bevare de kristne værdier?

Hyggehjørnet d.  24. oktober. 2009, skrevet af morten-turi
Vist: 657 gange.

morten-turi

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2009 11:55:56
Svar/Indlæg:
924/212
http://www.dr.dk/Nyheder/Indla...

Kristendom forsømmes i folkeskolen
23. okt. 2009 23.03 Indland

Undervisningen i faget kristendom har det svært i den danske folkeskole.

Flere end halvdelen af skolerne underviser mindre end det vejledende timetal, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Kun hver femte underviser har kristendom som linjefag, og ifølge en rapport fra fagets censorer fylder kristendom alt for lidt i de store klasser, fordi eleverne også skal nå at lære om andre religioner i løbet af de 45 minutters undervisning om ugen.

Konsekvensen kan blive alvorlig for Danmark som et kristent samfund, lyder advarslen.

- Vi siger, at vi er kulturkristne i Danmark, og at de kristne værdier ligger dybt i vores samfund. Men hvis man vil bevare de kristne værdier, må man gøre en indsats, og her er skolen central, fordi det er det eneste sted, man kan nå alle. Vi risikerer, at kristne værdier forsvinder, når børn og unge kun har en meget sporadisk viden om kristendommen, siger lektor i praktisk teologi Hans Raun Iversen, Københavns Universitet.

Han bakkes op af lektor Leise Christensen, Teologisk Pædagogisk Center, og Københavns biskop, Peter Skov-Jakobsen.

Skriver DR.DK.
------------------------------------------------------------------------------------

Min holdning til det er at det er for grotesk at de vil sørge for mere kristendom i skolerne så børn skal vokse op med kristendom.

Dette er sgu da totalt modsat af hvad Martin Luthers idé var.
Folk skal være frie til at tro på hvad de vil og ikke tvinges ind i kristendommen med magt - godt så, de kan nu konfirmeres efter eget valg. JA! men de gør det kun for gaverne, fordi forældrenes indflydelse er et passivt "du skal være kristen"
Nu vil man sætte mere fokus på kristendommen i skolerne så børn vokser op i kristendommen? DE BØRN VED IKKE BEDRE, hvad fanden har de af valg siden et fag er OBLIGATORISK, jeg forstår godt man skal have kristendom i skolen, for at forstå samfundet omkring os

Men jeg syntes at for det første skal faget hede RELIGION og ikke KRISTENDOM.

og for det andet skal man først give børn en religions opfattelse så de ved hvad fanden de får ind i hovederne.

Hvad er jeres holdning til alt det her?
besse

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2009 12:12:20
Svar/Indlæg:
1326/83
Jeg er helt enig i at faget burde hedde Religion, faget burde fortælle eleverne om andre religioner.

ras123

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2009 12:33:07
Svar/Indlæg:
258/70
Synes det er i orden at det hedder kristendom,trods alt et kristen land vi lever i.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2009 12:50:04
Svar/Indlæg:
2127/11
Enig. Hvis et sådant fag skal have en værdi nu om dage, skal det imo hedde religion, og have som hovedformål at lære ungerne om forskellige religioner (inklusive kristendom naturligvis). Det er imo ikke et problem for det danske samfund, at folk ikke får tilstrækkelig info omkring kristendommen. Det er der i mod et problem, at folks forståelse af de andre religioner vi møder i vores dagligdag, er forsimplet og ofte direkte forkert.

Man kunne indvende, hvad jeg også læser i artiklen du linker til #0, at manglen på kristne værdier potentielt afstedkommer et fattigere og mere egoistisk samfund. Men mon ikke de fleste, der bare er nogenlunde middelmådige i overetagen kan gennemskue, at det ikke er manglen på religiøse værdier, vi skal bebrejde for den udvikling? Sådan som jeg lærer om, og forstår, mennesket, er vi sociale eksistenser. Men vi er langt fra født som velfungerende individer, og skal derfor have læremestre, der dels kan fungere som rollemodeller, og dels kan hjælpe med konkret styring og vejledning i de yngre år. Svigtene der i gennem mange år er sket på den konto, af forældre der har ååh så travlt med at realisere dem selv, er årsagen til "manglende kristne værdier" i samfundet. I bund og grund er religiøse værdier, kristne, muslimske eller andet, almindelig sund fornuft og medmenneskelighed, og dermed ikke enestående for den enkelte religion, givet af dennes gud.

Manglende forståelse for andres religion, er der i mod direkte årsag til negativitet i samfundet og verden. Undersøgelser peger på, at en forsimplet opfattelse af dem der beskrives som anderledes end majoriteten, er den mest betydningsfulde faktor når vi taler om fremmedgørelse/eksklusion af befolkningsgrupper. I DK er det indlysende eksempel, at nogle insisterer på at beskrive islam på en måde der absolut ikke hænger sammen med virkeligheden, og på den måde effektivt får sat muslimer i en bås hvor de reelt ikke hører hjemme.

Om man så skal droppe faget kristendom, og i stedet lavet noget kulturlære, kunne man diskutere. Personligt tror jeg at det ville være mere givtigt for befolkningen som et hele. Religion er jo i sig selv en forsimpling. Med undtagelse af Faderhuset og Evangelist, har vi vist ikke mange rabiate kristne grupper i DK. Men se så på USA, the land of morons. Der svømmer de i psykopater fra den lejr. Over de senere år er kristendom eksempelvis også blevet brugt til heksejagt på børn, bl.a. i Nigeria. Det er vist noget med at omkring 15.000 børn er blevet slået ihjel over de sidste ti år eller så'n, idet de er blevet udpeget som hekse af områdets religiøse ledere, der altså sværger til kristendom, iblandet en god sjat kulturbetingede uskikke.

Dermed kunne undervisning i kultur, koblet med religion, være gavnligt for os alle. Religion er, som alt andet, kontekstuelt, og skal derfor helst ses som sådan.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 24-10-2009 12:52:14.

ShArX

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2009 13:15:56
Svar/Indlæg:
664/68
Jeg mener at det fag der nu hedder kristendom, burde afløses af et med indholdet "demokrati & menneskesyn". Imo er det sgu vigtigere at lære ungerne om hvor fantastisk et demokrati kan være.

selvfølgelig er der da nogle kristne værdier jeg godt kan tilslutte mig, så som at man skal behandle andre som man selv vil behandles osv.

men det kunne i min optik ligeså godt være inkorporeret i faget demokrati og menneskesyn. 😎

Djarko89

Overclocker
Tilføjet:
24-10-2009 13:26:47
Svar/Indlæg:
46/6
Stemmer nu også for at faget skal hedde religion, og efter min mening burde det være et fag lignende historie hvis det absolut skal være obligatorisk. så kan de altid lave et valgfag der hedder kristendom eller en af de utallige andre religioner hvor man kunne lære budskaberne i stedet for.
ja er vist ikke særligt troende må jeg indrømme, men det er så bare min mening.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
24-10-2009 14:37:53
Svar/Indlæg:
15982/637
Synes det er for snævert. Kristendom har mange værdier vi bruger i dag selv om man ikke føler sig "religiøs el. kristen". Næstekærlighed bare som eksempel står jo ikke i nogen lovgivning.
Kristendom er jo ikke noget der skal følges slavisk, men som fortolkes og bruges ud fra den tid man nu er i. Den fortæller stadig om mennesker,tid,historie,psykologi mv.

Jeg synes ikke det gør noget det forbliver kristendom inden det hele går op i kosmopolitik og unisex.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2009 14:43:05
Svar/Indlæg:
2127/11
#6 Problemet er bare, at andre religioner har lignende bud om næstekærlighed, og at eksempelvis islam har en række direkte og meget konkrete henvisninger til hvordan man som god muslim skal hjælpe andre i nød. Kristendommen har på ingen måde patent på næstekærlighed, far from it.

Som ateist kunne jeg mene at man slet ikke skulle undervise i religion, men da vi her i landet har forskellige religioner repræsenteret, ser jeg en værdi i at præsentere disse, så ungerne får en bredere forståelse for hinanden. Det gavner samfundet.

DjeavleN

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2009 14:49:06
Svar/Indlæg:
2959/206
Generalt syntes jeg at alt religion skulle forbydes.. Alt krig bunder et eller andet sted ud i lortet.. Alle uenigheder ender ud i det et eller andet sted.

Men når vi er startet ud med det.
For min skyld er jeg egentligt ligeglad om "religion" eller "kristendom" er i skolen eller ej.. Da jeg stadig gik i folkeskole tror jeg knapt nok vi havde religion de sidste 3-4 år jeg gik der. - Kunne heller ikke være mere ligeglad med emnet end jeg allerede er.

Brug timerne på noget man kunne få noget ud af.. Som man kan bruge i livet efter skolen (med mindre man vil være præst eller på anden måde rode sig ud i religion, som er et fåtal.).. Med befolkningen som bliver 'større' og større så ville jeg evt. forslå gymnastik.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2009 17:17:06
Svar/Indlæg:
5474/39
Religion er op til en selv... Hvis man skal til høre om alle de forskellige trosretniger der findes. så kan man afligevel ikke nå ret dybt med det. Så ville forslå tage de største tros retninger, så snakke om dem. 🙂

Sådan noget, som satanisme og nordiskemytologi er ikke særligt udbredt. Der findes også andre mytologier....

Jeg ville nok også kalde faget religion. Da kristendom kommer man til høre om når man går til præst.

Tror det vil være den optimale løsning....

Reglion kan ikke forbydes med lov eller andet.... Man kan vælge have en tro eller lade være det jo ikke tvang......

Jeg er selv kristen.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 24-10-2009 17:24:59.

Anonym20180621

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2009 17:33:36
Svar/Indlæg:
438/15
Det eneste jeg kan huske fra min kristendoms-timer er hvor kedeligt det var - prøv at forestil hvordan det er og så at have en udbrændt lærer (som så mange ældre lærere er) der egentlig ikke gider at undervise - dårlig combo :no:

allando

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2009 17:59:40
Svar/Indlæg:
622/19
Jeg er helt enig. Religion er helt frivilligt og ingen religion er mere rigtig end en anden. Alt sammen er jo fup og fidus efter min mening.
Biblen er en god bog med nogen gode historier og moraler i, men så heller ikke mere. Synes det er utroligt at folk i vores tidsalder stadig kan tro at det er sådan verden blev skabt, men det må de jo selv ligge og rode med.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2009 18:13:30
Svar/Indlæg:
2620/327
Ja, faget burde helt klart hedde Religion, og så skulle det være obligatorisk. Som det er nu, kan man fritages for Kristendomskundskab (hvilket er klart nok, når det hedder, som det hedder), og det er totalt langt ude. Det er meget vigtigt at vide noget om religion, også kritisk undervisning, og ikke mindst er det vigtigt for dem, der bliver fritaget. Viden om religion er vigtigt for at forstå verden og samfundet. Og det er også vigtigt, for at unge ikke så let skal kunne vildledes af fanatiske religiøse ledere, som de lettere bliver forført af, når de ikke ved noget.

Lige en kommentar til konfirmationen: Som præst kan jeg afvise, at de unge bare bliver konfirmeret for gavernes og forældrenes skyld. De går faktisk op i underviningen, og stiller en masse gode spørgsmål. Jeg har indtryk af, at de meget gerne vil finde ud af, hvad de egentlig selv tror på. Selvfølgelig er der nogen, der har et mere overfladisk syn på det, men bestemt ikke alle.

morten-turi

Superbruger
Tilføjet:
25-10-2009 09:29:25
Svar/Indlæg:
924/212
#12 som du siger med "De går faktisk op i underviningen"
Jeg tror ikke det skyldes at de vil blive bedre kristende eller lærer om hvad man tror på. Jeg syntes selv kristendom i skolen var interessant, mest nok fordi jeg udpegede alle de groteske ting i de forskellige religioner som var totalt latterligt at folk ville tro på.

Men jeg tror skam de gør det fordi det er noget hor man kan komme med en personlig holdning til og noget som er omkring os, så det kan påvirke en om hvad man ved om kristendommen.

af mine erfaringer med præst (gik to gange), første dag spørger præsten om hvorfor folk vil konfirmateres. alle svarede pga. gaverne og fordi "det siger vores forældre" og forældrene har det joh sådan fordi det er deres familiearv og ældre social arv hvor den gang var det vigtigt at være en god kristen.

Jeg er den eneste i min klasse som blev nonfirmeret og var totalt ligeglad om jeg fik gaver eller ej, fordi jeg skal fandme ikke udgive mig for noget jeg ikke er!

Konfirmationer er 90% løgne...og løgne er en synd?

Jeg fortæller joh selvfølgelig kun ud for hvad jeg ved om min og mine venners klasser, men fx. til kristendom eksamen, kon jeg op i konfirmation og Martin Luther. fik 10 næsten 12.
tre andre i min klasse kom op i de samme...02, 4 og 4 😐

I et samfund som konstant udvikler sig fra mytologier og Usvarede spørgsmål, til historie og faktum. så tror jeg ikke det vil komme som et chok hvis de næste generationer ville kun være 20% af dem kristende hvis forældre siger, "du får kun gaver hvis du ikke konfirmeres" og så skal man se hvor mange der er ivrige efter af blive kristen.

Jeg er imod religion. 😎 😛