Hvordan fungere Raid?

Bundkort / CPU d.  28. oktober. 2009, skrevet af Michael1991
Vist: 1166 gange.

Michael1991
 
Overclocker
Tilføjet:
28-10-2009 14:22:49
Svar/Indlæg:
300/28
Hej jeg har læst noget om raid på nogle sider, men er lidt i tvivl om noget. Altså hvis man skal køre med raid, skal alle harddiskene så være fuldstændig ens?, altså f.eks 2 harddiske med 500gb og samme producent?.

Har læst noget med at man skal bruge en controller til at køre raid, men er det ikke indbygget i nogle bundkort?.

Så har jeg også læst om Raid 0 og Raid 1 og en masse flere levels, kan man sige der er en raid level der er den bedste eller komme det an på hvad man skal bruge systemet til?.

Jeg har også søgt i forumet men synes ikke der var noget der svarede det her, kunne generelt være dejligt med noget info om det Raid 🙂 .

Mvh Michael
TheGreenFoX
 
Superbruger
Tilføjet:
28-10-2009 15:00:18
Svar/Indlæg:
1897/51
http://da.wikipedia.org/wiki/R...
Der er svaret på det meste af det du spørg om🙂


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2009 16:33:26
Svar/Indlæg:
4120/115
Intels Matrix raid controller er ligeglad med hvilke diske, og om de er forskellig størrelse osv. Sidder ofte på bundkort med Intel chipset.

RAID = Redundant Array of Indepedant Disks.

Dvs. RAID primært er designet til Redundans, eller sikkerhed mod fejl.
Undtagelsen er dog RAID 0, som i princippet slet ikke har noget med RAID at gøre, udover at det er et praktisk bi-produkt at visse RAID levels...
RAID 0 fordeler nemlig dataene over flere diske, og gør det derfor muligt at læse noget data ind, med 2 forskellige diske. Eller forestil dig at du skal hente 10 datablokke ind, 5 fra hver disk, og flaskehalsen underforstået ér selve disken. Så kan du jo hente alle 10 datablokke ind, på den tid det tager én disk at læse 5. osv. osv.

Så en stor hastigheds forøgelse ved RAID 0! (RAID 0 kan i øvrig også udbygges med endnu flere diske.)


RAID 0 er dog sikkerheds mæssigt, en lige modsætning til andre RAID levels, da, hvis bare én disk i systemet fejler, så er ALLE data tabt fra alle diske!
I RAID 1 eks. der har du altid en komplet kopi af alle data'ene, så hvis én disk dør, så køre det videre på disk 2.

Se mere om RAID levels: http://www.burn-it.dk/index.ph...


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2009 16:38:41
Svar/Indlæg:
4120/115
Eller med lidt flere eksotiske levels...: http://www.burn-it.dk/index.ph... 😉


Michael1991
 
Overclocker
Tilføjet:
28-10-2009 18:47:25
Svar/Indlæg:
300/28
#1 har læst det:)

#3
Okay takker:), men vil gerne vide noget om hvad man skal gøre for at køre raid med 2 harddiske, skal man installere noget først f.eks?. Nu har jeg 2 harddiske, en er på 400 gb og den anden er på 1 tb. Vil det kunne virke? og er det lige meget den ene er IDE og den anden er SATA?:)


Michael1991
 
Overclocker
Tilføjet:
28-10-2009 22:09:12
Svar/Indlæg:
300/28
bump...


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2009 10:44:52
Svar/Indlæg:
6293/359
hvis du virkelig vil kører raid så drop alle dine bekymringer og køb 2 nøjagtig ens diske og kør en RAID0.


Michael1991
 
Overclocker
Tilføjet:
29-10-2009 11:02:50
Svar/Indlæg:
300/28
#6

Ja det ved jeg ikke helt, men jeg spurgte også bare hvordan det fungerede hehe.


micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2009 13:59:35
Svar/Indlæg:
4120/115
#7
Når du aktivere RAID i din BIOS. eller du har monteret en RAID controller i din computer. Så vil du under opstarten af computeren, blive præcenteret for det der hedder et RAID bios billede, hvor du med en taste kombination kan komme ind i selve RAID opsætningen... Mener på Intels chipset er det kombinationen CTRL + I eller noget i den stil? (Det står på skærmen i hvert fald)

Inde i RAID biosen kan du opsætte de arrays osv. du nu skal bruge (se manualen for nøjagtig fremgangsmåde).
På nogle controllere, og ved mange forskellige RAID levels, er det dog et krav at builde arrayet, og dermes slette ALT indholdet når du opsætter det, så ha lige det i baghovedet, så du ikke uforvarende mister noget!
Nogle controllere og de lidt mere avancerede tillader det der hedder quick build, hvor den tillader dig at forsætte med OS installation osv. og samtidig builder arrayet i baggrunden. Det går en del langsommere lige i starten, og build processen "kan" tage mange timer, og i nogle tilfælde flere dage!
Jeg har dog bedst erfaring med at lade den builde arrayet, inden du går igang med installation osv. Har i et enkelt tilfælde oplevet at hastigheden selv efter building var færdig, var helt horribel langsom... Så der er altså forskel på hvor optimalt den for fordelt sektorer osv. på! Så lad den hellere blive helt færdig, inden du fortsætter.

Når det hele er sat op, så skal du igang med installation, som foregår ligesom du plejer. De fleste gængse controllere har inkluderet en driver i nyere windows versioner, men ellers må du installere en driver til controlleren, under selve windows installations processen.
I XP er det eks. med F6 tasten som en af de aller første skærmbilleder. Og man skal benytte floppydisk til at indlæse den (crappy måde). Men det er blevet bedre med Vista, 2008 og 7.
De sidstenævne har eks. også allerede en version af iastor.sys til Intel controllere. Og man kan altid senere hen, opdatere den til en nyere og mere effektiv version efter installationen.


Michael1991
 
Overclocker
Tilføjet:
29-10-2009 14:37:59
Svar/Indlæg:
300/28
#8
Mange tak for den gode forklaring, det gav mig en meget bedre indtryk af raid og hvordan det fungere. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Michael1991 d. 29-10-2009 14:38:12.