Hjemmelavet NAS

Diverse d.  27. oktober. 2009, skrevet af LeetDonkey
Vist: 527 gange.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2009 21:22:53
Svar/Indlæg:
699/41
Hej

Jeg går og leger med tanken om at lave et hjemmelavet NAS.

Jeg har et Asus bundkort samt en CT-479 adapter og en gammel Pentium-M liggende.
Det vil jeg kaste i et kabinet med en røvfuld diske og så køre noget RAID5 eller RAID0, og derefter installere freenas på.
Om det skal være fuld hardware RAID eller noget software halløj har jeg ikke helt besluttet, men software virker oplagt da jeg ikke har kæmpe krav til performance, jeg skal mest opbevare musik, film og billeder på.

Udgiften vil så kun være til diskene der skal sidde i, samt el-regning.
Speedstep virker dog ikke med en CT-479 adapter, men mit skøn er at det alligevel kommer til at bruge mindre strøm en f.eks. en E6300.

Umiddelbart virker det lige til, men er der noget jeg overser? Evt. andre forslag er også velkomne
MHauge

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2009 17:58:33
Svar/Indlæg:
25/0
Hmm, det eneste jeg lige kan se der kan give dig problemer er diske.
Jeg har selv en "pensioneret" pc'er med freenas - den kan ikke lide mine samsung diske - alt andet jeg har smidt i den kører problem-frit.
Samsung-diskene kører fint i samme hardware med Windows, så må jo være freenas der er lidt kræsen.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2009 15:00:18
Svar/Indlæg:
699/41
Super

Jeg så i freenas forum'et at der var én der med success havde kørt hardware RAID5 på en Dell PERC 5/i.

Jeg kunne ikke finde én til en ordentlig pris, så det blev en PERC 6/i.
Så må jeg lige gøre op med mig selv om jeg vil bruge den i min egen stationære og så flytte PERC 5/i'en fra den over i den PC der skal være NAS, eller om den bare skal have PERC 6/i'en.

Jeg tror det bliver 2-3 1.5TB Seagate LP diske til at starte med i RAID1 hvis jeg kan nøjes med 1.5TB eller RAID5 hvis jeg er nødt til at have 3TB til at starte med 🙂

Jeg fik kastet bundkort, ram og CPU i et gammelt Antec kabinet.
Næste køb bliver så 4x hotswap bays og til sidst nogle diske.
Jeg tror jeg laver nogle forsøg med RAID5 for at se hvordan freenas arter sig når det bliver 'degraded'
Umiddelbart burde controlleren bare tage over og begynde at genopbygge så snart der kommer en ny disk i, men nu må jeg se.