Hvad betyder OEM i realiteten?

Software d.  22. oktober. 2009, skrevet af sgt.hp
Vist: 3370 gange.

sgt.hp

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2009 22:18:36
Svar/Indlæg:
436/69
Hej

Nu er det jo ved at være Win7 tid. Og OEM licenserne ser meget tiltalende ud. Har faktisk en Vista OEM nu. Og jeg kan ikke lige se hvad forskellen er, ud over prisen.

Jeg hører at nogen snakker om at der kan opstå problemer ved udskiftning af HW. Hvilke problemer kan man opleve?

På forhånd tak, Morten
dasjap

Superbruger
Tilføjet:
22-10-2009 22:25:48
Svar/Indlæg:
2534/80
http://en.wikipedia.org/wiki/O...

Du kan komme i problemer ved et evt skift af bundkort, jeg har dog skiftet bundkort mange gange uden problemer.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2009 22:35:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Kort fortalt:

OEM er en licens der lever og dør med den computer den bliver indkøbt til og installeret på.

Dvs. en OEM-licens kan ikke overføres til en ny computer. Spørgsmålet er blot: "Hvad er en ny computer?" - Er det en helt ny computer, altså en udskiftning? Er det en opgradering? Eller er det noget tredje.

I starten, skulle en OEM-licens følge en computer. Det blev senere revideret til en "Enhed til lagring med henblik på afvikling", der igen blev ændret til "en enhed til lagring" for til sidst at ende med: "Et stykke hardware" - der jo kan være alt fra et grafikkort til en computermus.

Forskellen på Retail og OEM er, at retail kan du (gen)installere så mange gange du har lyst til. Deraf den lidt højere pris.

Nogle ser højt og flot på OEM-reglerne hvilket jeg, personligt, ikke rigtigt ser det store problem i. Problemet er snarere, at Microsoft ikke håndhæver de regler de selv har nedsat. Men pga. lovene i Danmark (der jo hører under EU), har Microsoft - i regelen - ikke lov til at nægte dig afvikling af din software på hvilken som helst PC du nu har tænkt dig at afvikle den på.

Det er bl.a. derfor at Apple er lidt i modvind, eftersom de jo nægter folk at afvikle deres Mac OS på "ikke-Apple hardware". Men omvendt, så sælger Apple jo deres software som en sampakke, på samme måde som enhver anden business-løsning, dvs. vi er i en gråzone.

Anywho...

OEM - Billigt indkøb, måske med lidt besvær.
Retail - Dyrt indkøb, du bestemmer "selv".

exon

Superbruger
Tilføjet:
23-10-2009 09:31:25
Svar/Indlæg:
44/3
Jeg kører også med OEM vista.
jeg har opgraderet mange gange.

Så vidt jeg ved kan ms ikke gøre noget.
Grunden er at man først kan acceptere OEM hvilkårene under installation, og ikke inden man pakker det ud. og den er ikke helt god i DK

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
25-10-2009 19:58:09
Svar/Indlæg:
228/35
Konge tråd. Det var lidt det jeg ledte efter :) Nu skal jeg vist have mig en OEM version :)