten det kunne være smart med en sticky omkring Win7 nu det vil blive et varmt emne om et par dage 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 20-10-2009 03:48:12.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
22-10-2009 15:16:10
Svar/Indlæg:
14079/622
Da jeg ikke har noget drev i min bærbare, er det lidt besværligt at brænde en DVD, lige på nuværende tidspunkt. Men for at give ideen en chance, forsøgte jeg i stedet at installere Windows Vista 32bit på maskinen, via en DVD.

Men resultatet er uændret - ingen Patriot Warp at spore overhovedet. 😐

Jeg har nu skrevet til Patriot Support, i håb om, at de har et godt råd. Det er jo vildt pinligt; især når folk jo ikke umiddelbart har haft lignende problemer med SSD's.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
22-10-2009 22:31:37
Svar/Indlæg:
14079/622
Skal love for, at Patriots support er hurtig.
Desværre har de heller ikke noget bud, udover IDE/ACHI-settings, som jeg allerede har pillet ved.

Nu har jeg imidlertid installeret Windows 7 på min almindelige harddisk.
Er der ikke evt. mulighed for, at kopiere harddiskens indhold helt over på SSD'en, og dermed bruge SSD'en som OS-disk? 🙂

/Edit
Supporten har lige svaret på ovenstående, og mener, at det kan lade sig gøre med et program kaldet "Acronis". Har I erfaringer med dette?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Emillos d. 22-10-2009 22:41:14.

Hakankitir

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2009 23:43:47
Svar/Indlæg:
714/95
Jeg har selv brugt acronis, Det er et backup program. Installer din win7 på din almindelige hdd, installer derefter acronis og lav en image af din disk. Når det er gjort så kan du lægge imagen ind på din ssd disk og wupti så har du en klar disk med win7