Service ved BJ-Trading, eller mangel derpå

Diverse d.  29. oktober. 2009, skrevet af morra19
Vist: 805 gange.

morra19

Moderator
Tilføjet:
29-10-2009 14:28:07
Svar/Indlæg:
2672/468
Jeg har en bror, som har købt en Corsair strømforsyning ved BJ-trading for et års tid siden. Den er stået af nu, og han har sendt den til rep ved BJ.

Efter en uge ringede han til dem for lige at få en status på den. Der fik han at vide, at BJ ikke selv kunne lave den, men at de ville sende den videre, men havde bare ikke fået det gjort endnu.

Han ringer en uge senere igen, og denne gang har de så fået sendt PSUen, og at nu venter de på Corsair.

Efter 2 uger mere ringer han så igen, og der siger BJ følgende.
Postet fra email fra min bror:

Snakkede forresten med BJ i dag angående min strømforsyning. Han ville ikke gøre noget før der er gået 8 uger, og han kunne kun beklage at det skulle tage så lang tid, men de var så lille et firma at corsair var ligeglade med dem hvis de begyndte at rykke for tingene før der var gået 8 uger. Så spurgte jeg om han ikke bare kunne ophæve vores handel så jeg kunne købe et nyt produkt, eller om han havde en strømforsyning jeg kunne låne imens min blev repareret. Han kunne selvfølgelig ikke ophæve købet da han så bare ville stå med en brugt strømforsyning hvis den kom tilbage om 1 uge, hvilket han jo har ret i. De havde heller ikke noget jeg kunne låne.

Jeg synes da det er helt hen i vejret det her, 8 uger uden computer?!?!? Han har så ringet til forbrugerrådet, og de siger at BJ skal afhjælpe fejlen på hans produkt inden for rimelig tid, hvilket de selv vil mene er 14 dage. Men da rimelig tid er et svævende udtryk, så kunne BJ stort set bruge alt den tid de havde lyst til.

Summa sumarum - min bror er uden computer i 8 uger før BJ gider/kan rykke på den. Hvad gør man som forbruger i sådan en situation?

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
29-10-2009 14:35:41
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg er af den opfattelse at BJ trading er et fornuftigt firma, med en rigtig god service. Garanti perioden er jo overstået, så det er reklamations tiden der gælder. BJ trading har nok en del erfaring med Corsair, og det er nok også derfor de siger som de gør.

Hvor stor PSU drejer det sig om? Han kan måske låne af den venlig sjæl, måske af mig. Mener jeg har en forholdsvis ny 500 watt liggende, som min bror har haft. Den ligger i en flyttekasse på loftet. Jeg bor på Amager.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2009 14:36:33
Svar/Indlæg:
699/41
Jeg forstår ikke lige hvad det er du forventer?

Forventer du at BJ-trading skal binde penge i røven af en ny PSU og sende til din bror? Hvis Corsair så vælger at reparere den PSU de har indsendt fremfor at sende en ny så står BJ-trading reelt med en usælgelig PSU.
Det eneste du kan klandre BJ for er at være lidt længe om at sende den til Corsair, men du kan da ikke klandre dem for at Corsair er længe om at få fingeren ud?

Som forbruger kan du låne en PSU af en ven eller købe en ny - Surt men sådan fungerer tingene altså.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
29-10-2009 14:46:33
Svar/Indlæg:
15982/637
Køb en ny og vent på den anden bliver færdig fra RMA og sælg den.

Når RMA ryger videre til producenten så kan du ikke kræve meget andet. Selv ved shg angives der op til 1md RMA tid ved producenten.

Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2009 14:53:18
Svar/Indlæg:
3332/33
Som de andre er inde på, så er det jo ikke BJ der er skurken her. Det handler om at Corsair prioriterer langt større firmaer en sådan noget som BJ der kun har en lille butik i Thorsø.
BJ har jeg handlet hos i flere år og de er skam fine nok 😉

morra19

Moderator
Tilføjet:
29-10-2009 15:02:56
Svar/Indlæg:
2672/468
#1 Han bor i Århus, så det skal foregå med postDK, men det er en venlig tanke.

#2 Jeg er af den opfattelse, at BJ-trading stadig står for garantien af produktet, selvom det hedder reklamationsret. Jeg mener ikke at de overholder deres forpligtigelser ved at have en rep tid på 8 uger. Det er BJ-trading som skal yde service, ikke Corsair. Det er jo heller ikke Corsair der skal stille garanti for et produkt, det er BJ-trading. Derfor mener jeg, at hvis de ikke kan reparere produktet inden for rimelig tid, så må de erstatte det med et nyt. Jeg mener ikke 8 uger er rimelig tid.

#3 men det taber man jo typisk 50% af produktets værdi på. Kan godt se ideen, når produktet ikke koster mere, men hvis det havde været et fjernsyn til 30.000, havde du så også ment det som fremgangsmåde? Jeg mener stadig at forhandleren bør kunne stilles til ansvar, for den garanti/reklamationsret som de skal yde. At loven så er mega fessen på det område er en skam.

#4 Har selv handlet meget i den biks også, men det tror jeg stopper, hvis det er sådan deres RMA foregår. Så må jeg jo handle ved lidt større butikker i fremtiden.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af morra19 d. 29-10-2009 15:04:22.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2009 15:08:06
Svar/Indlæg:
786/83
Jeg er enig med #5

Udgangspunktet er, at forhandleren skal forestå reklamationen, og han kan ikke afskrive sig sit ansvar heroverfor ved at henvise til producenten.

Jeg har dog fuld forståelse for, at forhandleren ikke selv kan reparere PSU'en og derfor er nødt til at sende den til producenten.

I dette tilfælde tager det så 8 uger. Om det er i strid med retningslinierne for, hvor lang tid en RMA må tage og praksis på området - således at man alligevel kan laste forhandleren for den lange ventetid - må være en konkret vurdering, som jeg ikke kan give noget endegyldigt svar på.

/Henrik

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
29-10-2009 15:08:07
Svar/Indlæg:
15982/637
#5: Jeg ville aldrig nogensinde eje et fjernsyn til 30'000kr - så hellere investere det i fast ejendom - så nej det kan jeg ikke sige noget om. 😛

Men i kunne gå direkte til Corsair, da jeg mener de har 5års garanti (ja faktisk garanti). De har en afdeling i Europa nu også, og de eneste de kræver er købsbevis/faktura medleveret til produktet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 29-10-2009 15:08:29.

morra19

Moderator
Tilføjet:
29-10-2009 15:13:34
Svar/Indlæg:
2672/468

Jeg har også sagt til ham, at han skal få repnummeret ved Corsair, og så man selv forsøge at rykke dem.

Problemet er netop at lovgivningen er så vag - min bror fik direkte at vide, at selvom forbrugerstyrrelsen mente at 14 dage var en passende reptid, så var det en vurderingssag fra gang til gang, og sjældent noget man fik voldsomt meget medhold i. Det er sku da sølle.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
29-10-2009 15:20:46
Svar/Indlæg:
15982/637
#8: Har du ikke serienummeret stående på faktura el. evt emballage ? så kunne i prøve at maile Corsair Europe og rykkke på det serienummer 🙂

morra19

Moderator
Tilføjet:
29-10-2009 15:25:29
Svar/Indlæg:
2672/468
#9 Det prøver jeg lige at finde ud af, så må Corsair Europe få et opkald.

Jeg sendte engang 2 ramblokke til Taiwan fordi de var defekte, og firmaet hvor den var købt var gået konkurs. A-Data sendte 2 nye med express 2½ uge efter. Jamen selve forsendelsen havde kostet mere end jeg havde givet for ramene. Men fair nok, den slags service kan alle nok ikke leve af.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
29-10-2009 15:28:43
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg har haft en lignende oplevelse med BJ, for et par år siden tror jeg. Dengang handlede det om en defekt ramstav, som var blevet ældre end et halvt år. De sendte den til producenten, og jeg kom vist til at vente en måneds tid på at få en ny. De få andre gange jeg har noget til rma, der var mere end et halvt år gammelt, ordnede forhandleren det, med én undtagelse: Midtdata. Jeg havde haft købt et Point of View grafikkort, og da jeg rma'ede det, fik jeg besked på, at POV insisterede på selv at forestå rma'er, og at jeg derfor måtte affinde mig med nogen ventetid. Siden da har jeg undgået POV, og blev i øvrigt behandlet rigtig pænt af Midtdata. Da der kom besked fra POV om at kortet ganske rigtigt var defekt, og MD ikke havde et magen til på lager, blev jeg tibudt frit valg af bedre grafikkort, med en ganske betragtelig rabat. Super service.

Tilføjes, til snakken om BJ, skal dog, at jeg en gang modtog en defekt ramstav fra dem. Den sendte jeg ind, og samme dag de modtog den, var en ny på vej til mig. De yder kanon service med stumper der er under et halvt år, men deres ide med at sende tingene videre, og dermed genere kunderne med en gevaldig ventetid efter det halve år udløber, tiltaler mig sgu ikke.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 29-10-2009 15:30:08.

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2009 15:39:10
Svar/Indlæg:
1436/25
Jeg synes ikke at lovgivningen er vag. Det ville da være uhensigtsmæssigt hvis der var en fast tidsgrænse da der er forskel på forskellige produkter. Loven skal jo også tage hensyn til sælger som i langt de fleste tilfælde er uden skyld i at produkter går i stykker.

Men 8 uger er lang tid og sur r.. Han kunne eventuelt skriftlig forlange at få et tidspunkt for hvornår han får sin psu igen og hvis de ikke kan give en nøjagtig dato så give dem en frist på eksempelvis en uge eller 14 dage fra det tidspunkt de har modtaget fristen.

Han kan eventuelt igen foreslå dem at de stiller en psu til rådighed som han kan afhente i butikken og henvise til at mange firmaer f.eks. har lånemobiler, lånebiler osv. imens produkter bliver ordnet.
Det ville ikke koste dem så meget at have sådan en lånepsu ordning og den kan jo eventuel sælges efterfølgende som demovare eller isættes en ny computer.

Men husk nu at folk nu engang hellere vil hjælpe end at blive beordret til at gøre noget.

Mon ikke det vil hjælpe hvis I skriver et pænt brev og gør opmærksom på at du er skribent på HWT.

NB: Har i lighed med andre kun gode erfaringer med firmet.

morra19

Moderator
Tilføjet:
29-10-2009 15:53:04
Svar/Indlæg:
2672/468

Det skal selvfølgelig heller ikke være sådan at firmaerne bare skal gøre alt hvad kunderne mener er fair, men slet og ret, så burde der være en ret og rimelig grænse, evt. 3 uger. Det synes jeg faktisk er mere end rimelig tid til at fikse et produkt.

Min bror har ikke været hård ved dem endnu, i den telefonsamtale han havde med dem sidst, sagde han, at han følte sig lidt dårligt behandlet, og han ville skrive på edbpriser hvad hans oplevelser havde været. Dertil svarede de, at det måtte han gøre.

Tror vi forsøger at kontakte Corsair direkte, og så håbe det bedste.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
29-10-2009 16:00:45
Svar/Indlæg:
7881/1165
Har handlet mange gange med BJ-trading, og er ret tilfredse med dem selv.
ARbejder selv med reperationer, og det kan ikke lade sig gøre at overholde 14dage (altså forbrugerrådets mening om "rimelig tid" overhovedet på elektroniske vare) Producenterne er i gennemsnit ca. en måned om at lave det, jo mindre det er noget meget simpelt. Og det er sjældent forhandlernes skyld, da producenterne ikke uden videre bare krediterer en vare. 😕
Men jeg synes også 2måneder er for langt tid, og jeg synes at du bare skal sige til dem, at du enten vil ahve dine penge tilbage, eller et nyt tilsvarende produkt inden for et par dage. De har du lov til uden videre, når der er gået så langt tid.

exon

Superbruger
Tilføjet:
29-10-2009 16:53:29
Svar/Indlæg:
44/3
Vil da lige nævne at jeg fik ombyttet min iPhone ved telia på en lille uge..

Så det behøver ikke tage lang tid 😛

Men 8 uger uden computer ville jeg også være ked af.
Havde nok fundet den billigste PSU jeg kunne og brugt den imens..

det er også altid rart med en backup en anden gang 😀

Andro

Nørd
Tilføjet:
29-10-2009 18:51:28
Svar/Indlæg:
63/1
Hvis han vil udnytte loven, kunne han vel købe en PSU og bruge den i 14 dage for derefter at sende den tilbage på returretten 😛 Så har han en PSU, imens han venter på at Corsair får fingeren ud.

morra19

Moderator
Tilføjet:
29-10-2009 19:31:35
Svar/Indlæg:
2672/468
#16 Hehe, good one... det vil dog koste ham 75 kr. i porto hver gang han skal gøre det :D