-> #27
Mjaeh... både og. Men, det er jo ikke DX11's skyld, men udviklerne der skummer fløden og hellere vil udvikle til laveste fællesnævner. Selvom Xbox 360 og PS3 (sammenlignet med en PC) har noget ringe hardware, så er der til gengæld kun dén ene konfiguration at skrive til.
Dvs. det er nemmere for udviklerne at udnytte ressourcerne på bedst mulige måde. Grafikmotoren (eller bare grafikken generelt) behøver ikke at være skalérbar, eftersom der jo ikke er det store udsving i den tilgængelige regnekraft - som der er med en PC.
DX10 kunne heller ikke noget som man ikke kunne i DX9. Det var blot "nemmere" at lave de komplicerede ting i DX9, når nu det var det system man kendte.
Men jeg er enig med dig. DX-hypen har siden DX8 været fuldstændig åndssvag. Men de nye funktioner og muligheder (bedre tesselation og GPGPU samt multi-core support/udnyttelse) stiller jo blot endnu højere krav til udviklerne om, at de skal forsøge at hanke sig selv op.
Problemet er bare: Hvis man laver et spil, der kun ser fedt ud med de allernyeste grafikkort, så afskærer man sig selv fra 80 % af den potentielle kundekreds. CryTek gjorde det med 'Far Cry' og 'Crysis'. Men omvendt, så kender jeg kun til tre større titler, der har kunnet få folk til at skifte hardware i en sådan grad, at butikkerne nærmest ikke kunne følge med.
'Unreal Tournament 3', 'Far Cry' og 'Crysis' - for henholdsvis grafikkort, DVD-ROM drev og grafikkort igen.